Gå til innhold

Fine ord i media, men lite penger til psykiatrien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter de siste ukers mediadekning av Ari Behn sitt selvmord så blir det alltid framstilt att det er bare å be om hjelp så vil du får det.
Etter det jeg har erfart med dagens psykiatri så er det ikke akkurat dette ett felt som har mye midler.
Er du akutt suicidal så vil du nok forhåpentlig få hjelp, men ellers er det veldig dårlig med tilbud.
Pasienter med angst og depressive lidelser får vel kun ett par timer på en poliklinikk og det var det, pluss obligatorisk resept på SSRI.
(Snakker av erfaring med Oslo, men regner med det er ganske dårlig tilbud ellers i landet også).

I stedet får å bare gråte over tapet av Ari så kunne vel regjeringen også økt midlene til psykiatrien betraktelig.

Virker som om alt "dumpes" over på hjelpetelefonene som gjør en kjempejobb, men ett tilbud som fra før allerede er overbelastet.
Leste nettopp dette: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y3pMRA/enorm-paagang-paa-hjelpetelefoner-klarer-ikke-svare-alle?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Anonymkode: 8e039...6af

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror der er litt forskjellig. Jeg vet om mange med EUPD f.eks som får gå årevis i behandling, og så er det suicidale mennesker som ikke får noe hjelp. Om dps i det hele tatt prioriterer personer opp i 40åra det vet jeg ikke, mitt inntrykk er at det er mest unge som blir prioritert.

Anonymkode: 4b68f...14b

AnonymBruker
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter de siste ukers mediadekning av Ari Behn sitt selvmord så blir det alltid framstilt att det er bare å be om hjelp så vil du får det.
Etter det jeg har erfart med dagens psykiatri så er det ikke akkurat dette ett felt som har mye midler.
Er du akutt suicidal så vil du nok forhåpentlig få hjelp, men ellers er det veldig dårlig med tilbud.
Pasienter med angst og depressive lidelser får vel kun ett par timer på en poliklinikk og det var det, pluss obligatorisk resept på SSRI.

Dessverre har du rett. 

Anonymkode: 8e2e9...03e

AnonymBruker

Det var værre før. Det er min erfaring. Jeg var nysyk på 90 tallet. Og så snart tvangsmedisineringsvedtaket var innvilget ble jeg putta på ett sykehjem sammen med en masse veldig ødelagte psykosepasienter.

Ti år senere fikk jeg faktisk langvarig og god hjelp.

Jeg opplever att nå som jeg er middelaldrende så er jeg litt nedprioritert. Men det er jo forståelig. Det er ikke noe særlig forbedringspotensiale i meg. Og jeg har jo fått flere år med støttende psykoterapi, jeg har fått prøve alternative medisiner osv...

Men jeg har en tung diagnose som blir prioritert. Det er nok verre hvis man har "lette" ( som i virkeligheten kan være alt annet enn lette) diagnoser.

Anonymkode: 89017...115

AnonymBruker

Forstår ikke folk at det er myndighetene som vil utrydde psykisk syke? Ved å bygge ned hele tiden og det at det blir vanskeligere å få hjelp og at man får dårlig hjelp er med på utrydde vanskelige pasienter til selvmord.

Anonymkode: 2cd0a...6b0

Annonse

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke folk at det er myndighetene som vil utrydde psykisk syke? Ved å bygge ned hele tiden og det at det blir vanskeligere å få hjelp og at man får dårlig hjelp er med på utrydde vanskelige pasienter til selvmord.

Anonymkode: 2cd0a...6b0

Nei. Vi er heldigvis ikke «der». 

Anonymkode: 227c7...17a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...