Gå til innhold

Kupton: Effexor dose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 27.1.2020 den 9.43, kupton skrev:

Jeg har vel svart på det i mitt forrige svar. Akkurat for deg, med Efexor, og med økning fra 300 til 375, kan jeg ikke svare. Men generelt kommer ofte virkningen når dosen kommer over en nødvendig terskel for effekt. Hvor denne ligger for deg med Efexor, vet jeg ikke, men den kan ligge et sted mellom 300 og 375.

Jeg gjentar denne, som er en generelt anbefalt tilnærming: Hvis en ikke har alvorlige bivirkninger, mener jeg at en skal prøve medisinen ut i full dose før en evt finner på noe annet.

Hva sier legen din til dette?

 

Update: psykatiaren  på dps mener det ikke har noe for seg å gå opp til 375 . Hun var mest opptatt at jeg skal ta sobril (50mg x3) jeg har tidligere prøvd valium og det har aldri hjulpet meg da jeg ikke plages mye med kroppslig uro. Synes det gjør depresjonen enda verre da jeg blir helt tung i kroppen .  De skal ha et møte og ønsker sannsynligvis at jeg skal bytte medikament.

Er veldig fortvila nå.

Endret av ma.28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, kupton skrev:

Jeg kan bare beklage. "Rister på hodet".

Hva ville du gjort i min situasjon? 

Sobril vil jeg ikke ta ut uansett  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ma.28 skrev:

Hva ville du gjort i min situasjon? 

Sobril vil jeg ikke ta ut uansett  

Evt. Hva ville du gjort om det var deg som fikk et slikt dilemma-om det gjør det enklere å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ma.28 skrev:

Evt. Hva ville du gjort om det var deg som fikk et slikt dilemma-om det gjør det enklere å svare.

Forutsatt at diagnosen depresjon er korrekt, ville jeg gjort alt jeg kunne for å finne en psykiater som var kompetent på psykofarmakologi. Hvis jeg hadde hatt en angstlidelse (ikke kun angst i depressive faser), ville jeg funnet en psykiater/psykologspesialist som var god på metakognitiv terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kupton skrev:

Forutsatt at diagnosen depresjon er korrekt, ville jeg gjort alt jeg kunne for å finne en psykiater som var kompetent på psykofarmakologi. Hvis jeg hadde hatt en angstlidelse (ikke kun angst i depressive faser), ville jeg funnet en psykiater/psykologspesialist som var god på metakognitiv terapi.

Har vært syk 3 ganger. 2005 startet alt med et panikkanfall som gikk over i depresjon med sterk angst for egne tanker og følelser. Var redd for å bli gal/schizofren. Stolte derfor ikke.på mine egne tanker og følelser.  Ble satt på cipramil og opplevde markant bedring ila 4 uker. I 2012 fikk jeg nytt panikkanfall på jobb som ga samme problemer. Gikk da på Cipralex 20mg. Byttet til Zoloft og deretter effexor 300mg med lamictal. I løpet av de neste ukene ble jeg markant bedre og fikk tiltakslyst igjen. Totalt var jeg dårlig i ca 3 måneder før jeg kom meg. Angsten og de depressive tankene fikk mindre plass. Kuttet lamictal noen måneder senere. 

Denne gangen har det kommet mer snikende. Mer og mer sliten av jobben, tyngre å komme i gang med ting og alt har føltes veldig overveldende. Har hatt mange tøffe livsbelastninger siste årene. En morgen i desember våknet jeg opp i full panikk og en følelse av at alt ble overveldende. Etter dette har det eskalert med mange timer uutholdelig angst hver dag. Det har vært så ille at jeg får sterkt ønske om å forsvinne, spesielt de første timene på morgen fra jeg våkner. Det er som om alle tankene skaper full panikk. Alt av glede og gode følelser er borte og jeg gruer meg til alle situasjoner. Hver dag er mitt livs kamp for å komme meg gjennom og jeg har ingen tro på at jeg kan få det bra igjen.  :(

føler et enormt press siden jeg har barn og skal på nytt bli far om 6 mnd. 

Har vært hos mange behandlere og aller konkluderer med at det er grubling, angst og depresjon. Men jeg har aldri vært så dårlig som jeg er nå.

Endret av ma.28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, kupton skrev:

Forutsatt at diagnosen depresjon er korrekt, ville jeg gjort alt jeg kunne for å finne en psykiater som var kompetent på psykofarmakologi. Hvis jeg hadde hatt en angstlidelse (ikke kun angst i depressive faser), ville jeg funnet en psykiater/psykologspesialist som var god på metakognitiv terapi.

Kjenner du forøvrig noen som jeg kan ta kontakt med? Dette er vel da privat. (Såvidt jeg vet har jo du pensjonert deg, ellers hadde jeg tatt en telefon med en gang)

Endret av ma.28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ma.28 skrev:

Har vært hos mange behandlere og aller konkluderer med at det er grubling, angst og depresjon. Men jeg har aldri vært så dårlig som jeg er nå.

