Gå til innhold

Psykotiske symptomer ved bipolar depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bipolar lidelse type 2 og det verste for meg er de lange og dype depresjonsfasene. Hver gang jeg når et visst punkt i depresjonen opplever jeg å høre stemmer og det gjør meg veldig engstelig. Er det mulig å fjerne disse psykotiske symptomene, eller må jeg jobbe med å bli kvitt depresjonene i seg selv? Noen som har det likt? 

Anonymkode: d1640...c7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Psykotiske depresjoner behandles ved å "angripe" både depresjonen og de psykotiske symptomer med den kombinasjon av stemningsstabiliserende/litium, antipsykotika og evt antidepressiva.

Skrevet

Har bp2, og kan også få psykotiske symptomer når jeg er alvorlige depressive episoder. Jeg hører stort sett ikke stemmer, men tankene mitt kan bli så preget av depresjonen at jeg får tanker som kan tolkes som vrangforestillinger. Disse tankene gir meg ekstremt mye angst, og gjør at depresjonen føles enda mer uutholdelig. For min del hjelper valium når angsten, eller vrangforestillingene er på sitt verste. Bruker ikke benzodiazepiner til vanlig, men i slike situasjoner så tenker jeg at det kan være greit å bruke valium i en tidsbegrenset periode. Ellers sover jeg ofte svært lite når jeg er deprimert, så å  sørge for at jeg får nok søvn hjelper på de psykotiske symptomene.

Antipsykotika fungerer også mot de psykotiske symptomene, som kupton skriver ovenfor. Jeg pleier også å prøve å dra meg selv ut av forestillingene, og argumentert mot dem, noe som av og til kan fungere til en viss grad. I klarere øyeblikk kan jeg legge igjen lapper o.l til meg selv hvor jeg har skrevet at forestillingene mine ikke stemmer etc, noe som kan hjelpe litt. Dog er det kanskje ikke noe du kan prøve på når problemet ditt er at du hører stemmer. 

Anonymkode: 69569...6d6

Skrevet

Har det slik selv nå, vet ikke om tankene er mine egne eller ikke fordi de er så ekstremt vonde, mye fantasier om selvmord og begravelse. Hvis jeg ikke tar AP på det verste er jeg redd for hva jeg kan finne på mot meg selv og andre.. du er ikke alene.

Anonymkode: c8948...53e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...