Gå til innhold

Kupton: Effexor dose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 7.2.2020 den 18.10, AnonymBruker skrev:

Du må velge det som er riktig for deg, men jeg personlig hadde valgt Lamictal fremfor Brintellix uten å blunke, dersom jeg måtte velge. Jeg fikk tilbud om å bruke brintellix i tillegg til Lamictal, så jeg tror ikke det er noe i veien for å prøve begge, men kanskje oppstart samtidig ikke er optimalt. Hvis du ikke får starte opp med begge, ville jeg som sagt valgt Lamictal, spesielt siden du trolig hadde effekt av den i 2012. Hvis Lamictal viser seg å redusere angst- og depresjonssymptomer, men ikke løfter deg helt, kan du forsøke å legge til brintellix eller Wellbutrin etter en viss tid? 
 

Hvor fikk du Lamictal sist? Du kan kontakte den legen dersom overlegen på DPS ikke lytter? Men hun bør jo lytte, veldig rart hvis hun er helt urokkelig. 

Anonymkode: 793ce...20c

Jeg tok 25mg Seroquel før sengetid i går. Det var jo den medisinen overlegen var riktig å legge til for meg, selv om jeg sover greit. For en forferdelig opplevelse! Enorm hangover i dag. Har knapt klart å røre kroppen, tungsinn ut av en annen verden. Den medisinen skal på bålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

56 minutter siden, ma.28 skrev:

Jeg tok 25mg Seroquel før sengetid i går. Det var jo den medisinen overlegen var riktig å legge til for meg, selv om jeg sover greit. For en forferdelig opplevelse! Enorm hangover i dag. Har knapt klart å røre kroppen, tungsinn ut av en annen verden. Den medisinen skal på bålet. 

Ja den gir en voldsom hangover, skjønner ikke hvorfor hun mener du må ta den når du sover greit. Du er jo ikke psykotisk heller. Jeg har store søvnproblemer og tar 25 mg i perioder for å ikke utvikle toleranse for imovane, men jeg hadde aldri tatt seroquel hvis ikke det var for søvnproblemene, jeg får hangover frem til minst kl 13-14 dagen etter. Ekstremt tungt når jeg skal på forelesning kl 8.

Anonymkode: 793ce...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja den gir en voldsom hangover, skjønner ikke hvorfor hun mener du må ta den når du sover greit. Du er jo ikke psykotisk heller. Jeg har store søvnproblemer og tar 25 mg i perioder for å ikke utvikle toleranse for imovane, men jeg hadde aldri tatt seroquel hvis ikke det var for søvnproblemene, jeg får hangover frem til minst kl 13-14 dagen etter. Ekstremt tungt når jeg skal på forelesning kl 8.

Anonymkode: 793ce...20c

Hvordan startet dine problemer? 

Jeg har en uro om morgenen og formiddagen spesielt som er helt uutholdelig. Dette har nå vart i 6 uker.  Om kvelden er det depresjonen som et sterkest. Er som jeg har mistet meg selv fullstendig. Har ingen kontroll på følelser og tanker.

Endret av ma.28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 29.1.2020 den 13.28, kupton skrev:

Jeg kan bare beklage. "Rister på hodet".

Har nå vært tre uker på Brintellix. To uker på 10 mg, en uke på 20mg.
På DPS er de mest opptatt av at det ikke er noen quick fix med dyp depresjon + angst. Problemet er at det blir verre og verre. Selvmordstankene er ekstreme (selv om jeg ikke vil gjøre meg noe, så er tilstanden helt uutholdelig) Overlege foreslår å forsøke Brintellix et par uker til. Hva kan være neste steg? ECT? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som må sjekkes nå, er at diagnosen depresjon er korrekt. Hvis ja, må det spesifikt undersøkes om det kan være bipolart. Hva med slekten? Hvor tidlig debuterte du med depresjon? Har det vært hypomanier?

