Gå til innhold

Betyr julens religiøse budskap noe for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble uten å ha valgt det selv sittende å se på julemesse fra Nidarosdommen. Jeg må si jeg følte meg ikke akkurat beveget, ble mere brydd og tenkte "er ikke dette over snart". Voksne mannfolk som snakker med beveget stemme om en fødsel som skal ha funnet sted for 2019 år siden. Men jeg er sær da, jeg er veldig anti religiøs, fordi jeg som ekskristen overdrev mitt engasjemang for den troen, og ble så lei..

Men hvor mange her inne har en religiøs komponent i julefeiringen? 

Er det synd på oss vantro som ikke får noe religiøst utav julen?

For ordens skyld jul er en hedensk tradisjon også, de feiret solsnu før eller Yule, lenge før kristendommen.

Jeg tenkte vi kunne ha en respektfull tone i denne tråden, og ikke diskutere hvorfor det ene eller det andre er dumt, men heller diskuterer hva julen betyr for oss personlig.

Anonymkode: 253a6...8cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det kristne innholdet det aller viktigste i jula. Jul uten Jesu' fødsel er en tom jul for meg. 

Skrevet

For meg er jul solsnu. DVS vi er i den mørkeste perioden av året, og trenger litt god mat og noen presanger, og lit felleskap.

Men jeg synes det er mye stress med jul også. Og tomhet. Når alt er lukket og stengt..

TS

Skrevet

Jeg synes juleevangeliet er en vakker fortelling, men jeg er ikke kristen så det kristne budskapet betyr egentlig ingenting for meg. Akkurat nå har vi på juledagsmessen fra Nidarosdomen ettersom vi kjenner ei i Oratoriekoret og må se om vi ser henne. 😊

Da jeg var barn var vi alltid i kirken på julaften, men nå er det rundt 16 år siden sist. 

Skrevet

Jeg er ikke kristen på noen måte, men jeg er svært glad i mange religiøse julesanger. 

"For høyt i sitt høye Gud hørte vår bønn, og sendte til jorden sin eneste sønn" ❤ 

Så på en måte er jeg noe knyttet til kristendommen i jula, men mer fordi jeg liker sangene jeg har vokst opp med og er dessuten ekstrem på juletradisjonene mine. ALT må være slik og sånn hvert år. Julefrokosten blir for eksempel lagt opp til at jeg skal få sett tre nøtter til Askepott fra start til slutt. Og jeg fikk et lite utbrudd da mamma ikke hadde kjøpt juleskinke så det dro jeg på butikken i går for å kjøpe. Er ganske rigid når det gjelder juletradisjoner selv om jeg egentlig blir ganske trist i julen. Vet ikke om det er Aspergeren i meg som kommer fram rundt at alt må være likt, men det må det altså være. Også det kristne innholdet i jula. 

Men jeg har hørt at Jesus egentlig ikke ble født på julaften, men at de kristne la det inn i den hedneske høytiden for å "kuppe" feiringen og spre det kristne budskap. 

Skrevet

Jeg anser julefeiringen som en feiring av Jesu fødsel. Men jeg tror jula har blitt mindre kristendom og mer kultur enn hva det var før. Og stadig blir den mer kommersiell. Jeg syns egentlig hele jula kveles av julemarsipan i oktober, "vi tyvstarter black friday", black friady, black week, black month, "vi tyvstarter cybermonday", cyber monday, "supre tilbud, her finner du alle julegavene" og i går "vi tyvstarter romjulssalget!" Men hva faen da, skal alt bare handle om salg? Derfor er jeg meget fornøyd med å ha gitt bort fire kalendere som jeg egentlig har jobbet med hele året fordi jeg for hver måned har tenkt jeg må ta potensielle kalenderbilder. Og ingen får like kalendere. Hver enkelt får de bildene jeg tror de vil like best. Søsteren min fikk bilder hun hadde likt på facebook 😂 Så selv om jeg har betalt for å få de trykket og selvfølgelig har utnyttet meg av tilbudsgalskapen, så er det noe jeg har laget. Og det tar tid å lage dem (også måtte jeg gjøre det en gang til, fordi de hadde gjemt en "automatisk bildeoptimalisering" som gjorde at bildene ble helt jævlig). Jeg er også fornøyd med den haugen med tyttebær jeg plukket i høst og ga i julegave. Enda mer fornøyd er jeg med at jeg sitter med stive skuldre/nakke etter å ha tovet en hund for å lage sitteunderlag til de som eier hunden. Jeg er faktisk skikkelig fornøyd med meg selv. Ikke med kalenderene, de vet jeg kan ta bilder. Men ingen hadde i sin villeste fantasi, sett for seg at jeg kom til å tove sitteunderlag til noen. De bare "er det eh?" "Ja, det er hunden din!" 😂 Og de ble så happy!

Kanskje jula for meg egentlig betyr å prøve å finne på et eller annet, ihvertfall til én person, som faktisk overrasker. Ikke det vaffeljernet jeg bestilte mens hun som skulle ha det sto ved siden av meg. Jeg ble veldig glad for den jakka jeg visste jeg fikk, det er ikke det. Vi bytter gaver etter økonomi egentlig. Og alt jeg trenger, eller alt det hadde vært kjekt å ha, men som jeg ikke vil bruke penger på, er det jo hyggelig å få. Men det er ingenting som slår sitteunderlagene. De kostet bare litt frustrasjon, noen ibux og en sinnsykt mye grønnsåpe, muligens vil nok snart behovet for plumbo komme også, for det gikk mye ull i sluket 😂

Spora jeg av nå? Tror kanskje jeg gjorde det 🙄

Skrevet
6 minutter siden, Glitter skrev:

Men jeg har hørt at Jesus egentlig ikke ble født på julaften, men at de kristne la det inn i den hedneske høytiden for å "kuppe" feiringen og spre det kristne budskap. 

