Gå til innhold

Renslighet: Oppdager til stadighet ting som gjør livet vanskeligere

Anbefalte innlegg

Hei,

Den siste tiden har jeg til stadighet oppdaget nye ting som gjør hverdagen min ganske så utfordrende, og jeg vet liksom ikke hvordan jeg skal komme "tilbake". F.eks. har jeg oppdaget at det spruter fra toalettskåla når jeg tisser, og tenker da at jeg må tørke opp etterpå ellers vil jeg jo tråkke det utover og spre det til andre rom. Men det blir så slitsomt å skulle gjøre det hver gang etter jeg har tisset! Så går det så mye tørkepair. En annen ting er at jeg oppdaget at det noen ganger er små partikler etter avføring i underbuksa, det er vel noe som tørker og detter av, men så kom jeg til å tenke på at når jeg tar av meg undertøyet så vil jo disse kunne dette ut på gulvet og igjen så må jeg vaske opp etterpå, for ikke å trå det utover. Harde flater kan jo vaskes, men kan jo tråkke det ned i tepper og slik. Det verste er at jeg har begynt å se etter disse partiklene og jo mer av dem oppdager jeg! Så alt som har med toalett og å skifte klær har blitt svært vanskelig for meg fordi det blir så mye "ekstra" å ordne opp i. Grøsser ved tanken på om at hva når jeg går naken, kanskje detter det partikler av avføring ned på gulvet?! Så ekkelt liksom. Så er det dusjen da. Når jeg dusjer så renner det litt vann under dusjveggene og da tenker jeg om det er det skitne vannet som jeg har vasket meg med som kommer utover gulvet, så må jeg vaske etter jeg har dusjet også. Er innmari slitsomt og omstendelig.

Så har jeg blitt så engstelig for støv også, fordi jeg en dag tenkte på at støvet kan jo ha vært borti noe skittent og da bærer med seg mikroorganismer eller partikler når det blir virvlet opp.

Oppdager så mange slike ting som har med hygiene å gjøre og tilværelsen blir bare mer og mer omstendelig. Hvordan forholder dere dere til slike ting? Skal jeg bare overse det? Hvordan kan jeg det når jeg først har blitt klar over det? Er det forsvarlig av meg? Klarer liksom ikke "å slippe" tankene om at det blir skittent over alt.

Fortsetter under...

Hei!

Jeg kjenner meg litt igjen av noe av det du skriver, selv om det ikke er helt det sanme. Jeg har tvangslidelse, men ikke for hygiene. Når jeg trekker ned doen, så er jeg redd det skal bli vannlekkasje. Når jeg dusjer, så er jeg redd for at vannet som faller litt utenfor skal føre til vannskader. Jeg begynner også å tørke opp med papir, og når det ligger igjen småe papirbiter, så blir jeg redd for at de skal begynne å brenne pga varmekablene. Jeg tørr feks ikke bruke vann når jeg skal forlate hjemmet innen noen få timer, eller feks sove. Så tannpuss går det svært dårlig med.

Måten min for å takle dette, er jo nettopp å unngå det jeg er redd for. Før pussa jeg tenna før jeg skulle sove, og da sto jeg opp mange ganger å sjekka krana. Nå pusser jeg ikke tennene mine før jeg sover, så jeg må fortsatt sjekke, men ikke like mange ganger. DETTE VAR HEILT FEIL MÅTE Å TAKLE DET PÅ. Jeg burde snakka med fastlegen min lenge før. Jeg vet ikke hvor mye dette plager deg, og hvor mye tid det tar. Men om dette plager deg slik at du hverdagen blir påvirka, så kunne kanskje et møte med fastlegen vært en idé? Så finner dere en løsning ilag.

