Gå til innhold

Kronisk suicidalitet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har bipolar lidelse, og har fått merkelappen «kronisk suicidal». Jeg trodde at det kun var personer med personlighetsforstyrrelser som blir betegnet som kronisk suicidale. Min bipolare lidelse er vanskelig å håndtere, og jeg har bipolar lidelse 2 med rapid cycling. Jeg er deprimert brorparten av tiden, men jeg har også blandete episoder. Hypomanier opplever jeg sjeldent. Selvmordstankene er knyttet til depressive episoder og blandede episoder, dog kan jeg også ha selvmordstanker under mild depresjon, og selvmordstanker kan utløses av små problemer. Men kan man egentlig være kronisk suicidal uten å ha en personlighetsforstyrrelse? Suicidaliteten er tross alt knyttet til den bipolare lidelsen. 

Anonymkode: f42c8...da0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452485-kronisk-suicidalitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva menes med å være suicidal i ditt tilfelle, da? At du har selvmordstanker? Eller er det sånn at du også driver med selvmordstrusler og selvmordshandlinger?

Jeg kan ikke skjønne at selvmordstanker alene anses som "suicidalitet", selv om de skulle være kroniske. Men jeg har vel ikke så god greie på det. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452485-kronisk-suicidalitet/#findComment-3946871
Del på andre sider

3 minutter siden, Visma skrev:

Hva menes med å være suicidal i ditt tilfelle, da? At du har selvmordstanker? Eller er det sånn at du også driver med selvmordstrusler og selvmordshandlinger?

Jeg kan ikke skjønne at selvmordstanker alene anses som "suicidalitet", selv om de skulle være kroniske. Men jeg har vel ikke så god greie på det. 

Jeg regnes i hvert fall som kronisk suicidal selv om jeg bare har hatt ett forsøk på over 1,5 år. Fordi jeg fortsatt har disse periodene hvor jeg blir suicidal og prater om tankene mine med behandler samt legger meg inn hvis jeg merker at jeg mister kontrollen. Kommer aldri med trusler.

Men mulig det bare henger igjen fra den perioden hvor jeg virkelig prøvde å klare å ta livet mitt framfor nå hvor jeg prøver å forebygge det. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452485-kronisk-suicidalitet/#findComment-3946874
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, kupton skrev:

Kronisk betyr langvarig eller vedvarende. Det er ikke knyttet til bestemte diagnoser. 

Greit å få det oppklart, takk. 

7 minutter siden, Visma skrev:

Selvmordstanker, men også forsøk. Har dog ikke kommet med trusler, eller sagt ifra på forhånd. 

Anonymkode: f42c8...da0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452485-kronisk-suicidalitet/#findComment-3946876
Del på andre sider

1 time siden, Glitter skrev:

Kommer aldri med trusler.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dog ikke kommet med trusler, eller sagt ifra på forhånd. 

Men hva er trusler, da? Er ikke det å skrive her at nå har jeg det så vanskelig at jeg ønsker å dø ved å ta livet mitt? I alle fall tror jeg mange her inne oppfatter slike utsagn som trusler. 

Det blir jo stadig sagt her at ved å komme med slike uttalelser, så legger man med det ansvaret og byrden på dem som leser det. ? Sånn at når noen her sier klart og tydelig at nå vil jeg ikke leve mer, jeg greier ikke mer, osv. Er ikke det da å oppfattes som trusler? Selv om man i neste setning bedyrer at man ikke kommer til å gjøre seg noe, så oppfatter jeg det likevel som en trusel. En fare. Og da blir jeg redd og engstelig for vedkommende.

Jeg kan jo finne på å si slike ting selv, for så i samme setning eller setningen etterpå forsikre om at jeg ikke kommer til å gjøre alvor av det. Men jeg har blitt klar over nå at det likevel kan oppfattes som en trusel for den som leser eller hører det. Nå når jeg på en måte er på den andre siden selv, hvor jeg ikke er suicidal, opplevde jeg nemlig å bli veldig bekymret for deg Glitter, da du kom med så konkrete uttrykk for selvmordsønsker. Og på grunn av det kan jeg lettere forstå at andre kan oppleve slike utsagn fra meg også som trusler, og av den grunn skal jeg skjerpe meg og ikke uroe andre unødvendig. Jeg skal ikke pålegge deg eller andre til å gjøre det samme, men jeg vil i alle fall pålegge meg det. 

