Gå til innhold

Kupton: Effexor dose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Har slitt med panikklidelse og angst for angsten + depressive plager som følge av dette siden 2005. GIkk på Cipralex til 2012, men fikk et stort panikkanfall som sendte meg rett i grøfta igjen. Prøvde flere ulike medisiner, men havnet på Effexor 300 mg og en liten dose Lamictal (aldri vært hypoman og ansett som en svært rolig fyr) Sakte men sikkert kom jeg meg på beina etter noen måneder i 2012. Lamictalen sluttet jeg på etter et par mnd og merket aldri noe til dette..

Etter svært belastende hendelser i livet siste årene har jeg igjen havnet i kjelleren. Denne gangen har det kommet mer snikende med stadig tyngre tanker om å gjøre diverse aktiviteter, spesielt mtp jobben som jeg er blitt lei. Nå har også angsten kommet for fullt og jeg sliter enormt. For 3 år siden gikk jeg ned på Effexor til 150 mg og har stått på det siden. Legen er meget usikker på hva som er riktig strategi. Har hjelp av psykolog, men sliter så mye at jeg vil trenge hjelp av medisiner også.

Har økt Efexor til 187,5 mg og er på dag 14. Har forsøkt å trappe opp raskere, men har fått ekstrem angst (nesten en følelse av å miste totalt kontrollen over meg selv) , så er livredd for å trappe opp for raskt.

Har du noen tanker om videre doseøkning? 

Anonymkode: b643e...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan si noe generelt om dette basert på offisielle behandlingsanbefalinger.

1. Vedlikeholdsdose = behandlingsdose.  Det er så trist at ca 20 år etter at dette ble kjent, driver fortsatt leger å trappe ned fra behandlingsdosen (for deg 300 mg).

2. Vanligvis trenger senere episoder høyere doser enn det som var effektivt ved forrige episode. Det betyr at dersom en trengte 300 mg forrige gang, er det svært usannsynlig at en lavere dose vil være tilstrekkelig denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kupton skrev:

Jeg kan si noe generelt om dette basert på offisielle behandlingsanbefalinger.

1. Vedlikeholdsdose = behandlingsdose.  Det er så trist at ca 20 år etter at dette ble kjent, driver fortsatt leger å trappe ned fra behandlingsdosen (for deg 300 mg).

2. Vanligvis trenger senere episoder høyere doser enn det som var effektivt ved forrige episode. Det betyr at dersom en trengte 300 mg forrige gang, er det svært usannsynlig at en lavere dose vil være tilstrekkelig denne gang.

Gjelder dette også leponex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, kupton skrev:

Jeg kan si noe generelt om dette basert på offisielle behandlingsanbefalinger.

1. Vedlikeholdsdose = behandlingsdose.  Det er så trist at ca 20 år etter at dette ble kjent, driver fortsatt leger å trappe ned fra behandlingsdosen (for deg 300 mg).

2. Vanligvis trenger senere episoder høyere doser enn det som var effektivt ved forrige episode. Det betyr at dersom en trengte 300 mg forrige gang, er det svært usannsynlig at en lavere dose vil være tilstrekkelig denne gang.

Så sannsynligvis må jeg over 300mg for å få effekt denne gang?Maks dose for panikklidelse er vel 225? 

Endret av ma.28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ma.28 skrev:

Så sannsynligvis må jeg over 300mg for å få effekt denne gang?

Er ikke det ganske tydelig ?

Anonymkode: 52792...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det ganske tydelig ?

Anonymkode: 52792...c7b

jo, men nå er vel maks dose Effexor 225mg for panikklidelse. Tenkte kanskje jeg må bytte medisin..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Marye skrev:

Gjelder dette også leponex?

Nei, dette gleder absolutt ikke for psykoser og antipsykotika. Det gjelder for depresjon og antidepressiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ma.28 skrev:

jo, men nå er vel maks dose Effexor 225mg for panikklidelse. Tenkte kanskje jeg må bytte medisin..?

Maxdose for ulike diagnoser har jeg i denne sammenheng liten tro på. Maxdose for Efexor (uten serumkonsentrasjonsmåling) er 375 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Maxdose for ulike diagnoser har jeg i denne sammenheng liten tro på. Maxdose for Efexor (uten serumkonsentrasjonsmåling) er 375 mg.

Tusen takk. Hvor raskt ville du trappet opp fra 187mg som jeg går på nå? Det er et rent helvete, for å være ærlig. Småbarnsfar og med en ny på vei. Alt jeg ønsker er å kjenne på litt bedring så fort som mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å spørre mine pasienter: "Vil du hoppe eller krype i det?"  >90% ville hoppe (gjelder antidepressiva). Det samme ville jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

Jeg pleide å spørre mine pasienter: "Vil du hoppe eller krype i det?"  >90% ville hoppe (gjelder antidepressiva). Det samme ville jeg gjort.