AnonymBruker

Ja og samme med vasken. etter man har vært på do og tørket seg med dopapir så får man jo alltids litt tiss og bæsj på henda som man for det første tar på spyleknappen og så vasker man seg i vasken og stenger av vasken igjen med de samme henda som man åpnet vasken med. så da blir man ikke særlig renere av å vaske henda. og bare tenk på alle som har tatt på vasken før deg med bæsj og tissrester. yuk

Anonymkode: 8c562...66a

AnonymBruker
7 timer siden, AJP skrev:

Hei,

Den siste tiden har jeg til stadighet oppdaget nye ting som gjør hverdagen min ganske så utfordrende, og jeg vet liksom ikke hvordan jeg skal komme "tilbake". F.eks. har jeg oppdaget at det spruter fra toalettskåla når jeg tisser, og tenker da at jeg må tørke opp etterpå ellers vil jeg jo tråkke det utover og spre det til andre rom. Men det blir så slitsomt å skulle gjøre det hver gang etter jeg har tisset! Så går det så mye tørkepair. En annen ting er at jeg oppdaget at det noen ganger er små partikler etter avføring i underbuksa, det er vel noe som tørker og detter av, men så kom jeg til å tenke på at når jeg tar av meg undertøyet så vil jo disse kunne dette ut på gulvet og igjen så må jeg vaske opp etterpå, for ikke å trå det utover. Harde flater kan jo vaskes, men kan jo tråkke det ned i tepper og slik. Det verste er at jeg har begynt å se etter disse partiklene og jo mer av dem oppdager jeg! Så alt som har med toalett og å skifte klær har blitt svært vanskelig for meg fordi det blir så mye "ekstra" å ordne opp i. Grøsser ved tanken på om at hva når jeg går naken, kanskje detter det partikler av avføring ned på gulvet?! Så ekkelt liksom. Så er det dusjen da. Når jeg dusjer så renner det litt vann under dusjveggene og da tenker jeg om det er det skitne vannet som jeg har vasket meg med som kommer utover gulvet, så må jeg vaske etter jeg har dusjet også. Er innmari slitsomt og omstendelig.

Så har jeg blitt så engstelig for støv også, fordi jeg en dag tenkte på at støvet kan jo ha vært borti noe skittent og da bærer med seg mikroorganismer eller partikler når det blir virvlet opp.

Oppdager så mange slike ting som har med hygiene å gjøre og tilværelsen blir bare mer og mer omstendelig. Hvordan forholder dere dere til slike ting? Skal jeg bare overse det? Hvordan kan jeg det når jeg først har blitt klar over det? Er det forsvarlig av meg? Klarer liksom ikke "å slippe" tankene om at det blir skittent over alt.

Jeg har strevd med noe lignende. Fikk behandling ved et OCD- team. Er nesten helt fri plagene i dag.

Anonymkode: 64e3a...f88

10 timer siden, AJP skrev:

Hvis du sitter på skåla når du tisser skvetter det ikke utenfor, da dekker du jo hele åpningen med rumpe og lår. Og om du legger ned lokket før du trekker i snora / trykker på knappen så skvetter det heller ikke over.

Men hvis disse tingene gjør at du ikke har en normal hverdag så må du ta kontakt med fastlegen din og be om hjelp - for dette er i høyeste grad fullstendig overdrevet og unormalt.

Annonse

På 7.1.2020 den 4.24, AnonymBruker skrev:

Ja og samme med vasken. etter man har vært på do og tørket seg med dopapir så får man jo alltids litt tiss og bæsj på henda som man for det første tar på spyleknappen og så vasker man seg i vasken og stenger av vasken igjen med de samme henda som man åpnet vasken med. så da blir man ikke særlig renere av å vaske henda. og bare tenk på alle som har tatt på vasken før deg med bæsj og tissrester. yuk

Anonymkode: 8c562...66a

Det er jo det enkleste problem å løse. Du har to hender regner jeg med. Jeg tørker meg med høyre, spyler ned med venstre, skrur på vannet med venstre, vasker meg grundig, skrur av vannet med den hånden jeg føler for. På offentlige toaletter, bruker jeg papir når jeg skrur av vannet, slik at jeg slipper å ta på det samme som alle andre har tatt på, trolig med samme hånd som de brukte til å tørket seg i rumpa.Døra ut, åpner jeg med papir, dersom det er en søppelbøtte så nære døra at jeg får kastet det, eller så åpner jeg med albuen.

Jeg tenker som Lillemus, sitt og tiss. Om det spruter på låra, kan du legge litt papir i bunn av skåla, så det ikke spruter så mye. Kan hende du får mindre bæsjepartikler, dersom du tørker deg litt med fuktig papir når du tror du egentlig er ferdig tørket. Men jeg er litt usikker på om alle disse partiklene du ser, faktisk er bæsj. Når man tenker veldig mye på noe, dukker det jo opp overalt. Jeg er f.eks ganske rå på å finne flått som krabber på hunder fordi jeg er ganske livredd for å bli bitt av flått. Man ser det man vil se, eller det man konsentrerer seg om å se. Men hvordan du skal få fokuset bort fra bæsj, det vet jeg ikke. Avføring er jo ekkelt. Dusjvann derimot, er ikke mer møkkete enn sokkene du tråkket rundt med inne, før du gikk og dusjet.

