Gå til innhold

Ari Behn er død


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er en dyp tragedie og krise for Martha. Det å antyde at hun og hennes valg kan ha innvirkning på at Ari tok selvmord er en ekstra belastning både for henne og barna. Tenk hva døtrene vil kunne lese på nettet?. Ari valgte selv å avslutte livet. Om det var en impulshandling eller planlagt er ikke godt å vite. Uansett dypt tragisk. Slik det er for alle som tar livet sitt og de etterlatte. 

Anonymkode: ee86c...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor har dere det fra at sjamanen fortrengte Behns plass når det gjaldt døtrene? Han (Ari) har fortalt offentlig at han har hatt god kontakt og faste aktiviteter med dem etter skilsmissen (ja, jeg skjønner at det er en "offisiell" versjon, men han har ikke vært redd for å si klart fra om ting tidligere).

Jeg tror han tålte en - eh - utradisjonell ny kjæreste for barnas mor bedre enn mange mer A4-fedre ville gjort.

https://www.startsiden.no/nettliv/2019/11/13/195625992/ari-behn-avslorer-juleplaner

Jeg tror ikke noe på at en norsk mor som blir fulgt av media, vil hindre barnas far i å følge dem opp.

Behn har også vært åpen om depresjoner lenge før Durek kom inn i bildet. Andre diagnoser synes jeg vi skal la være å dele ut.

Kongehuset interesserer meg midt i ryggen, men jeg er ikke så ufølsom at jeg ikke synes det er trist at tre unge jenter både skal miste faren sin under full mediedekning og masse spekulasjoner på nett, og dessuten være nødt til å forbinde julen med dette resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en dyp tragedie og krise for Martha. Det å antyde at hun og hennes valg kan ha innvirkning på at Ari tok selvmord er en ekstra belastning både for henne og barna. Tenk hva døtrene vil kunne lese på nettet?. Ari valgte selv å avslutte livet. Om det var en impulshandling eller planlagt er ikke godt å vite. Uansett dypt tragisk. Slik det er for alle som tar livet sitt og de etterlatte. 

Anonymkode: ee86c...164

kan jo være han hadde en kjærlighetssorg, og at han var redd for å vise det. selv om han hadde ansvar for barna. skillsmisse kan jo være tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tenker på en gammel venn som helt uventet tok livet sitt for omtrent et år siden. Familie, jobb, venner og alt på stell. Det nå selvsagt ha vært noe der som vi ikke vet om, men det nytter ikke å spekulere. Vi må bare akseptere at vi ikke vet. Det er merkelig hvordan menn på 40 og 50 kan slite sånn og holde det skjult for de rundt seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg tenker på en gammel venn som helt uventet tok livet sitt for omtrent et år siden. Familie, jobb, venner og alt på stell. Det nå selvsagt ha vært noe der som vi ikke vet om, men det nytter ikke å spekulere. Vi må bare akseptere at vi ikke vet. Det er merkelig hvordan menn på 40 og 50 kan slite sånn og holde det skjult for de rundt seg. 

Ja, leit at det er sånn selv i våre dager at menn synes at det er et nederlag, flaut og skamfullt å slite psykisk. Nå sier jeg ikke at Behn følte det sånn, men tenker på menn generelt. Det er f.eks. en overhyppighet av kvinner som søker hjelp og får plass på DPS, selv om det nok er like mange menn som kan slite.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

et viktig sitat fra en artikkel fra 2018 om Ari Behns bok Inferno:

 

"Ari Behn er døende. Eller, han føler det i hvert fall slik. Han er livredd og nyskilt, med en cyste i øret og fortærende angst. Da hjelper det lite med villa i Bærum, Range Rover og millioninntekt. «Jeg er gårsdagens nyheter, enda verden ennå ikke har fått beskjed», skriver han et sted. Det er synd på Ari. Alt er trist som faen."

