Gå til innhold

Ang legevakt og psykisk helse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sykepleieren sa jeg måtte ta kontakt med legevakt i julen hvis det ble for ille, men hva kan de gjøre bortsett fra å hjelpe til med innleggelse? Skal mye til før jeg legger meg inn. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men den angsten kan være lammende, tar jo vival jeg så jeg klarer å hjelpe meg selv. Men er ikke alltid vival hjelper heller, vet ikke hvorfor. Kommer kanskje an på hvor sterk angsten er? Psykiateren trodde jeg kom til å få mindre angst når jeg tok xeplion,men det har jeg ikke. Har bare ikke angst om åndelige ting så mye,nå går det på andre ting eller ingenting. Kan komme plutselig,er vel det som er panikkangst? Kan man medisinere det? Utenom vival?

Skrevet

De kan kanskje hjelpe med en samtale, men nå i julen tviler jeg på at de kan prioritere det med mindre de oppfatter at det er nødvendig for å unngå alvorlig skade. 

Angst er fryktelig tungt. Føler med deg. 

Skrevet
1 minutt siden, Glitter skrev:

De kan kanskje hjelpe med en samtale, men nå i julen tviler jeg på at de kan prioritere det med mindre de oppfatter at det er nødvendig for å unngå alvorlig skade. 

Angst er fryktelig tungt. Føler med deg. 

Nei tror ikke de kan hjelpe med samtale heller, har jo dagsenteret jeg kan ringe til for det. Tror sykepleieren glemte det,men terskelen er høy hos meg for å ringe dit også. 

Skrevet

For en samtale synes jeg en skal bruke andre enn legevakten på en første juledag.

Skrevet
1 minutt siden, kupton skrev:

For en samtale synes jeg en skal bruke andre enn legevakten på en første juledag.

Ja det er jeg enig i. Han bare skrev at det var kriseplanen min, å ta kontakt med legevakt eller fact når de har åpent selv om ikke han var der. Jeg har jo dagsenteret jeg kan ringe til, vil ikke ha samtale med en lege heller. De tar seg av det fysiske. 

Skrevet

Vival har reddet meg gang på gang denne julen, må nok ha mer i neste uke. Var det feil av meg å bruke vival? Skal jo ta ved behov da,og nå er jeg glad julen er over :) 

Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Vival har reddet meg gang på gang denne julen, må nok ha mer i neste uke. Var det feil av meg å bruke vival? Skal jo ta ved behov da,og nå er jeg glad julen er over :) 

Det er godt det kun er jul en gang i året :- ) 

Skrevet
På 25.12.2019 den 20.52, kupton skrev:

Hos flere av oss står det faktisk i kriseplanen (som også stjernestøv er inne på) at vi kan gå på legevakta på fri- og helligdager, samt kvelds- og nattestid om ting skulle tårne seg opp og bli uutholdelig vanskelig. Jeg har noen ganger benyttet meg av det selv, og har bare blitt møtt med forståelse, omsorg og respekt. Og en slik samtale har hjulpet veldig på.

Men jeg tror slikt avhenger av hvor i landet man bor. Her jeg bor er det et godt utbygget tilbud til psykisk syke, inkludert avtaler med legevakt.

Og som jeg nok har sagt før, så bør man ha tillit til sykepleieren som tar telefonen når man ringer, om man kan komme ned for en prat eller ikke. Sykepleiere som tar telefonen ved legevakter har fått opplæring i siling mellom hva som er "verdig" å komme ned for, og hva som ikke er det. 

Skrevet

Og husk at et menneske består av kropp og psyke/sjel. Hvorfor skulle man ikke få komme til legevakta når sjelen blir akutt syk? Legevakta her jeg bor greier heldigvis å betjene både somatisk og psykisk akutt sykdom. 

Skrevet
2 timer siden, Visma skrev:

Og husk at et menneske består av kropp og psyke/sjel. Hvorfor skulle man ikke få komme til legevakta når sjelen blir akutt syk? Legevakta her jeg bor greier heldigvis å betjene både somatisk og psykisk akutt sykdom. 

Var med sønnen min pga psykiske ting en gang, de ba han ta kontakt med legen. 

Skrevet
16 timer siden, stjernestøv skrev:

Nei det synes jeg ikke det var. Jeg er og glad for at julen straks er over. 

Skrevet
1 minutt siden, Glitter skrev:

Nei det synes jeg ikke det var. Jeg er og glad for at julen straks er over. 

Ok det er bra. Jeg tok ned julegardinene fra kjøkkenet i går, var så lei av dem. Kunne ryddet vekk nisser og styr og, men de andre vil vel ha det til første nyttårsdag. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...