Gå til innhold

Akutt time legen, hva skal jeg si?

Anbefalte innlegg

Jeg har store problemer med å formulere meg og be om/kreve hjelp.

I det siste har jeg vært veldig plaget med depresjon og det har vært veldig tøft i relasjon til andre. Fastlegen pleier ikke være til særlig hjelp og henviser til poliklinikken til psykiater når det gjelder medisinene. Av "terapi" får jeg kun støttesamtaler hos sykepleier og ikke hjelp. Men nå er det fri på poliklinikken og psykiateren er ikke der før over helga. 

Hva kan legen hjelpe med i dette tilfellet? Hvordan skal jeg klare å formulere at jeg virkelig trenger hjelp? Problemet er at hn bare avfeier meg. Hn er veldig streng på benzo, selv i kriser, og jeg ønsker ikke å bli innlagt på sykehuset pga elendige forhold der. Og jeg fikk ikke videre tilbud på dps på brukerstyrt.

Får truxal ved behov i kriser, men det er vel ikke noe til særlig til hjelp da de gjør meg mer deprimert.

Kan legen sette meg på en medisin for depresjon selv om jeg har psykiater til medisinene? Er det noe akutt hjelp som er aktuelt ut i fra forholdene? Og hva kan jeg kreve med legen? 

Klarer jeg ikke uttrykke behovene mine er både reisen dit og busspengene bortkastet. 

Anonymkode: 24f9b...cd6

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452432-akutt-time-legen-hva-skal-jeg-si/
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har store problemer med å formulere meg og be om/kreve hjelp.

I det siste har jeg vært veldig plaget med depresjon og det har vært veldig tøft i relasjon til andre. Fastlegen pleier ikke være til særlig hjelp og henviser til poliklinikken til psykiater når det gjelder medisinene. Av "terapi" får jeg kun støttesamtaler hos sykepleier og ikke hjelp. Men nå er det fri på poliklinikken og psykiateren er ikke der før over helga. 

Hva kan legen hjelpe med i dette tilfellet? Hvordan skal jeg klare å formulere at jeg virkelig trenger hjelp? Problemet er at hn bare avfeier meg. Hn er veldig streng på benzo, selv i kriser, og jeg ønsker ikke å bli innlagt på sykehuset pga elendige forhold der. Og jeg fikk ikke videre tilbud på dps på brukerstyrt.

Får truxal ved behov i kriser, men det er vel ikke noe til særlig til hjelp da de gjør meg mer deprimert.

Kan legen sette meg på en medisin for depresjon selv om jeg har psykiater til medisinene? Er det noe akutt hjelp som er aktuelt ut i fra forholdene? Og hva kan jeg kreve med legen? 

Klarer jeg ikke uttrykke behovene mine er både reisen dit og busspengene bortkastet. 

Hva ønsker du selv? Ut i fra det du har skrevet så langt, så er det vanskelig å se at fastlegen kan gjøre annet enn å høre på hva du har å si. Virker ikke fornuftig å starte opp ny medisinering mot depresjon akutt siden du følges opp av psykiater på DPS. 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke medisiner bruker du nå? Får du antidepressiva?

Anonymkode: fc6b0...e41

Lamictal, abilify, neurontin, truxal, vallergan, men ikke depresjonsmedisin da jeg ikke reagerer på SSRI. Har fra tidligere gjentakende depresjon som en av diagnosene. Sliter mye med angst også. 

8 minutter siden, kupton skrev:

Det er ikke stort en lege kan hjelpe deg med i disse få dagene før poliklinikken åpner. Kan du få en ekstra støttesamtale med sykepleier. Det er hjelp.

Alle er dessverre på ferie. Finnes det en angst/depresjonsmedisin som virker akutt og ikke er avhengighetsskapende? 

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lamictal, abilify, neurontin, truxal, vallergan, men ikke depresjonsmedisin da jeg ikke reagerer på SSRI. Har fra tidligere gjentakende depresjon som en av diagnosene. Sliter mye med angst også. 

Det finnes ikke en fornuftig lege som vil/tør å legge til noe til dette når du likevel skal treffe psykiateren om noen få dager.

26 minutter siden, frosken skrev:

Hva ønsker du selv? Ut i fra det du har skrevet så langt, så er det vanskelig å se at fastlegen kan gjøre annet enn å høre på hva du har å si. Virker ikke fornuftig å starte opp ny medisinering mot depresjon akutt siden du følges opp av psykiater på DPS. 

Tror ikke det er vits i å møte opp..det er sikkert slik som du sier at hn ikke kan gjøre noe. 

1 minutt siden, kupton skrev:

Det finnes ikke en fornuftig lege som vil/tør å legge til noe til dette når du likevel skal treffe psykiateren om noen få dager.

Har ingen avtale med psykiateren og vet egentlig ikke når hn er tilbake heller. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen avtale med psykiateren og vet egentlig ikke når hn er tilbake heller. 

Hvorfor skrev du at psykiateren var tilbake over helgen først og nå skriver at du ikke vet?  Hva slags oppfølging og hvor ofte har du med psykiateren på dps? Hva slags avtale har dere ved behov for kontakt mellom fast oppfølging? Fastlegen kan være en å snakke med om du ikke klarer å vente til du har neste time hos dps. 

Anonymkode: 89d25...d2d

Annonse

AnonymBruker
På 1.1.2020 den 18.06, FjellOgDalar skrev:

Jeg ville kontaktet DPS i morgen og forhørt meg om det er mulig å få en time. Helt akutt er det sjelden en fastlege kan få til så mye. Kanskje Brintellix kunne være noe å diskutere? 

Hei, jeg skal ringe dps i morgen og få time med psykiateren, hvis hun er der nå. Jeg tar ikke opp serotonin, så tror ikke brintellix er så aktuelt. Heller ikke wellbutrin, redd for å bli mer oppfarende av den og få mer angst. Men lurer virkelig på hvilket antidepressiva jeg kan foreslå da. 

På 9.1.2020 den 23.40, cilie skrev:

Hva med Fluanxol? (Skriver jeg som ikke er lege - bare hørt mye bra her inne mtp angst 

Er fluanxol et SSRI? Lurer på om jeg har prøvd det en gang i tida. Har dessverre dårlig nytte av SSRI. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...