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg tenker på en gammel venn som helt uventet tok livet sitt for omtrent et år siden. Familie, jobb, venner og alt på stell. Det nå selvsagt ha vært noe der som vi ikke vet om, men det nytter ikke å spekulere. Vi må bare akseptere at vi ikke vet. Det er merkelig hvordan menn på 40 og 50 kan slite sånn og holde det skjult for de rundt seg. 

Hvite menn i 40-50 har det ikke lett, selv om det populært å hate og hetse dem i våre dager.

Anonymkode: bb1bf...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, cathlin skrev:

Jeg syns det er egoistisk å ta livet sitt når man har barn. 

Er det? Ja, når ungene er små og trenger deg er det nok det. Men når ungene er blitt voksne og klarer seg selv? Hvem skal bestemme over andres liv? 

Jeg synes ikke man automatisk kan trekke den konklusjonen at en som tar livet sitt er egoistisk. Mange lever i stor smerte, både fysisk og psykisk, og hvorfor kan man ikke da selv ta valget om en vil leve, eller ikke? Jeg synes ikke at noen skal tvinge andre til å leve. Da kan man jo heller snu på flisa og spørre om det ikke er familie og venner som er egoistiske som ikke respekterer at personer velger bort livet fordi de vil ha dem hos seg. "Fordi jeg ikke vil bli utsatt for sorg, må du ikke ta livet ditt! For da blir jeg så innmari lei meg og knust".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er merkelig å hylle og hedre en person voldsomt etter en slik handling, når man vet hvor stor smerte man påfører de etterlatte barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, cathlin skrev:

Jeg syns det er merkelig å hylle og hedre en person voldsomt etter en slik handling, når man vet hvor stor smerte man påfører de etterlatte barna. 

Jeg synes det er merkelig (i alle fall litt) å sette seg til doms over et annet menneskes valg. Du eller jeg vet ingenting om hvor vanskelig eller lett dette valget var for ham, eller hvor vanskelig eller lett livet hans var. 

Det er nærliggende å tro at livet hans var veldig vanskelig. Så uutholdelig vanskelig at døden så ut til å være eneste utvei. Så uutholdelig vanskelig at det trumfet hensynet til barna. Jeg vil i alle fall ikke dømme ham når jeg ikke var i hans sko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, cathlin skrev:

Jeg syns det er merkelig å hylle og hedre en person voldsomt etter en slik handling, når man vet hvor stor smerte man påfører de etterlatte barna. 

Jeg reagerer også negativt på den voldsomme medieomtalen, og tenker det samme som deg i forhold til barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Visma skrev:

Er det? Ja, når ungene er små og trenger deg er det nok det. Men når ungene er blitt voksne og klarer seg selv? Hvem skal bestemme over andres liv? 

Jeg synes ikke man automatisk kan trekke den konklusjonen at en som tar livet sitt er egoistisk. Mange lever i stor smerte, både fysisk og psykisk, og hvorfor kan man ikke da selv ta valget om en vil leve, eller ikke? Jeg synes ikke at noen skal tvinge andre til å leve. Da kan man jo heller snu på flisa og spørre om det ikke er familie og venner som er egoistiske som ikke respekterer at personer velger bort livet fordi de vil ha dem hos seg. "Fordi jeg ikke vil bli utsatt for sorg, må du ikke ta livet ditt! For da blir jeg så innmari lei meg og knust".

Jeg synes i utgangspunktet man har plikt til å leve, dvs. ikke ta sitt eget liv, dersom man har ansvar for barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Jeg synes i utgangspunktet man har plikt til å leve, dvs. ikke ta sitt eget liv, dersom man har ansvar for barn. 

Ja, på en måte enig i det når barna er små. Likevel kan det finnes utfordringer så store at hensynet til barna kan vike. Spesielt hvis det er sykdom som forårsaker selvmordet, noe som det jo i de aller fleste tilfeller er. En som er dønn deprimert og kanskje også psykotisk deprimert (merk: jeg sier ikke at dette gjelder Behn), er så syk at hen ikke forstår konsekvensene. Da kan man ikke kalle vedkommende egoistisk eller si at han/hun har forsømt sin plikt som forelder. Det er da sykdommen som er skyld i selvmordet, det er sykdommen som får hen til å tro at det beste er å dø, og jeg tror ikke så mange ville ha gjort dette om de var friske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cathlin skrev:

Jeg syns det er merkelig å hylle og hedre en person voldsomt etter en slik handling, når man vet hvor stor smerte man påfører de etterlatte barna. 

