Gå til innhold

Psykose som ikke syns for andre

Anbefalte innlegg

Kan man ha psykose uten at det syns for andre som kun er i sporadisk kontakt med en? (Da tenker jeg ikke på ektefelle eller venner for det har jeg ikke en gang)

Er det mest sånn at det er rusutløst psykose som er synlig for andre, mens lengre psykoser av genetisk årsak er mer "stille" og usynlige?

Anonymkode: 65164...684

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452455-psykose-som-ikke-syns-for-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ha psykose uten at det syns for andre som kun er i sporadisk kontakt med en? (Da tenker jeg ikke på ektefelle eller venner for det har jeg ikke en gang)

Er det mest sånn at det er rusutløst psykose som er synlig for andre, mens lengre psykoser av genetisk årsak er mer "stille" og usynlige?

Anonymkode: 65164...684

Når jeg en gang for mange år siden var psykotisk snakket jeg svært lite, kunne få folk til å sitte med meg mens jeg lå i sofaen for jeg var så redd. Men jeg sa ingenting tl dem så det må ha vært kjedelig- Og ja, de merket nok ikke at jeg var psykotisk. Bortsett fra min svigermor som sa"Nå legger du alle disse bøkene på loftet". Leste mye mens jeg lå om åndelige greier. Hun mente det var ikke bra. Og alt stemte med meg og det jeg leste i de åndelige bøkene, så man kan jo lure. 

Endret av stjernestøv
AnonymBruker
Akkurat nå, kupton skrev:

Ja.

Men det er ikke et uttrykk/begrep som brukes.

Er de fleste som får langvarig psykose eller schizofreni av genetisk årsak eller av rusutløst? (Med rusutløst så mener jeg ikke nødvendigvis at psykosen kommer like etter inntak, men at en aldri ville endt opp med psykose dersom en aldri hadde inntatt noen form for rusmidler tidligere i livet)

Anonymkode: 28acf...5f7

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, kupton skrev:

Ja.

Men det er ikke et uttrykk/begrep som brukes.

Det er ingen gentester som kan diagnostisere psykoselidelser før eller etter fødsel. Det i seg selv betyr at det ikke er genetiske lidelser da de ikke er helt betinget av gener. 

Anonymkode: 175dc...d93

Jeg hadde i hvert fall aldri hatt noe som lignet psykose eller psykotiske symptomer før etter jeg begynte ruse meg. Nå har det hendt noen ganger at jeg har hatt psykoselignende symptomer selv om jeg ikke har vært ruset i forkant, men felles har vært at jeg har vært i en psykisk "episode". Som i dag da jeg gikk på parkeringsplassen og så mennesker som satt i bilene og så på meg, men det var egentlig ingen i bilene. 

Eller sterk søvnparalyse som ikke gir seg etter jeg har kommet til meg selv før det har gått en god stund. 

Men vi har ingen i familien som sliter med psykoser, men noen som har slitt psykisk. Så jeg har tenkt at det fra før er den genetiske disposisjonen til psykiske lidelser også har min tid med rus gjort at jeg noen ganger blir litt for tullete i hodet mitt. Men ordentlig psykose har jeg kun hatt i aktiv rus. 

AnonymBruker
Akkurat nå, Glitter skrev:

Jeg hadde i hvert fall aldri hatt noe som lignet psykose eller psykotiske symptomer før etter jeg begynte ruse meg. Nå har det hendt noen ganger at jeg har hatt psykoselignende symptomer selv om jeg ikke har vært ruset i forkant, men felles har vært at jeg har vært i en psykisk "episode". Som i dag da jeg gikk på parkeringsplassen og så mennesker som satt i bilene og så på meg, men det var egentlig ingen i bilene. 

Eller sterk søvnparalyse som ikke gir seg etter jeg har kommet til meg selv før det har gått en god stund. 

Men vi har ingen i familien som sliter med psykoser, men noen som har slitt psykisk. Så jeg har tenkt at det fra før er den genetiske disposisjonen til psykiske lidelser også har min tid med rus gjort at jeg noen ganger blir litt for tullete i hodet mitt. Men ordentlig psykose har jeg kun hatt i aktiv rus. 

Ja se der ja, og nå har du endt opp som schizofren Glitter!  Schizofreni er jo en psykdom man aldri blir kvitt så du kan vel brukes som skrekkeksempel på dagens hasjrøykende ungdom.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja se der ja, og nå har du endt opp som schizofren Glitter!  Schizofreni er jo en psykdom man aldri blir kvitt så du kan vel brukes som skrekkeksempel på dagens hasjrøykende ungdom.

Hvor har du fra at jeg er schizofren? Har hatt litt småpsykotiske _symptomer_ noen ganger, men jeg har ingen psykoselidelse. 

Ut over det gidder jeg ikke kommentere ditt nedlatende innlegg. 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt flere psykoser, men jeg har ikke schizofreni. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...