Gå til innhold

Når brukerne av forumet skriver at de ikke orker mer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg reagerer på mange av kommentarene. Når jeg sier at jeg ikke orker mer så er det slik det er. Det er ikke ulv ulv. Det betyr heller ikke at jeg planlegger å ta livet mitt. Men da orker jeg bare ikke mer. Kan gå langs sjøkanten. Se på havet. Ønsker å synke ned i havet. Men jeg går videre. Er det fordi jeg har familie? Eller er det bare fordi jeg ikke har mot til noe annet? Jeg vet ikke. Men jeg går videre. 

Den verste smerten kan slippe taket en stund. Men det er tungt og vanskelig. Livet har ikke en oppskrift. Det er ikke alt vi møter på som vi fikk opplæring i på grunnskolen. Vi prøver så godt vi kan, Men ofte stanges hodet bare i veggen. Det er ikke alt vi selv kan påvirke. Andre kan gjøres oss så mye vondt at hele livskraften forsvinner. Vi orker ikke mer, men har heller ikke mot til å ta livet vårt.

Jeg har dessverre ingen andre ord for dette enn at jeg ikke orker mer. Beklager hvis noen blir støtt av det. Men hvis jeg må pynte på det jeg skriver har jeg ikke nytte av å være her.

Anonymkode: 363c8...882

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var en som reagerte på det . Det handler ikke om å bli støtt i det hele tatt . Det handler om betydningen av ord og at ord vannes veldig ut . Jeg har erfaring med at et menneske som sier at hun/han ikke orker mer _faktisk_ tar livet av seg. Du lever i dag og jeg var heller ikke bekymret  eller så på det som en trussel på noen måte . Men det er utvanning av ord for meg , og "ulv ulv". Du har det sikkert  vondt, men du orker å holde ut . Jeg er ikke fasiten på noe som helst, jeg synes bare det er en rar bruk av ord. Det virker ikke som om ord betyr noe som helst i samfunnet lenger . Alvorlige ord sparer jeg på til jeg faktisk ikke klarer mer . 

Anonymkode: 1e2e8...152

Skrevet

Sånn har jeg det også innimellom, så jeg skjønner godt det du mener med at du ikke orker mer. 

Håper uansett du får det bedre snart! ❤

Skrevet

Jeg kan av og til si at nå orker jeg ikke mer, men det er ikke synonymt med at jeg tar selvmord.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer på mange av kommentarene. Når jeg sier at jeg ikke orker mer så er det slik det er. Det er ikke ulv ulv. Det betyr heller ikke at jeg planlegger å ta livet mitt. Men da orker jeg bare ikke mer. Kan gå langs sjøkanten. Se på havet. Ønsker å synke ned i havet. Men jeg går videre. Er det fordi jeg har familie? Eller er det bare fordi jeg ikke har mot til noe annet? Jeg vet ikke. Men jeg går videre. 

Den verste smerten kan slippe taket en stund. Men det er tungt og vanskelig. Livet har ikke en oppskrift. Det er ikke alt vi møter på som vi fikk opplæring i på grunnskolen. Vi prøver så godt vi kan, Men ofte stanges hodet bare i veggen. Det er ikke alt vi selv kan påvirke. Andre kan gjøres oss så mye vondt at hele livskraften forsvinner. Vi orker ikke mer, men har heller ikke mot til å ta livet vårt.

Jeg har dessverre ingen andre ord for dette enn at jeg ikke orker mer. Beklager hvis noen blir støtt av det. Men hvis jeg må pynte på det jeg skriver har jeg ikke nytte av å være her.

Jeg synes man har et ansvar også for hvordan det man skriver er egnet til å bli oppfattet av andre. Når man på et forum for psykiatri skriver at "man ikke orker mer", så er det nærliggende å lure på om det betyr at vedkommende er i ferd med å ta sitt eget liv. Jeg synes formuleringen "å ikke orke mer" med fordel kan unngås. Ofte kan det like gjerne skrives "nå er jeg veldig lei meg", "nå har jeg vonde følelser", "nå er jeg sinna på folk rundt meg fordi de ikke tar hensyn til meg", osv. osv. 