Hei

jeg syns også noe ved dette er rart,

men av naturlige grunner, tror jeg at akkurat for hans barn nå, denne mediapublisiteten, og alle de gode ord de får med seg om deres far, til sist blir bra for dem.

fordi det setter ord på hva deres far betydde for andre, hva hans liv ga andre for input, 

kanskje kjente de han ikke sånn hans venner og bekjente kjente han, ikke rart det, men det gir dem en dimensjon av menneskelivet, hvordan vi er, og hvordan vi tilpasser oss, hva vi deler, hva vi ikke deler, i dyp smerte, og i stor sorg, ønsker ikke mennesker overfladiske ord, kanskje derfor ser de ikke alternativene til selvmord.

og det er fryktelig trist.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Visma skrev:

Ja, på en måte enig i det når barna er små. Likevel kan det finnes utfordringer så store at hensynet til barna kan vike. Spesielt hvis det er sykdom som forårsaker selvmordet, noe som det jo i de aller fleste tilfeller er. En som er dønn deprimert og kanskje også psykotisk deprimert (merk: jeg sier ikke at dette gjelder Behn), er så syk at hen ikke forstår konsekvensene. Da kan man ikke kalle vedkommende egoistisk eller si at han/hun har forsømt sin plikt som forelder. Det er da sykdommen som er skyld i selvmordet, det er sykdommen som får hen til å tro at det beste er å dø, og jeg tror ikke så mange ville ha gjort dette om de var friske. 

Derfor skrev jeg også _i utgangspunktet_, - det finnes tilfeller hvor så mye forvirring er involvert at det er meningsløst å snakke om plikt til å leve eller egoisme. 

Jeg har ikke noe ønske om å fordømme mennesker som har valgt å ta sitt eget liv, men jeg er motstander av den tenkningen som enkelte fremmer i mediene om at det ikke er snakk om et _valg_ i mange tilfeller. Å holde fast ved at det er et valg, tror jeg er svært selvmordsforebyggende for enkeltindivider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, frosken skrev:

Jeg synes i utgangspunktet man har plikt til å leve, dvs. ikke ta sitt eget liv, dersom man har ansvar for barn. 

Ja, men de gangene jeg har hatt slike tanker etter jeg fikk barn, så fikk jeg det for meg at jeg skadet barnet mitt med å være i live.  Hun ville få det bedre uten meg.   Det var ikke gode tanker og som "frisk" så har jeg ikke de tankene.  Tviler på at jeg er den eneste som har hatt sånne eller tilsvarende tanker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, emilie321 skrev:

Ja, men de gangene jeg har hatt slike tanker etter jeg fikk barn, så fikk jeg det for meg at jeg skadet barnet mitt med å være i live.  Hun ville få det bedre uten meg.   Det var ikke gode tanker og som "frisk" så har jeg ikke de tankene.  Tviler på at jeg er den eneste som har hatt sånne eller tilsvarende tanker. 

Jeg betviler heller ikke at du er den eneste som har hatt denne typen tanker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, frosken skrev:

Derfor skrev jeg også _i utgangspunktet_, - det finnes tilfeller hvor så mye forvirring er involvert at det er meningsløst å snakke om plikt til å leve eller egoisme. 

Jeg har ikke noe ønske om å fordømme mennesker som har valgt å ta sitt eget liv, men jeg er motstander av den tenkningen som enkelte fremmer i mediene om at det ikke er snakk om et _valg_ i mange tilfeller. Å holde fast ved at det er et valg, tror jeg er svært selvmordsforebyggende for enkeltindivider. 

Hadde ikke lest dette da jeg svarte deg. Er helt enig med det du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...