Forutsatt at dette er en unipolar depresjon, er vanlig råd å gå til maksdose av nåværende preparat. Deretter legge til at annet AD med en annen angrepsprofil. Deretter evt legge til f.eks Lamictal. Hvis intet av dette virker, bør en vurdere ECT. Det er det mest effektive middel mot depresjoner. Dessverre har det ingen forebyggende effekt på senere depresjoner, så du må uansett fortsette med en medisin.

Med din sykehistorie, ville jeg vært ekstremt skeptisk til reduksjon av dose etter at denne episode er behandlet vellykket. Det vil være som å sende en invitasjon til neste depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, kupton skrev:

Det første som må sjekkes nå, er at diagnosen depresjon er korrekt. Hvis ja, må det spesifikt undersøkes om det kan være bipolart. Hva med slekten? Hvor tidlig debuterte du med depresjon? Har det vært hypomanier?

Forutsatt at dette er en unipolar depresjon, er vanlig råd å gå til maksdose av nåværende preparat. Deretter legge til at annet AD med en annen angrepsprofil. Deretter evt legge til f.eks Lamictal. Hvis intet av dette virker, bør en vurdere ECT. Det er det mest effektive middel mot depresjoner. Dessverre har det ingen forebyggende effekt på senere depresjoner, så du må uansett fortsette med en medisin.

Med din sykehistorie, ville jeg vært ekstremt skeptisk til reduksjon av dose etter at denne episode er behandlet vellykket. Det vil være som å sende en invitasjon til neste depresjon.

Takk for respons. Første episode kom som 22 åring.  Alt startet med et panikkanfall på kino etter en stressende episode på skolen den gang. Dette gjorde at jeg utviklet sterk angst for psykiske sykdommer, blant annet schizofreni og bipolar. Depresjonen kom etterhvert som disse tankene fikk mer og mer rotfeste. Etter 4 uker på cipramil ble jeg markant bedre den gang. Gikk på maks dose Cipralex frem til 2012 da jeg fikk etnytt panikkanfall etter mye stress på jobb. Jeg har vært hos diverse psykologer, men ingen har nevnt at det kan være noen form for bipolar diagnose, men et resultat av stress, mangel på grensesetting og kontakt med egne følelser. Som tidligere nevnt byttet jeg fra Cipralex til.zoloft på.maks dose i 2012 uten merkbar bedring. Etter jeg byttet til effexor og en liten dose lamictal opplevde jeg bedring i løpet av et par uker den gang. 

Siden det smalt skikkelig rundt juletider har jeg forsøkt maks dose effexor i 5 ukeerog nå Brintellix. Trappet raskt ut av effexor uten at det ga noen store fysiske symptomer. 

Har vært hos flere psykologer gjennom årene, men ingen har nevnt at det kan være bipolar lidelse.  Jeg er en født "grubler" og er svært ambisiøs på jobb. Denne episoden startet på mange måter annerledes ved at jeg stadig ble mer sliten på jobb og trening.  Jeg har hatt jobbtanker i hodet 24/7 og ikke klart å koble ut. Kan på mange måter si at jobben har definert hele meg. Siste to årene har jeg blitt mer og mer lei jobben og kjent på stor motstand.  

Har aldri hatt unormalt mye energi og alltid hatt behov for mye hvile.  Alltid vært en som har blitt sett på som rolig og reflektert . Har ingen i familien som har hatt bipolar lidelse,  men både min mor og far har slitt med depresjon og angst. Min mor var innlagt for et par år siden, men er nå frisk.

På DPS har jeg en flink psykolog hvor vi har startet med metakognitiv terapi. Utfordringen for meg er at smertene er så store at jeg ikke opplever dette gir noe pdd. Det er overlegen på DPS. (Sjefen til psykologen) som følger opp medisiner, men hun virker mer opptatt av å identifisere stressfaktorene mine og fortiden.  Derfor opplever jeg at det er meg selv som må foreslå tiltak om medisinering. 