For øvrig synes jeg det er noe selvmotsigende når du skriver at "da orker jeg bare ikke mer" - "men jeg går videre". Dersom man reelt sett ikke orker mer, så orker man vel heller ikke gå videre?

Skrevet

Hvilke svar forventer folk når de skriver at de ikke orker mer? Det er som å legge alt ansvaret over på andre som ikke har mulighet for å hjelpe i tilstrekkelig grad. Støtter froskens forslag til formuleringer. Det kan være greit å oppsøke instanser som faktisk kan hjelpe, lege/helsevesen. Det betyr ikke at folk ikke bryr seg, men det blir som om å slenge ansvaret over på andre. For all del, hvis det hjelper på en helt uutholdelig situasjon, så skriv her, men har bedre tro på en annen formulering.

Anonymkode: 4de25...486

Skrevet
6 timer siden, frosken skrev:

Jeg synes man har et ansvar også for hvordan det man skriver er egnet til å bli oppfattet av andre. Når man på et forum for psykiatri skriver at "man ikke orker mer", så er det nærliggende å lure på om det betyr at vedkommende er i ferd med å ta sitt eget liv. Jeg synes formuleringen "å ikke orke mer" med fordel kan unngås. Ofte kan det like gjerne skrives "nå er jeg veldig lei meg", "nå har jeg vonde følelser", "nå er jeg sinna på folk rundt meg fordi de ikke tar hensyn til meg", osv. osv. 

For øvrig synes jeg det er noe selvmotsigende når du skriver at "da orker jeg bare ikke mer" - "men jeg går videre". Dersom man reelt sett ikke orker mer, så orker man vel heller ikke gå videre?

Jeg har ingen andre ord for hvordan jeg har det. Dette er langt fra enn å bare være lei seg. Men må jeg i tillegg til en umulig situasjon måtte forsvare når jeg skriver hvordan jeg har det, så hjelper det ikke å skrive noe her. Jeg vil ikke utsette meg for enda mer belastninger nå. Trekker meg derfor bort.

Skrevet

Snakk om å gjøre ei fjør til ti høns. Med LITT godvilje forstår man godt hva trådstarter prøver å uttrykke. Det er da adm som skal avgjøre om noe ikke passer seg å skrive her eller ikke? Et hjertesukk fra en som føler at alt blir for mye burde ikke bli en diskusjon der man kritiserer og anklager. I stedet legger dere en større byrde til en som fra før av føler at hun ikke klarer mer. Det hjelper dessuten ikke andre som sliter å diskutere måten ting blir sagt på?. Heller prøve å heie på den som står midt i et maraton og trenger krefter til å fullføre løpet? 

Anonymkode: 705f6...994

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen andre ord for hvordan jeg har det. Dette er langt fra enn å bare være lei seg. Men må jeg i tillegg til en umulig situasjon måtte forsvare når jeg skriver hvordan jeg har det, så hjelper det ikke å skrive noe her. Jeg vil ikke utsette meg for enda mer belastninger nå. Trekker meg derfor bort.

Hei tråstarter.  Jeg vet ikke akkurat hva som plager deg i dag men jeg vet av erfaring at noen ganger kan slike diskusjoner på DOL gjøre vondt verre. Så prøv å ikke tenke mer på dette. Tror mange her forstår hvordan det oppleves når livet er vanskelig. Så mange varme tanker fra meg og en riktig god jul  💝

Anonymkode: 705f6...994

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bry deg om frosken og de som kritiserer. De er ikke i dine sko. Klem 💖

Anonymkode: 273c9...a66

Skrevet

Heldigvis kan ikke noen brukere bestemme hvordan andre brukere skal ordlegge seg eller hvilke ord som er tillatt å bruke eller ikke. 

Her jeg bor så bruker folk ordet orker på samme måte som det ble gjort i den andre tråden, jeg har selv sagt at nå orker jeg ikke mer på grunn av store belastninger, men har aldri blitt tolket dit at nå er det nummeret før jeg tar selvmord. Kan være enig at selve tråden kanskje kunne være litt mer forklarende slik at det ikke hadde blitt tolket feil.

