Gå til innhold

Oxycodone er helt jævlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har veldig vondt i et kne som skal snart opereres. Noen ganger må jeg ha paralgin forte for å sove. Nå hadde jeg ikke noe av det igjen, har vært lenge uten. Men siden det har vært mye aktivitet i julen, så har det begynt å verke veldig. Jeg fikk en oxycodone av en bekjent. Dette var en kapsel på 20 mg. Jeg syntes det virket mye og så på delings/knuselisten at den kunne åpnes og røres ut i vann. Jeg åpnet den og rørte litt under halvparten i vann, så ca. 10 mg. Altså, noe så jævlig! Først ble jeg jo helt neddopa. Så ble jeg så utrolig kvalm, og det var jeg mer eller mindre i to døgn etterpå, spesielt etter at jeg spiste. Er det flere som har hatt denne reaksjonen? Kommer aldri mer til å ta den dritten igjen. Kan ikke fatte at dette er noe folk blir avhengig av, virker jo mer som gift. Det skal sies at den tok smerten bort, men heller intens smerte enn den kvalmen og generelt dårlige tilstanden jeg var i pga den dritten.

Anonymkode: fe4d6...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke reagert slik nei, men (Jeg tok det for rusens skyld) noen behagelig rus vil jeg vel ikke si det gav. 

Det kan være du bare ikke tåler den type medisin så godt. Uansett lurt å få smertestillende hos legen, men det er jo jul og slikt så skjønner det kanskje ikke var så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg har ikke reagert slik nei, men (Jeg tok det for rusens skyld) noen behagelig rus vil jeg vel ikke si det gav. 

Det kan være du bare ikke tåler den type medisin så godt. Uansett lurt å få smertestillende hos legen, men det er jo jul og slikt så skjønner det kanskje ikke var så lett.

Ja jeg tror nok kanskje jeg ikke tåler det av en eller annen grunn. Føltes nesten som en liten forgiftning. Personen jeg fikk den av tar det pga av sterke hoftesmerter og blir bare søvnig og smertestilt av den.

Anonymkode: fe4d6...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg tror nok kanskje jeg ikke tåler det av en eller annen grunn. Føltes nesten som en liten forgiftning. Personen jeg fikk den av tar det pga av sterke hoftesmerter og blir bare søvnig og smertestilt av den.

Anonymkode: fe4d6...497

Min mor tåler slike medisiner dårlig. Hun blir kvalm og får hjertebank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Glitter skrev:

Min mor tåler slike medisiner dårlig. Hun blir kvalm og får hjertebank. 

Ja kvalme er vel en av bivirkningene, men at det skulle vare så lenge er vel kanskje ikke så vanlig. Godt jeg ikke tok hele kapselen😊Men som du sier, er nok best å få slikt av legen. Paralgin forte tåler jeg ganske bra, men blir litt små kvalm av de også, men det forsvinner når jeg legger meg ned og det forsvinner raskt. 

Anonymkode: fe4d6...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du lærer da, og ikke låner narkotiske stoffer av venner. 

20 mg oksykodon tilsvarer 40 mg morfin. Det er en enorm dose når du ikke er tilvendt opiater. Hadde du vært riktig uheldig og sensitiv kunne du omkommet av dette hvis du hadde tatt hele.

Vennen din burde vært anmeldt for å gi deg dette (langing). 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
18 minutter siden, ISW skrev:

Kanskje du lærer da, og ikke låner narkotiske stoffer av venner. 

20 mg oksykodon tilsvarer 40 mg morfin. Det er en enorm dose når du ikke er tilvendt opiater. Hadde du vært riktig uheldig og sensitiv kunne du omkommet av dette hvis du hadde tatt hele.

Vennen din burde vært anmeldt for å gi deg dette (langing). 

Hva om TS var uvitende til hva slags meds dette var og bare tenkte på smertelindring? Ikke alle forstår seg på meds, meg inkl...

Anonymkode: e16d5...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om TS var uvitende til hva slags meds dette var og bare tenkte på smertelindring? Ikke alle forstår seg på meds, meg inkl...