Jeg kan forstå tankene, jeg kunne fort endt opp med slike tanker selv, om det ikke var for at jeg har problemer med fokus/oppmerksomhet. Jeg glemmer jo tanken om møkk nesten like fort som tanken kommer. Men jeg har et problem når det kommer til å vaske badet. Nå ble jeg usikker på om jeg bør skrive det her, for da blir det vel plutselig et nytt problem for deg. Er vel tryggest å la være, tror jeg. Og ellers har jeg litt problemer med at jeg ikke har kontroll på andre menneskers hygiene. Hvordan kan  jeg f.eks vite om den som er på besøk, vasker hendene etter do-besøk?

På 7.1.2020 den 1.38, J.R. skrev:

Jeg begynner også å tørke opp med papir, og når det ligger igjen småe papirbiter, så blir jeg redd for at de skal begynne å brenne pga varmekablene. 

Det er så typisk, en forsøker og ordne opp i noe også oppstår det enda et problem:(

På 7.1.2020 den 1.38, J.R. skrev:

Jeg begynner også å tørke opp med papir, og når det ligger igjen småe papirbiter, så blir jeg redd for at de skal begynne å brenne pga varmekablene.

Det skal nok mye mer til før noe tar fyr pga varmekabler i golvet... Ingen fare.

14 timer siden, AJP skrev:

Det tar opp nesten hele min ledige tid. Har vært i behandling for OCD (OCD-team), men det hjalp ikke meg noe, og nå har det bare eskalert enda mer, så derfor spør jeg her i håp om noen gode råd.

Det du beskriver er nok ikke helt friske tanker nei. Jeg syns det høres ut som du skal ta opp dette med behandler igjen. 

På 7.1.2020 den 0.53, AJP skrev:

F.eks. har jeg oppdaget at det spruter fra toalettskåla når jeg tisser, og tenker da at jeg må tørke opp etterpå ellers vil jeg jo tråkke det utover og spre det til andre rom. Men det blir så slitsomt å skulle gjøre det hver gang etter jeg har tisset! Så går det så mye tørkepair. En annen ting er at jeg oppdaget at det noen ganger er små partikler etter avføring i underbuksa, det er vel noe som tørker og detter av, men så kom jeg til å tenke på at når jeg tar av meg undertøyet så vil jo disse kunne dette ut på gulvet og igjen så må jeg vaske opp etterpå, for ikke å trå det utover.

Selvfølgelig spruter det litt når man tisser, og selvfølgelig kommer det hud og kroppsvæsker i tøyet som er nærmest kroppen. Er dette nytt for deg? I såfall reagerer jeg både på at dette er nytt for deg, men også på at det er så krevende å vaske opp hver gang? Jeg tørker også av om jeg ikke føler det er rent etter et toalettbesøk, og kikker alltid neddi toalettet for å se at jeg forlater toalettet som jeg ønsker å finne det (dvs rent og flekkfritt), og jeg er ikke i nærheten av OCD engang. 

Det med at avføringspartikler kan ramle på gulvet er lite friske tanker slik jeg ser det, dette tenker jeg aldri. Jeg tror det holder lenge med normal hygiene som det å tørke seg ordentlig bak, vaske i og rundt toalettet ved behov, vaske hendene med såpe før evt bruk av håndkle, skifte undertøy daglig og ellers vaske badegulvet 1-2 ganger pr uke holder i lange baner.

I tillegg til å vaske hendene før inntak av mat, men det er ikke bare forårsaket i bakterier fra baderommet.  

På 7.1.2020 den 11.47, Lillemus skrev:

Hvis du sitter på skåla når du tisser skvetter det ikke utenfor, da dekker du jo hele åpningen med rumpe og lår. Og om du legger ned lokket før du trekker i snora / trykker på knappen så skvetter det heller ikke over.

