Gå til innhold

Depresjon og antipsykotika

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har bipolar lidelse type II. For en stund tilbake havnet jeg i en alvorlig depresjon med psykotiske symptomer. Jeg hadde også ekstremt mye angst, og hadde nesten konstant panikk. Jeg begynte på 5mg zyprexa, og ca. 1 uke etterpå begynte jeg å merke bedring både mtp de psykotiske symptomene og angsten. Etter ca. 2 uker følte jeg meg ganske mye bedre, og de psykotiske symptomene var nesten borte, og angsten var utholdelig. Dette var ca. 1-2 måneder siden, og jeg føler meg lik per i dag. Jeg lurer på om det kan være zyprexaen som hjalp, eller noe annet? Det var tross alt en ganske lav dose, så jeg lurer på om jeg bare skal slutte på zyprexa, hvis det gjerne ikke var det som hjalp? Høres det sannsynlig ut bedringen skyldtes zyprexa?

Anonymkode: de429...d13

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452521-depresjon-og-antipsykotika/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
10 minutter siden, ISW skrev:

Antipsykotika generelt, og Zyprexa spesielt, har følgende effekt:

Lav dose: Antidepressiv effekt

Lav til middels dose: Antidepressiv og angstdempende effekt

Middels dose: Angstdempende og antipsykotisk effekt

Høy dose: Antipsykotisk og antimanisk effekt.

Da kan jeg vel like gjerne slutte på medikamentet, hvis bedringen kom av andre årsaker? 

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan jeg vel like gjerne slutte på medikamentet, hvis bedringen kom av andre årsaker? 

du kan ikke la mennesker på et nettforum avgjøre om du skal seponere et medikament eller ikke.

Anonymkode: 0e112...c4a

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du kan ikke la mennesker på et nettforum avgjøre om du skal seponere et medikament eller ikke.

Anonymkode: 0e112...c4a

Det er forskjell på å like gjerne kunne noe, og å skulle noe. 

Annonse

AnonymBruker
24 minutter siden, ISW skrev:

Det var ikke det som var konklusjonen min. Dosen du tok har en klar antidepressiv effekt

Det kan gi mening, mulig det også kan ha noe med min lave vekt å gjøre også? Jeg veier rundt 45 kg. 

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Zyprexa 7,5 MG tok knekken på min depresjon 

Anonymkode: c35de...3bd

3 timer siden, kupton skrev:

Min vurdering er at det er overveiende sannsynlig at det nettopp er Zyprexa som har skyld i din bedring.

Da kan det vel kanskje hjelpe å øke dosen slik at de grensepsykotiske symptomene og angsten helt borte, eventuelt bedre? Plages fremdeles, men det er til å holde ut. Psykiateren min har utrolig nok lite peiling på medisiner, og mener at det er opp til meg å velge. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...