Etter å ha lest dette siste innlegget fra deg, tenker jeg at det like mye er angst som depresjon som plager deg. Da anbefaler jeg at du uansett prøver å finne en behandler som kan og vil gi deg metakognitiv terapi.

Ved å kontakte disse, antar jeg at de kan fortelle deg om aktuelle i nærheten av der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Tenkte mest på psykiater som er god på medisiner. Har fått en behandler på metakognitv terapi. Ved tidligere episoder har angsten forsvunnet når depresjonen har lettet. Når man har mistet alt av håp, interesser,  glød og gode følelser er det ikke så rart at angsten melder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt før, dersom angsten først og fremst er der under depressive episoder, er det depresjonsbehandlingen som må prioriteres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, kupton skrev:

Som sagt før, dersom angsten først og fremst er der under depressive episoder, er det depresjonsbehandlingen som må prioriteres. 

Aldri forstått hvordan man kan ha sterk angst uten å være deprimert 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2020 den 15.57, kupton skrev:

Som sagt før, dersom angsten først og fremst er der under depressive episoder, er det depresjonsbehandlingen som må prioriteres. 

Oppdatering: vært hos overlege på DPS i dag. Jeg ble helt lamslått.  Hun sa at det er skadelig å stå på antidepressiva i mange år og at 300mg effexor var en altfor stor dose. Hadde ingen tro på at ssri ville hjelpe min depresjon og angst, men at slike preparater derimot kunne øke slike plager. Ønsket at jeg skulle trappe ned effexor til 225 mg og evt legge til en dose serequel (jeg sover greit om natta) Hun mente at sobril var riktig å ta i slike krisetider. Jeg har aldri følt meg så liten før selv om jeg hadde en million motargumenter. En grusom opplevelse. Jeg ga meg ikke og til slutt gikk hun med til å trappe ned effexor og starte opp Brintellix. 225 mg effexor og 5mg Brintellix første to uker. Deretter opp til 10mg og videre nedtrapping av Effexor. 

Jeg føler selv jeg har en grunn til å ha manglende tillit til henne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ma.28 skrev:

Oppdatering: vært hos overlege på DPS i dag. Jeg ble helt lamslått.  Hun sa at det er skadelig å stå på antidepressiva i mange år og at 300mg effexor var en altfor stor dose. Hadde ingen tro på at ssri ville hjelpe min depresjon og angst, men at slike preparater derimot kunne øke slike plager. Ønsket at jeg skulle trappe ned effexor til 225 mg og evt legge til en dose serequel (jeg sover greit om natta) Hun mente at sobril var riktig å ta i slike krisetider. Jeg har aldri følt meg så liten før selv om jeg hadde en million motargumenter. En grusom opplevelse. Jeg ga meg ikke og til slutt gikk hun med til å trappe ned effexor og starte opp Brintellix. 225 mg effexor og 5mg Brintellix første to uker. Deretter opp til 10mg og videre nedtrapping av Effexor. 

Jeg føler selv jeg har en grunn til å ha manglende tillit til henne.

 

Hei,

Min depresjon minner om din, lignende symptomer. Jeg begynte på Efexor, men uten effekt. Jeg byttet til Lamictal, som forandret alt. Det tar tid å trappe opp, og effekten kommer ikke over natten, men jeg hadde god effekt allerede på 200 mg. Lamictal reddet meg. Jeg hadde angst på grunn av depresjonen, og Lamictal har derfor redusert angsten betydelig. Har du vurdert å forsøke Lamictal igjen? 

Anonymkode: 793ce...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Min depresjon minner om din, lignende symptomer. Jeg begynte på Efexor, men uten effekt. Jeg byttet til Lamictal, som forandret alt. Det tar tid å trappe opp, og effekten kommer ikke over natten, men jeg hadde god effekt allerede på 200 mg. Lamictal reddet meg. Jeg hadde angst på grunn av depresjonen, og Lamictal har derfor redusert angsten betydelig. Har du vurdert å forsøke Lamictal igjen? 

Anonymkode: 793ce...20c

Jeg ønsket selv dette, men overlegen ville heller sette meg på serequel, noe som jeg synes er tøvete. Det blir man jo bare sløv og trøtt av og jeg er defintivt ikke psykotisk. Kanskje jeg skal ta en telefon på mandag og spørre om jeg kan legge til lamictal i stedet for serequel? 

Jeg fikk lamictal i 2012, og etter et par uker på dette sammen med effexor ble jeg bedre. Det skal sies at jeg kuttet ut lamictal noen måneder etterpå.

Endret av ma.28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ma.28 skrev:

Jeg ønsket selv dette, men overlegen ville heller sette meg på serequel, noe som jeg synes er tøvete. Det blir man jo bare sløv og trøtt av og jeg er defintivt ikke psykotisk. Kanskje jeg skal ta en telefon på mandag og spørre om jeg kan legge til lamictal i stedet for serequel? 

