Gå til innhold

Hvordan fjerne stemmer fra fortiden ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått mye kjeft i barndommen og det sitter fortsatt i meg den dagen i dag.. Frykten kan komme helt plutselig uten at det er noe spesielt som utløser det. Da får jeg en klump i brystet, føler at jeg ikke får puste og at hjerte mitt banker utrolig fort! Plages med at minnene dukker opp, hører samme kjeftingen inn i hode mitt på nytt og på nytt. Samme høye stemmen, samme smerte, samme redsel. Hvordan kan jeg få fred? Redd for å få kjeft, redd for å bli kritisert, redd for at folk tenker noe dumt om meg. Sitter bare å venter på at noen skal kjefte og brøle i tryne på meg! Sliter også mye med mareritt siste tiden. Våkner klissvåt på hendene og ryggen. Mye magesmerte og kvalme. Hvordan kan jeg fjerne stemmene fra fortiden ? Bildene, minnene. Jeg vil få det bedre, men hvordan ? Jeg vil slutte å føle på skam og skyldfølelse. Hvordan burde jeg tenke om det som har skjedd? Hva burde jeg gjøre ? Fremtiden skremmer meg, må jo kunne tåle kjeft. Det er en del av voksenlivet… 

Anonymkode: 069ab...855

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Visma skrev:

Har du prøvd psykoterapi?

Ja

Anonymkode: 069ab...855

Skrevet

Dersom du klarer å tenke at det kun er gammelt gufs fra fortiden og ikke noe bry seg om så tror jeg det etterhvert kan forsvinne.

Tenk på det som internaliserte foreldrefigurer. Jeg synes det har hjulet og dele sinnet inn i tre deler, Foreldre, Voksen og Barn. Foreldre representerer påbud og forbud basert på sedvane og erfaringer (i bunn og grunn basert på fortid), Voksen er den rasjonelle delen, den som tar beslutninger etter å ha vurdert de forskjellige momentene, og Barn er den impulsive delen, mye bestående av følelser som ofte ikke lar seg så lett verbalisere, det er mer opplevelser som ikke er knyttet til symboler som ord og da kan de jo ikke tenkes.

Det er jo slik foreldre ofte gjør, forteller barn at de må eller ikke må gjøre det ene eller det andre og i bakgrunnen ligger mer eller mindre åpenlyse trusler om eventuelle represalier, straff. Men du behøver ikke høre på det noe mer, for du har også Voksen som kan ta egne beslutninger basert på egne observasjoner og refleksjoner, som kan si "dette gidder jeg ikke å høre på mer, jeg behøver ikke å bry meg mer".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...