Anonymkode: e16d5...f4e

Men alle vet vel at man ikke skal ta medisiner utskrevet til andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om TS var uvitende til hva slags meds dette var og bare tenkte på smertelindring? Ikke alle forstår seg på meds, meg inkl...

Anonymkode: e16d5...f4e

Ja altså vennen min hadde fått det for smertelindring og bruker det bare når hun absolutt må. Og jeg trengte egentlig en natt uten å våkne av smerter, så tanken var jo god  i utgangspunktet. Jeg trodde det var tilsvarende p.forte tabl., bare litt sterkere. Men jeg har tydeligvis ikke peiling på medisiner. Kommer aldri til å gjøre det igjen ihvertfall.

Anonymkode: fe4d6...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om TS var uvitende til hva slags meds dette var og bare tenkte på smertelindring? Ikke alle forstår seg på meds, meg inkl...

Anonymkode: e16d5...f4e

Selv forholder jeg meg til det lege har skrevet ut til meg og det synes jeg er en grei regel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, emilie321 skrev:

Selv forholder jeg meg til det lege har skrevet ut til meg og det synes jeg er en grei regel

Ja det er en veldig grei regel det.

Anonymkode: fe4d6...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, ISW skrev:

Kanskje du lærer da, og ikke låner narkotiske stoffer av venner. 

20 mg oksykodon tilsvarer 40 mg morfin. Det er en enorm dose når du ikke er tilvendt opiater. Hadde du vært riktig uheldig og sensitiv kunne du omkommet av dette hvis du hadde tatt hele.

Vennen din burde vært anmeldt for å gi deg dette (langing). 

Ja enig med deg, bortsett fra at vennen min skulle blitt anmeldt. Hun ville bare hjelpe og har like lite peiling på medisin som meg.

Anonymkode: fe4d6...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja enig med deg, bortsett fra at vennen min skulle blitt anmeldt. Hun ville bare hjelpe og har like lite peiling på medisin som meg.

Anonymkode: fe4d6...497

Er jo derfor det kan være så skummelt. Man vet aldri hvordan man reagerer. 

Du kan ha tilstander som hun ikke har som gjør at du tåler det dårligere. For eksempel Cyp 29D6 hvis jeg husker riktig. Da har du en mutasjon i leveren som gjør at du har mer langsom metabolisering av opiater. Min sønn har denne og jeg har to andre typer som går på andre medikamenter. 

Eller noe annet som gjør at du tålte det dårligere. 

Jeg er ikke moraliserende har jo tross alt vært aktiv rusmisbruker, men så har jeg jo også sett overdosering på nært hold og det kan være skummelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Glitter skrev:

Er jo derfor det kan være så skummelt. Man vet aldri hvordan man reagerer. 

Du kan ha tilstander som hun ikke har som gjør at du tåler det dårligere. For eksempel Cyp 29D6 hvis jeg husker riktig. Da har du en mutasjon i leveren som gjør at du har mer langsom metabolisering av opiater. Min sønn har denne og jeg har to andre typer som går på andre medikamenter. 

Eller noe annet som gjør at du tålte det dårligere. 

Jeg er ikke moraliserende har jo tross alt vært aktiv rusmisbruker, men så har jeg jo også sett overdosering på nært hold og det kan være skummelt. 

Huff ja, kan si jeg har lært. En liten positiv ting med dette er at jeg vet hvordan jeg reagerer og kan si dette ved eventuelle fremtidig behov for sterkere smertelindring. Men hvordan vet man egentlig om man tåler det eller ikke? Leger tar jo som regel ingen prøver ved utskriving av slike medisiner?

Anonymkode: fe4d6...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff ja, kan si jeg har lært. En liten positiv ting med dette er at jeg vet hvordan jeg reagerer og kan si dette ved eventuelle fremtidig behov for sterkere smertelindring. Men hvordan vet man egentlig om man tåler det eller ikke? Leger tar jo som regel ingen prøver ved utskriving av slike medisiner?

Anonymkode: fe4d6...497

Man får vel gjerne små doser i starten. Ut over det kan alle teste seg for CYP-genmutasjon, men det er ingen vanlig blodprøve å ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...