Jeg har ingen kognitiv svikt og paradoksalt nok opplever jeg at det gjør at jeg ikke blir tatt på alvor, men sannheten er at hver dag er en enorm lidelse med alle mulige katastrofetanker. Jeg er fullt klar over at alle disse tankene er en del av sykdommen og ikke realiteten. 

 

Endret av ma.28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.2.2020 den 22.15, kupton skrev:

Det første som må sjekkes nå, er at diagnosen depresjon er korrekt. Hvis ja, må det spesifikt undersøkes om det kan være bipolart. Hva med slekten? Hvor tidlig debuterte du med depresjon? Har det vært hypomanier?

Forutsatt at dette er en unipolar depresjon, er vanlig råd å gå til maksdose av nåværende preparat. Deretter legge til at annet AD med en annen angrepsprofil. Deretter evt legge til f.eks Lamictal. Hvis intet av dette virker, bør en vurdere ECT. Det er det mest effektive middel mot depresjoner. Dessverre har det ingen forebyggende effekt på senere depresjoner, så du må uansett fortsette med en medisin.

Med din sykehistorie, ville jeg vært ekstremt skeptisk til reduksjon av dose etter at denne episode er behandlet vellykket. Det vil være som å sende en invitasjon til neste depresjon.

Takk for at du skriver "etter denne episode er behandlet  vellykket." Selv er jeg så langt nede at jeg ikke tror på at jeg blir bedre etter 2 mnd i helvete.

Tillater meg å spørre deg om følgende: 

2 uker på 10mg Brintellix,  1 uke på 20 mg . Tilstanden er uendret, men depresjonen og desperasjonen blir stadig sterkere. Trur det mer handler om at tiden går uten bedring, fremfor at det er Brintellix som er årsaken i seg selv. Har ikke merket noen endringer på psyken,  hverken da jeg trappet opp Effexor,  kuttet brått Effexor og deretter startet på Brintellix. Sterk kvalme etter inntak av Brintellix,  samt voldsom kløe (!)

1. Bør jeg pushe på for å legge til Lamictal om en uke,  eller er det for tidlig å si om Brintellix kan fungere? 

2. Overlege mente at ECT sannsynligvis ikke hadde noe for seg. Hadde jeg fått muligheten til å ta ECT i kveld hadde jeg takket ja på flekken pga lidelsestrykket mitt. Ville du som behandler gitt et "go for dette, eller bør man prøve alternativ 1 først? 

Som tidligere nevnt ble det lagt til en liten dose lamictal ved forrige episode i tillegg til effexor. Avsluttet lamictal etter et par mnd. Umulig å si om den hjalp meg, men ga meg i alle fall ingen bivirkninger. 

Har aldri hatt noen hypomane episoder, men har hatt et enormt tankekjør ifm med jobb. Jobbet i høyt tempo, ikke satt grenser mellom privattid og jobb, sjekket mail mens jeg løper på.tredemølla osv. 

Endret av ma.28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kupton skrev:

Jeg kan dessverre ikke svare deg på dette. Reglene tillater ikke det.

Fullt forståelig. Om jeg begrenser det til spørsmål 1: er tre uker på Brintellix for tidlig til å evaluere effekt etter din erfaring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 uke på 20 mg er for tidlig til å evaluere effekt. Det tar en uke bare å komme opp i steady state på serumkonsentrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

1 uke på 20 mg er for tidlig til å evaluere effekt. Det tar en uke bare å komme opp i steady state på serumkonsentrasjon.

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2020 den 20.32, kupton skrev:

1 uke på 20 mg er for tidlig til å evaluere effekt. Det tar en uke bare å komme opp i steady state på serumkonsentrasjon.

Da har jeg lagt meg inn på DPS og blitt utredet av diverse leger. Diagnsoen er tilbakevendende alvorlig depressiv episode. Vært 4 uker på Brintellix og det skal startes opp ECT neste uke. 

Depresjonen er ikke utløst av en konkret episode, men et resultat av biologisk sårbarhet og mange stressbelastende livshendelser. 

Jeg ber til høyere makter om at ECT vil hjelpe meg litt opp av kneika.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...