Gå til innhold

kupton, tråden motivasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ingen har fortalt meg at det er sånn man skal tenke, så jeg synes det blir feil å si at jeg ikke gidder/ønsker. For jeg har virkelig utfordret meg selv mange ganger og dratt til tross for sterk angst. Hadde jeg ikke giddet/ønsket, hadde jeg ikke utfordret meg selv alle de andre gangene heller. 
Mange takk for svar. 

Anonymkode: 6da2c...dd1

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, kupton skrev:

Hvorfor akkurat du ikke kommer videre, vet jeg ikke. Svaret var generelt på et generelt spørsmål.

Leste du det jeg skrev om at jeg har utfordret meg selv mange ganger? Betyr det ingenting? Siden jeg ikke kommer videre er det vel bare å gi opp da!

Når noen ber om råd og hjelp, tar jeg det for gitt at de mener at ikke alt er bra. Det vi vet sikkert, er at intet endres om en ikke endrer tanker og adferd. Skal en ha nytte av råd, må en se på det som muligheter til å gjøre noe på en ny måte, ikke som kritikk på det en har gjort til nå. En må bruke energien på undring og utprøving av nye tanker og adferd - ikke på å forsvare seg og det en har gjort til nå. Et forslag til nye tanker og handlinger er ikke en kritikk av det en tidligere har gjort.

Jeg liker å sammenligne med idrett og utøver og trener. Hvis PG Mikkelsplass ber Therese Johaug prøve med isett av staver litt lengre frem, betyr ikke det at han synes hun er en elendig skiløper som er lat og trener for lite. Hvis hun hver gang hadde opplevd forslagene som kritikk og ikke som muligheter til forbedring, hadde hun i dag sittet i Dalsbygda og ikke i Val di Fiemme som leder av TdSki.

AnonymBruker

Som jeg skrev lenger oppe, men på en utydelig måte, fikk jeg et råd i denne tråden som jeg ikke har fått før, eller dvs som ingen har fortalt meg (i hvert fall ikke i klartekst før nå).

Ingen har fortalt meg at jeg bare skal fortsette å trosse angsten, selv om jeg får like mye angst hver gang. Jeg har vært i ferd med å gi opp fordi jeg trodde at angsten ville forsvinne eller bli gradvis lettere i styrke for hver gang en trosset den. Jeg trodde det var jeg som mislyktes eller ikke var flink nok. 

Jeg har mao misforstått. Men det kan også være at jeg har gått så mye i forsvar at jeg ikke har fått det med meg, for jeg har ikke vært flink i det siste. 

Dette gir jo nytt håp da 

AnonymBruker

Jeg vet jeg feiler, men jeg vet og at jeg prøver! Jeg prøver å ta på andre briller og se ting på en annen måte selv om alt inni meg stritter i mot det - hvis ikke hadde jeg ikke vært der jeg er idag. Er det ingen som ser det? Eller jeg virkelig SÅ mislykket? 

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jeg feiler, men jeg vet og at jeg prøver! Jeg prøver å ta på andre briller og se ting på en annen måte selv om alt inni meg stritter i mot det - hvis ikke hadde jeg ikke vært der jeg er idag. Er det ingen som ser det? Eller jeg virkelig SÅ mislykket? 

Kanskje du hadde vært enda dårligere hvis du ikke hadde jobbet slik du har gjort?

Både terapeuten og fastlegen min sier at jeg har blitt mye bedre de siste 3 årene, men jeg ser det ikke så godt som dem. Spesielt på dårlige dager, da føler jeg at jeg ikke har hatt noe særlig bedring de siste årene.  Kan det være slik for deg også?

Hvorfor i all verden kobler du det opp mot å være mislykket?  Det å snu inngrodde og innlærte tankemønstre er noe av det vanskeligste jeg har prøvd meg på. Og det går med museskritt framover (Synes iallefall jeg)  Kan du ikke være litt fornøyd med det du faktisk har fått til?

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt. Jeg har ikke lest at noen har kritisert deg eller sagt at du er mislykket. Du spurte om og fikk råd om endring for å få det bedre med angsten og reagerte deretter med at du må jo være skikkelig mislykket? 

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror hovedproblemet ditt er at du tråkker på deg selv i dine forsøk på å bli et sterkere og bedre menneske, og dermed blir gående i ring. Froskens råd om å fokusere på din selvfølelse og å styrke evnen til selvmedfølelse er trolig en mer konstruktiv tilnærming enn å stadig presse og pushe deg selv, i håp om å bli god nok (for hvem?).  Å bli god nok i egne øyne handler ikke om hva man presterer, men om å være trygg på egen verdi, selv om man tidvis gjør feil og føler seg svak og sårbar. 

Anonymkode: efc10...c9b

13 timer siden, kupton skrev:

For meg henger motivasjon sammen med et mål. Hva er målet, hva ønsker du å oppnå? Den som er motivert for å nå målet, er villig til å ta på seg/utføre de byrder som er nødvendige for å nå målet. Det siste skille "å være motivert for" vs "å ha lyst til".