Jeg tror helt ærlig nå at uttrykk for selvmordsønsker kan bli oppfattet som selvmordstrusler, selv om en altså like etterpå forsikrer leseren om at en ikke vil komme til å gjøre seg noe. Jeg tror det beste stedet å komme med slike vanskelige tanker og følelser er hos en god venn, nær familie, fastlege, terapeut eller behandler på legekontoret/terapirommet. På nett kan det for utenforstående bli oppfattet som trusler og føre til mye bekymring og angst. I alle fall gjorde det det for meg, og da vil jeg ta lærdom av det når det er motsatt og jeg føler meg suicidal. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452485-kronisk-suicidalitet/#findComment-3946882
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Visma skrev:

Men hva er trusler, da? Er ikke det å skrive her at nå har jeg det så vanskelig at jeg ønsker å dø ved å ta livet mitt? I alle fall tror jeg mange her inne oppfatter slike utsagn som trusler. 

Det blir jo stadig sagt her at ved å komme med slike uttalelser, så legger man med det ansvaret og byrden på dem som leser det. ? Sånn at når noen her sier klart og tydelig at nå vil jeg ikke leve mer, jeg greier ikke mer, osv. Er ikke det da å oppfattes som trusler? Selv om man i neste setning bedyrer at man ikke kommer til å gjøre seg noe, så oppfatter jeg det likevel som en trusel. En fare. Og da blir jeg redd og engstelig for vedkommende.

Jeg kan jo finne på å si slike ting selv, for så i samme setning eller setningen etterpå forsikre om at jeg ikke kommer til å gjøre alvor av det. Men jeg har blitt klar over nå at det likevel kan oppfattes som en trusel for den som leser eller hører det. Nå når jeg på en måte er på den andre siden selv, hvor jeg ikke er suicidal, opplevde jeg nemlig å bli veldig bekymret for deg Glitter, da du kom med så konkrete uttrykk for selvmordsønsker. Og på grunn av det kan jeg lettere forstå at andre kan oppleve slike utsagn fra meg også som trusler, og av den grunn skal jeg skjerpe meg og ikke uroe andre unødvendig. Jeg skal ikke pålegge deg eller andre til å gjøre det samme, men jeg vil i alle fall pålegge meg det. 

Jeg tror helt ærlig nå at uttrykk for selvmordsønsker kan bli oppfattet som selvmordstrusler, selv om en altså like etterpå forsikrer leseren om at en ikke vil komme til å gjøre seg noe. Jeg tror det beste stedet å komme med slike vanskelige tanker og følelser er hos en god venn, nær familie, fastlege, terapeut eller behandler på legekontoret/terapirommet. På nett kan det for utenforstående bli oppfattet som trusler og føre til mye bekymring og angst. I alle fall gjorde det det for meg, og da vil jeg ta lærdom av det når det er motsatt og jeg føler meg suicidal. 

Jeg oppfatter ikke selvmordstanker som trusler. Spesielt ikke hvis man forsikrer om at man ikke skal gjøre handling ut av det. Jeg mener selv det er viktig å oppheve dette tabuet om å snakke om slike tanker. 

En trussel er å si at man skal gjøre nettopp den handlingen. 

Men jeg ønsker ikke å bekymre deg eller andre. Jeg trodde at ved å være tydelig på at jeg skulle iverksette det som var nødvendig av tiltak hvis jeg mister kontroll, var et tydelig signal på at selv om jeg sliter slik så skal det ikke skje noe. 

Men jeg beklager at det ble så vanskelig for deg. Det var ikke meningen. Og jeg beklager at det ble nok et innlegg handlende om meg. Jeg følte bare jeg måtte svare på dette. 