Skrevet

Jeg kritiserer ikke at du ikke orker mer. 

Jeg kjenner deg jo (tror jeg, selv om du skriver som anonym) og vet at du ikke kommer til å ta livet ditt. Det er veldig bra at du ikke gjør det. Men jeg synes du bør presisere det i innlegget ditt, også til de som ikke gjenkjenner deg. 

Det er kanskje også lurt (hvis du vil ha hjelp og støtte) å skrive hva som gjør at du ikke orker mer? Er det alt som skjer i julen som gjør deg veldig sliten? 

God jul i alle fall. Klem 

Skrevet

Ikke bry deg om frosken og de som kritiserer. De er ikke i dine sko. Klem 💖

er ikke i hennes sko ,men jeg har vært der . det er nettopp derfor jeg reagerer på det.

joda det har du, du har mange ord . og du har brukt dem ellers i innleggene dine . jeg synes det blir fryktelig tullete at du nå skal ta dette til inntekt for å føle deg såra og vonbråten . det er lov å være uenig og si ifra , en trenger ikke påføre seg selv mer tilleggsbelastning ved å skulle reagere slik som dette her. Skjønner godt at du har det ulevelig , der har jeg selv vært. 

Anonymkode: 1e2e8...152

Skrevet

Jeg forstår hva TS mener og tenker det er greit å bruke de ordene, men for ordens skyld presisere at en ikke tenker å ta livet sitt. For å unngå at noen blir bekymret. 

Skrevet

Jeg har sagt mange ganger jeg ikke orker mer. Uten i det hele tatt å snakket om selvmord. Jeg har ikke skrevet det her. Men jeg har sagt det. Det er ikke synonymt med selvmordstanker. 

Anonymkode: 8df7c...d65

Skrevet

Skjønner også godt hva TS mener med å ikke orke mer, og synes det er presist formulert. Skjønner at man har ansvar for andre, men andre har vel også ansvar for hva man oppfatter? Når TS forklarer hva hun mente, kanskje de som kritiserer kan lære at det å ikke holde ut eller ikke orke mer ikke betyr at man er i ferd med å ta livet av seg, men at det er de selv som hopper til den konklusjonen? 

Anonymkode: 5a061...044

Skrevet

Det er vel Admin og ikke brukerne som bestemmer reglene her? 

Har det blitt så liten takhøyde her at vi t o m må veie våre ord? 

Jeg har også skrevet flere ganger at jeg ikke orker mer uten at det = selvmord.

Ta det opp med admin hvis dere ikke tåler å lese at noen ikke orker mer. Til syvende og sist har vi dessuten alle ansvar for våre ord og handlinger, og skulle også noen i verste fall ta sitt liv så er det vedkommedes valg og ansvar - ikke andres. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta det opp med admin hvis dere ikke tåler å lese at noen ikke orker mer. Til syvende og sist har vi dessuten alle ansvar for våre ord og handlinger, og skulle også noen i verste fall ta sitt liv så er det vedkommedes valg og ansvar - ikke andres. 

Nettopp. Jeg synes frasene mange bruker om at de blir "bekymret" og "uroet" nå bør være utdatert i slike saker.  For å være ærlig tror jeg ikke at flertallet innerst inne bryr seg et kvekk om at anonyme brukere sier at de "ikke orker mer", så sant det ikke er konkrete selvmordstrusler. Så hvorfor denne reaksjonen fra enkelte? Er det et spill for galleriet for å vise andre brukere at de er så omsorgsfulle og gode mennesker som "bryr seg"? 

Jeg tenker at man bør få lov til å gi uttrykk for psykisk smerte og de tankene og følelsene det kan gi uten at en skal bli oppfattet som en som roper ulv, ulv., eller som drama-queen, e.l. MEN: Selvmordsplaner må selvfølgelig ikke tillattes.

Skrevet
På ‎24‎.‎12‎.‎2019 den 8.11, AnonymBruker skrev:

PA igjen. Og igjen. 

Anonymkode: 0fdb0...491

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

PA igjen. Og igjen. 

Anonymkode: 0fdb0...491

Hva mener du med at Ts er PA? Du forveksler henne kanskje med en annen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...