Det er en ting vi aldri vil få et svar på. Forskerene er ikke enige med hverandre. Jeg har bl.a lest at jødene mente profeter ble drept på sin unnfangelsesdag. At de mener jesus ble drept 25. mars og at unnfangelsesdagen derfor ble regnet som 25. desember. Men nå regner de også med at Jesus ble født 4-5 år f.kr. Så egentlig er alle datoer bare kluss og det beste er vel å feire det man vil feire. Vil man feire en solgud, slik hedningene gjorde, så gjør man det. Vil man feire Jesus, så gjør man det. Syns man bare jula er en trivelig tradisjon, så lar man det være det.

Skrevet

For meg spiller det absolutt ingen rolle når Jesus ble unnfanget, født eller drept. Hovedsaken er vel at man har funnet dager i løpet av året å minnes det. Spiller jo ingen rolle når på året det skjer. 

Julens religiøse budskap er jo noe i alle fall min generasjon har fått inn fra barnsben av gjennom skolen. Så å ikke tenke på Jesu fødsel og komme til jorden når det er jul, er jo litt vanskelig. 

Skrevet

For meg betyr det religiøse budskapet i julen ganske mye. Jeg fikk med meg julegudstjenesten fra Nidarosdomen i går og ble rørt til tårer. 

Skrevet
21 timer siden, påskelilje skrev:

For meg er det kristne innholdet det aller viktigste i jula. Jul uten Jesu' fødsel er en tom jul for meg. 

Vi feiret  jul før jesus kom til verden

Anonymkode: 6693b...099

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi feiret  jul før jesus kom til verden

Anonymkode: 6693b...099

Tenkte du over hva du svarte på her, eller følte du bare at du måtte få det ut, om det var logisk eller ei? Bare lurer jeg altså, for så vidt jeg vet, er ikke påskelilje hedning, så da tenker jeg det er naturlig at hun feirer jul på den kristne måten. Nå har vi jo feiret Jesu' fødsel siden 300-tallet, altså lenge før påskelilje sin tid, og det er bare i norden vi har beholdt ordet jul. I andre land heter det noe med christus. Christmas, f.eks. Så selv om hedningene en gang feiret jólablót, er det mer naturlig at Jesu' fødsel er viktig for påskelilje, enn en hedensk solgud.

Skrevet

Nei, historiene om menneskeskapte guder og religiøse skrøner betyr ingenting for meg. 

Skrevet
5 timer siden, Trine skrev:

Tenkte du over hva du svarte på her, eller følte du bare at du måtte få det ut, om det var logisk eller ei? Bare lurer jeg altså, for så vidt jeg vet, er ikke påskelilje hedning, så da tenker jeg det er naturlig at hun feirer jul på den kristne måten. Nå har vi jo feiret Jesu' fødsel siden 300-tallet, altså lenge før påskelilje sin tid, og det er bare i norden vi har beholdt ordet jul. I andre land heter det noe med christus. Christmas, f.eks. Så selv om hedningene en gang feiret jólablót, er det mer naturlig at Jesu' fødsel er viktig for påskelilje, enn en hedensk solgud.

Jeg feirer jólablót, den gamle nordiske, og hedenske, midtvinterfesten.

Anonymkode: 80af8...05e

Skrevet
På 25.12.2019 den 0.42, AnonymBruker skrev:

Jeg ble uten å ha valgt det selv sittende å se på julemesse fra Nidarosdommen. Jeg må si jeg følte meg ikke akkurat beveget, ble mere brydd og tenkte "er ikke dette over snart". Voksne mannfolk som snakker med beveget stemme om en fødsel som skal ha funnet sted for 2019 år siden. Men jeg er sær da, jeg er veldig anti religiøs, fordi jeg som ekskristen overdrev mitt engasjemang for den troen, og ble så lei..

Men hvor mange her inne har en religiøs komponent i julefeiringen? 

Er det synd på oss vantro som ikke får noe religiøst utav julen?

For ordens skyld jul er en hedensk tradisjon også, de feiret solsnu før eller Yule, lenge før kristendommen.

Jeg tenkte vi kunne ha en respektfull tone i denne tråden, og ikke diskutere hvorfor det ene eller det andre er dumt, men heller diskuterer hva julen betyr for oss personlig.

Hei

For meg er julen religiøs, fordi den for min del minner meg om noen idealer, noe som jeg tenker ville gi oss et bedre samfunn, et samfunn som er inkluderende, et samfunn som utfordrer mine prinsipper, ønsker og idealer ved å stille meg personlige spørsmål/ utfordre meg.

jeg har ikke tid på julaften, opp i ribbesteking, multekremlaging, tilbehør, og vegetariske retter tenke på jesusbarnet.

selv om julekrybben står der for pynt, og for tradisjon, så tenker jeg sant og si, hele julaften, på å få sprø svor....

og det selv om jeg er vegetarianer.

men julens budskap har jeg bedre tid til å tenke på når det ikke er så ekstremt mye å gjøre med matlaging som i selve julen. Så for min del er julen mest god mat og morro:-) og kos med barna, mye mer enn tid til refleksjon.

men julens budskap er det bedre tid til gjennom året generelt, til å reflektere over.

Skrevet

Jeg klarer ikke religion eller å høre på prester. Det vrir seg i meg... Dette har nok med ettervirkninger av en psykose med religiøst innhold. Jeg har fått totalt avsmak for alt som minner om religion. Julen for meg har ikke noe annen betydning enn en koselig kveld med familien.

TS

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg feirer jólablót, den gamle nordiske, og hedenske, midtvinterfesten.

Anonymkode: 80af8...05e

Og det står du selvfølgelig helt fritt til å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...