Og jeg beklager ikke for å sette meg i offer-posisjon. Jeg mener det altså og tar det til meg. Jeg var bare helt uten passende plass å få utløp for hvordan jeg hadde og har det, men det er ikkd greit å gjøre andre bekymret på den måten. Jeg mister gangsynet mitt når jeg blir så dårlig, men skal huske det videre. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452485-kronisk-suicidalitet/#findComment-3947027
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg oppfatter ikke selvmordstanker som trusler. Spesielt ikke hvis man forsikrer om at man ikke skal gjøre handling ut av det. Jeg mener selv det er viktig å oppheve dette tabuet om å snakke om slike tanker. 

Men jeg ønsker ikke å bekymre deg eller andre. Jeg trodde at ved å være tydelig på at jeg skulle iverksette det som var nødvendig av tiltak hvis jeg mister kontroll, var et tydelig signal på at selv om jeg sliter slik så skal det ikke skje noe. 

Men jeg beklager at det ble så vanskelig for deg. Det var ikke meningen. Og jeg beklager at det ble nok et innlegg handlende om meg. Jeg følte bare jeg måtte svare på dette. 

Og jeg beklager ikke for å sette meg i offer-posisjon. Jeg mener det altså og tar det til meg. Jeg var bare helt uten passende plass å få utløp for hvordan jeg hadde og har det, men det er ikkd greit å gjøre andre bekymret på den måten. Jeg mister gangsynet mitt når jeg blir så dårlig, men skal huske det videre. 

Jeg synes ikke du gjør noe galt, så jeg skjønner ikke hva du gjør galt. 

Anonymkode: 08c2f...503

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452485-kronisk-suicidalitet/#findComment-3947028
Del på andre sider

40 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg tror ikke du helt har oversikt over alt du har skrevet til enhver tid. Du har ikke vært fullt så tydelig  _hele_  tiden på at du ikke er i fare, tvert i mot. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er feil - det vil være noe ulike oppfatninger om hvor grensene skal gå - men jeg synes du skjønnmaler litt hva du selv har skrevet den senere tid. 

Min personlige mening er at du ved noen tilfeller har vært over grensen for hva som er ok, - men som sagt, det er kun min personlige mening. Andre har all mulig rett til å mene noe annet enn meg. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452485-kronisk-suicidalitet/#findComment-3947042
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Jeg tror ikke du helt har oversikt over alt du har skrevet til enhver tid. Du har ikke vært fullt så tydelig  _hele_  tiden på at du ikke er i fare, tvert i mot. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er feil - det vil være noe ulike oppfatninger om hvor grensene skal gå - men jeg synes du skjønnmaler litt hva du selv har skrevet den senere tid. 

Min personlige mening er at du ved noen tilfeller har vært over grensen for hva som er ok, - men som sagt, det er kun min personlige mening. Andre har all mulig rett til å mene noe annet enn meg. 

Ok. Beklager det. Som sagt jeg mister meg selv veldig når jeg er så dårlig. Jeg har virkelig trodd jeg har vært tydelig, men kanskje jeg ikke har vært det da. Og det har jeg veldig dårlig samvittighet for. 

Uansett hva noen måtte tro og mene så har jeg verken ment eller forutsett at det skulle bli sånn her...

Tar det til meg..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452485-kronisk-suicidalitet/#findComment-3947043
Del på andre sider

Hm.., har tenkt at å fortelle om tanker ikke er en trussel om man sier det er bare tanker, at man har kontroll og ikke kommer til å overføre tankene til handling.

Må være vanskelig å vurdere selvmordsfaredet.  Det må jo være en viss ambivalens når en snakker om det? Hvis man er 100 prosent bestemt, sier man fra til noen da? Da risikerer en jo å bli stoppa. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452485-kronisk-suicidalitet/#findComment-3947044
Del på andre sider

23 minutter siden, Glitter skrev:

Ok. Beklager det. Som sagt jeg mister meg selv veldig når jeg er så dårlig. Jeg har virkelig trodd jeg har vært tydelig, men kanskje jeg ikke har vært det da. Og det har jeg veldig dårlig samvittighet for. 

Uansett hva noen måtte tro og mene så har jeg verken ment eller forutsett at det skulle bli sånn her...

Tar det til meg..