Jeg fikk lamictal i 2012 etter et par uker på dette sammen med effexor ble jeg bedre. Det skal sies at jeg kuttet ut lamictal noen måneder etterpå..  

Våre historier er tilnærmet identiske, skulle nesten tro vi har vært hos samme lege. Ville hun ikke sette deg på Lamictal til tross for at du ønsker det selv og har brukt det før? Og seroquel istedenfor, herlighet. Det er jo to vidt forskjellige medikamenter, og jeg er helt enig, man blir veldig sløv og tung av seroquel, noe som ikke hjelper på depresjonen.  Jeg anbefaler deg å forsøke Lamictal igjen, det bør ikke være uprøvd når du har det slik som du har det nå. Ta kontakt på mandag, og ikke gi deg før du får resept. 
 

Jeg kjenner meg så godt igjen i din beskrivelse av møtet med overlegen, fikk en ekkel følelse i brystet når jeg leste det, fordi jeg husker hvor jævlig det der var, og hvor tungt det er å ikke bli hørt. Jeg syns forslaget hennes om Sobril er litt rart siden dette tydeligvis ikke bare er en krise, du har hatt det svært tungt over lengre tid nå. Sobril fungerer bedre enn vival for meg, men det er en kortsiktig løsning, og det virker ikke som sobril vil være tilstrekkelig for å løfte deg ut av denne tilstanden. 

Anonymkode: 793ce...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hele årsaken til at jeg skulle møte henne var å få råd ang medisiner. Det første hun sa er at ssri kan forverre depresjon og angst. Jeg følte det som å få en dødsdom over meg. Synes det er helt utrolig at en overlege på DPS kan fremsnakke benzo og antipsykotika for en med en tung depresjon og angst , samtidig som hun forbanner antidepressiva. 

Jeg vet ikke helt om jeg får tillatelse til å prøve ut Lamictal i tillegg til oppstart av Brintellix,  men det er jo det jeg helst kunne ønske meg. Hva kan jeg evt gjøre hvis de ikke vil lytte til ønsket mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ma.28 skrev:

Takk for svar. Hele årsaken til at jeg skulle møte henne var å få råd ang medisiner. Det første hun sa er at ssri kan forverre depresjon og angst. Jeg følte det som å få en dødsdom over meg. Synes det er helt utrolig at en overlege på DPS kan fremsnakke benzo og antipsykotika for en med en tung depresjon og angst , samtidig som hun forbanner antidepressiva. 

Jeg vet ikke helt om jeg får tillatelse til å prøve ut Lamictal i tillegg til oppstart av Brintellix,  men det er jo det jeg helst kunne ønske meg. Hva kan jeg evt gjøre hvis de ikke vil lytte til ønsket mitt?

Du må velge det som er riktig for deg, men jeg personlig hadde valgt Lamictal fremfor Brintellix uten å blunke, dersom jeg måtte velge. Jeg fikk tilbud om å bruke brintellix i tillegg til Lamictal, så jeg tror ikke det er noe i veien for å prøve begge, men kanskje oppstart samtidig ikke er optimalt. Hvis du ikke får starte opp med begge, ville jeg som sagt valgt Lamictal, spesielt siden du trolig hadde effekt av den i 2012. Hvis Lamictal viser seg å redusere angst- og depresjonssymptomer, men ikke løfter deg helt, kan du forsøke å legge til brintellix eller Wellbutrin etter en viss tid? 
 

Hvor fikk du Lamictal sist? Du kan kontakte den legen dersom overlegen på DPS ikke lytter? Men hun bør jo lytte, veldig rart hvis hun er helt urokkelig. 

Anonymkode: 793ce...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en psykiater via en lege der jeg bodde for 7 år siden. Den legen var på turnus,  så blir vanskelig å gå den veien. Nå har jeg allerede tatt første tablett med Brintellix også.

I 2012 startet jeg på effexor og lamictal samtidig 

Endret av ma.28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ma.28 skrev:

Hun sa at det er skadelig å stå på antidepressiva i mange år og at 300mg effexor var en altfor stor dose. Hadde ingen tro på at ssri ville hjelpe min depresjon og angst, men at slike preparater derimot kunne øke slike plager. Ønsket at jeg skulle trappe ned effexor til 225 mg og evt legge til en dose serequel (jeg sover greit om natta) Hun mente at sobril var riktig å ta i slike krisetider.

Jeg undres hvor mange psykiatere får sine farmakoterapi"kunnskaper" fra. Er det fra Hjemmet, Allers eller Norsk Ukeblad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, kupton skrev:

Jeg undres hvor mange psykiatere får sine farmakoterapi"kunnskaper" fra. Er det fra Hjemmet, Allers eller Norsk Ukeblad?

Det kan du si.

Nå fikk jeg i alle fall henne med til å prøve Brintellix. Har du noen umiddelbare tanker? Bør jeg også pushe på for å få lagt til Lamictal? 

Eller bør jeg vrake hele DPS og finne en annen psykiater (aner ikke hvem eller hvor jeg skal lete) 

Endret av ma.28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...