Jeg tenker at det ikke kan bli så mye jævligere enn det allerede er. Så da kjører jeg rett opp til 300. 

Endret av ma.28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ma.28 skrev:

Jeg tenker at det ikke kan bli så mye jævligere enn det allerede er. Så da kjører jeg rett opp til 300. 

Håper og tror det er gode muligheter for at dette vil virke?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel også ganske opplagt at han mener :) 

1 time siden, kupton skrev:

Jeg pleide å spørre mine pasienter: "Vil du hoppe eller krype i det?"  >90% ville hoppe (gjelder antidepressiva). Det samme ville jeg gjort.

 

Ett spm til: Har fått 2 mg Vival av legen, men synes ikke dette hjelper noe. Prøvde også 4mg, uten at det tok bort angsten. Det sier jo sitt. Noen alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 31.12.2019 den 14.15, kupton skrev:

Jeg pleide å spørre mine pasienter: "Vil du hoppe eller krype i det?"  >90% ville hoppe (gjelder antidepressiva). Det samme ville jeg gjort.

Kupton: 2 uker på 300mg nå. Ingen bedring. Alvorlig depresjon og sterk angst. Gi 300 mg flere uker, eller øke mot 375? Brukte Lamictal som tillegg sist alvorlige episode, men avsluttet denne etter to måneder. Kan dette være aktuelt å legge til , selv om jeg ikke er bipolar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden er vel inne for å konferere med legen din. Hvis en ikke har alvorlige bivirkninger, mener jeg at en skal prøve medisinen ut i full dose før en evt finner på noe annet. Og ja, om du ikke blir bedre på maksdose, må en prøve noe nytt, og da er Lamictal aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Tiden er vel inne for å konferere med legen din. Hvis en ikke har alvorlige bivirkninger, mener jeg at en skal prøve medisinen ut i full dose før en evt finner på noe annet. Og ja, om du ikke blir bedre på maksdose, må en prøve noe nytt, og da er Lamictal aktuelt.

Takk for svar. Svært vanskelig med en lege uten kompetanse på dette området.  Tenkte kanskje det kunne ta minst 4 uker før jeg kunne forvente noen effekt av 300mg, men da får jeg evt vurdere å gå rett opp til 375. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 17.1.2020 den 22.15, kupton skrev:

Tiden er vel inne for å konferere med legen din. Hvis en ikke har alvorlige bivirkninger, mener jeg at en skal prøve medisinen ut i full dose før en evt finner på noe annet. Og ja, om du ikke blir bedre på maksdose, må en prøve noe nytt, og da er Lamictal aktuelt.

Kupton Snart 4 uker på 300 mg. Ingen endring. Har det helt forferdelig med en enorm indre uro og dyp depresjon. Er det noe realistisk håp om at 375mg kan utgjøre den store forskjellen, eller bør man endre strategi?

Min forrige episode i 2012 : gikk da på 20 mg Cipralex, økte til 30 uten hell. Etter 5 uker byttet jeg til Zoloft. Etter nye 5 uker begynte jeg å få noe mer energi og litt mindre angst, men byttet til Effexor 300mg og Lamictal 150mg. De neste ukene kom jeg meg veldig. Finner ikke helt logikken i dette med medisinene.

Endret av ma.28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, ma.28 skrev:

Er det noe realistisk håp om at 375mg kan utgjøre den store forskjellen, eller bør man endre strategi?

Jeg har vel svart på det i mitt forrige svar. Akkurat for deg, med Efexor, og med økning fra 300 til 375, kan jeg ikke svare. Men generelt kommer ofte virkningen når dosen kommer over en nødvendig terskel for effekt. Hvor denne ligger for deg med Efexor, vet jeg ikke, men den kan ligge et sted mellom 300 og 375.

Jeg gjentar denne, som er en generelt anbefalt tilnærming: Hvis en ikke har alvorlige bivirkninger, mener jeg at en skal prøve medisinen ut i full dose før en evt finner på noe annet.

Hva sier legen din til dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, kupton skrev:

Jeg har vel svart på det i mitt forrige svar. Akkurat for deg, med Efexor, og med økning fra 300 til 375, kan jeg ikke svare. Men generelt kommer ofte virkningen når dosen kommer over en nødvendig terskel for effekt. Hvor denne ligger for deg med Efexor, vet jeg ikke, men den kan ligge et sted mellom 300 og 375.

Jeg gjentar denne, som er en generelt anbefalt tilnærming: Hvis en ikke har alvorlige bivirkninger, mener jeg at en skal prøve medisinen ut i full dose før en evt finner på noe annet.

Hva sier legen din til dette?

 

Det er et alternativ.  Tar en avgjørelse på onsdag med psykiater.  Har du hatt noe  pasienter som ikke har respondert på 300, men på 375?

Endret av ma.28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...