Du trenger ikke beklage, jeg har ikke trodd at du har ment å gjøre noe annet enn det du tror er ok. Det var derfor jeg også prøvde å si noe til deg i går om at av og til kan man komme til å skrive noe som er egnet til å trigge andre, selv om man ikke har tenkt at det skulle bli sånn. Da kan noen komme til å reagere negativt - og ofte ikke så konstruktivt - og det må man nesten regne med i slike situasjoner. Ens egne intensjoner avgjør ikke alltid virkningen av det man skriver på andre. De av oss som har vært på dol gjennom svært mange år, har vært med på utallige slike prosesser før. 

Det er ikke noe poeng at du kverner mye på dette nå, tror jeg. Fokuser på å komme deg gjennom helgen, og forhåpentligvis ha en bra dag med unger og duplo i morgen. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452485-kronisk-suicidalitet/#findComment-3947049
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Villanda skrev:

Hm.., har tenkt at å fortelle om tanker ikke er en trussel om man sier det er bare tanker, at man har kontroll og ikke kommer til å overføre tankene til handling.

Må være vanskelig å vurdere selvmordsfaredet.  Det må jo være en viss ambivalens når en snakker om det? Hvis man er 100 prosent bestemt, sier man fra til noen da? Da risikerer en jo å bli stoppa. 

Noen sier også i fra selv om de har bestemt seg helt, fordi de har noen ønsker om å unngå at pårørende skal være de som finner dem i etterkant. Og mange kan streve med ambivalens og det som kan se ut som "halvhjertede" forsøk en periode og deretter ta sitt eget liv.

Selvmordsrisikovurderinger er ikke veldig pålitelige, tvert i mot. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452485-kronisk-suicidalitet/#findComment-3947050
Del på andre sider

1 time siden, Glitter skrev:

Sjekk PM fra meg ❤️

Endret av Visma
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452485-kronisk-suicidalitet/#findComment-3947052
Del på andre sider

52 minutter siden, frosken skrev:

Du trenger ikke beklage, jeg har ikke trodd at du har ment å gjøre noe annet enn det du tror er ok. Det var derfor jeg også prøvde å si noe til deg i går om at av og til kan man komme til å skrive noe som er egnet til å trigge andre, selv om man ikke har tenkt at det skulle bli sånn. Da kan noen komme til å reagere negativt - og ofte ikke så konstruktivt - og det må man nesten regne med i slike situasjoner. Ens egne intensjoner avgjør ikke alltid virkningen av det man skriver på andre. De av oss som har vært på dol gjennom svært mange år, har vært med på utallige slike prosesser før. 

Det er ikke noe poeng at du kverner mye på dette nå, tror jeg. Fokuser på å komme deg gjennom helgen, og forhåpentligvis ha en bra dag med unger og duplo i morgen. 

Ok. Takk for tilbakemelding. Nå forstår jeg. 

40 minutter siden, Visma skrev:

Sjekk PM fra meg ❤️

Har gjort det nå ❤.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452485-kronisk-suicidalitet/#findComment-3947059
Del på andre sider

8 timer siden, frosken skrev:

Noen sier også i fra selv om de har bestemt seg helt, fordi de har noen ønsker om å unngå at pårørende skal være de som finner dem i etterkant. Og mange kan streve med ambivalens og det som kan se ut som "halvhjertede" forsøk en periode og deretter ta sitt eget liv.

Selvmordsrisikovurderinger er ikke veldig pålitelige, tvert i mot. 

Ok. Ja, den med pårørende ser jeg. Det grubler jeg også  på når jeg har sånne tanker. Hvor, når og hvordan for at andre enn familien , skal finne meg. Hvordan bli funnet tidlig nok til at fam. ikke blir bekymra og for sent til å bli redda. Hvordan få det til å virke naturlig, ikke som selvmord. Finner ikke svaret da, så jeg prøver vel å overleve.

Mente ikke at om en snakker om selvmord kommer det ikke til å skje. Hadde en forestiling om at når an snakker om det kan man lett bli hindra.  Og hvis man vil være mest mulig sikker på å ikke bli hindra...Den gangen jeg var nærmest sa jeg i alle fall ikke hele sannheten. Men jeg må huske: På seg selv kjenner man infen andre.

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452485-kronisk-suicidalitet/#findComment-3947086
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...