Hvis en ikke har et klart definert mål / vet hva en ønsker å oppnå, er det vanskelig å finne motivasjon. Hvorfor skal jeg begynne å gå hvis jeg ikke vet retningen eller hvor jeg skal?

I tillegg til det du skriver her mener jeg at motivasjon også handler om drivkraft og energi.

2 timer siden, kupton skrev:

Det har jeg også undret meg over i alle år. Spesielt synes jeg å ha sett dette ved sosial fobi.

Jeg mener det er mulig å komme videre med dette om en virkelig ønsker/gidder å utfordre følelsene med tanker og fornuft. "Nå har jeg vært i 119 bursdager og familiesammenkomster. Jeg har grudd meg like mye hver gang, men hver gang når jeg kommer hjem igjen, har jeg gledet meg med at det var hyggelig og intet negativt skjedde. Derfor velger jeg å tro at om tre dager når jeg skal gå i selskap nr 120, vil det gå akkurat like bra. Jeg gir f... i angsten og velger å ikke la den styre meg".

https://www.youtube.com/watch?v=soNxvuqXL7U

Det beste med det klippet er ikke "Stop it" - men "We don't go there!" - synes jeg:-)

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fikk du denne tråden til å handle om at_du_ ikke blir sett?

Stop it! We don't go there!

Endret av frosken
AnonymBruker

Jeg har ikke mer å gi. Jeg har brukt opp all styrken jeg har. Jeg vet at det jeg har gjort ikke er bra nok siden jeg ikke kommer meg videre. Jeg avslutter mitt egasjement i tråden og ønsker dere andre lykke til videre. 

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke mer å gi. Jeg har brukt opp all styrken jeg har. Jeg vet at det jeg har gjort ikke er bra nok siden jeg ikke kommer meg videre. Jeg avslutter mitt egasjement i tråden og ønsker dere andre lykke til videre. 

Ikke ta deg nær av det, lag heller en egen tråd :)

AnonymBruker
13 minutter siden, Fionys skrev:

Ikke ta deg nær av det, lag heller en egen tråd :)

Jeg har strevd med dette lenge. Det siste året gikk det bare en vei, og jeg har gradvis gitt opp. Idag fikk kuptons svar meg til å gi opp for godt. Jeg vil aldri lykkes mer fordi jeg vet hvor mye angst jeg har utsatt meg for og for at jeg nå vet at det aldri vil bli bedre fordi det jeg har gjort ikke er bra nok. Jeg vet at jeg ikke kan bedre. Men jeg har bevist overfor meg selv at jeg har prøvd så godt jeg kan, det viser en lang resultatliste meg på minidrett.no. At det ikke er bra nok for kupton og andre bryr jeg meg lite om. Jeg har bare ikke mer å gi nå. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har strevd med dette lenge. Det siste året gikk det bare en vei, og jeg har gradvis gitt opp. Idag fikk kuptons svar meg til å gi opp for godt. Jeg vil aldri lykkes mer fordi jeg vet hvor mye angst jeg har utsatt meg for og for at jeg nå vet at det aldri vil bli bedre fordi det jeg har gjort ikke er bra nok. Jeg vet at jeg ikke kan bedre. Men jeg har bevist overfor meg selv at jeg har prøvd så godt jeg kan, det viser en lang resultatliste meg på minidrett.no. At det ikke er bra nok for kupton og andre bryr jeg meg lite om. Jeg har bare ikke mer å gi nå. 

Nå trekker du feil og voldsomme konklusjoner, men ok...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå overdriver du noe voldsomt og setter deg selv i offerposisjon og gir andre skylden for dine reaksjoner. Ingen her har skrevet noe stygt til deg, det er bare du som VELGER å tolke det stygt. 

Sånn oppførsel er svært lite sjarmerende. 

Anonymkode: 1dcf0...aa6

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå overdriver du noe voldsomt og setter deg selv i offerposisjon og gir andre skylden for dine reaksjoner. Ingen her har skrevet noe stygt til deg, det er bare du som VELGER å tolke det stygt. 

Ok. Jeg trekker tilbake alt jeg har skrevet. 

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig i dette svaret. Det er INGEN som har skrevet noe stygt til deg eller bebreidet deg for noe som helst. Tror du andre som har sosial angst tolker svaret til kupton som personlig kritikk av en selv? Han skriver hva som kan fungere mot angst. Det er vel ingen som tror at det er så enkelt som hokus pokus så vil alle bli kvitt angst. Det kan fungere for noen, det kan hjelpe noen med å få kontroll på angst. En generell uttalelse er ikke en kritikk av deg. Kupton skriver til og med at han ikke vet hvorfor du ikke kommer videre og at en ikke må se på ting som kritikk. Det er så mange tråder som ender opp med at du gir opp og mener at alle er i mot deg. Dette burde du tenke ordentlig over. Det er din tolkning, mens realiteten er at ingen kritiserer deg. 

Anonymkode: f26db...cba

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...