Men hvis disse tingene gjør at du ikke har en normal hverdag så må du ta kontakt med fastlegen din og be om hjelp - for dette er i høyeste grad fullstendig overdrevet og unormalt.

Nei men hei - man må ikke sitte for å være hygienisk på toalettet altså, går helt fint om man står også. Mulig det av og til innebærer at man må tørke av gulv eller skål, men det er jo en selvfølge at man gjør ved behov :) 

1 minutt siden, Kayia skrev:

Nei men hei - man må ikke sitte for å være hygienisk på toalettet altså, går helt fint om man står også. Mulig det av og til innebærer at man må tørke av gulv eller skål, men det er jo en selvfølge at man gjør ved behov :) 

Jo, men her er jo problemet at vedkommende mener at h*n søler når h*n tisser, dette elimineres ved at man sitter og ikke står. At mange menn skvetter utenfor når de står og tisser er en kjennsgjerning.

Annonse

3 timer siden, Lillemus skrev:

Jo, men her er jo problemet at vedkommende mener at h*n søler når h*n tisser, dette elimineres ved at man sitter og ikke står. At mange menn skvetter utenfor når de står og tisser er en kjennsgjerning.

Nå var det egentlig ment som en «artig» bemerkning,  men siden kommentaren falt på steingrunn 😃 skal jeg svare seriøst:

Jeg tror ikke problemet er at h*n søler når h*n tisse. 

40 minutter siden, Kayia skrev:

Nå var det egentlig ment som en «artig» bemerkning,  men siden kommentaren falt på steingrunn 😃 skal jeg svare seriøst:

Jeg tror ikke problemet er at h*n søler når h*n tisse. 

Nei, det er jo ikke det, men jeg prøvde bare å forklare ts at dersom man sitter når man tisser så er det ikke mulig at det spruter på golvet...

20 timer siden, Kayia skrev:

Det du beskriver er nok ikke helt friske tanker nei. Jeg syns det høres ut som du skal ta opp dette med behandler igjen. 

Selvfølgelig spruter det litt når man tisser, og selvfølgelig kommer det hud og kroppsvæsker i tøyet som er nærmest kroppen. Er dette nytt for deg? I såfall reagerer jeg både på at dette er nytt for deg, men også på at det er så krevende å vaske opp hver gang? 

Hadde det bare gått an å få tak i en behandler. Etter jeg var hos OCD-teamet får jeg bare avslag på DPS, med at jeg har jo vært i behandling. At jeg ikke ble noe bedre spiller vist ingen rolle:(

Det med partiker er ikke nytt for meg, men jeg hadde aldri tenkt over det på den måten (en måte som uroet meg emosjonelt før). Jo mer jeg tenker på det, også logisk jo verre virker det å bli. Klart det er krevende å ordne opp hver gang jeg har brukt toalettet, så har jeg kanskje dårlig tid og blir stresset eller endog glemmer det og husker på det senere og da har jeg jo sikkert tråkket det utover så da må jeg jo vaske hele gulvet. Bruker jo mye tørkepapir og desinfeksjonssprit også.

9 minutter siden, AJP skrev:

Hadde det bare gått an å få tak i en behandler. Etter jeg var hos OCD-teamet får jeg bare avslag på DPS, med at jeg har jo vært i behandling. At jeg ikke ble noe bedre spiller vist ingen rolle:(

Det med partiker er ikke nytt for meg, men jeg hadde aldri tenkt over det på den måten (en måte som uroet meg emosjonelt før). Jo mer jeg tenker på det, også logisk jo verre virker det å bli. Klart det er krevende å ordne opp hver gang jeg har brukt toalettet, så har jeg kanskje dårlig tid og blir stresset eller endog glemmer det og husker på det senere og da har jeg jo sikkert tråkket det utover så da må jeg jo vaske hele gulvet. Bruker jo mye tørkepapir og desinfeksjonssprit også.

Hva gikk behandlingen ut på da du gikk hos OCD-teamet? Hva er årsaken til at du ikke kan gjennomføre samme øvelser nå, på egen hånd? Dette handler jo ikke om infeksjonsfare men om hvordan du tenker og agerer ikke sant, det vet du jo fra tidligere behandling. 

Ps. Det er IKKE krevende å ordne opp etter et toalettbesøk uansett om du insisterer på det her.

Det er KUN nødvendig å vaske dersom du SER at du har sprutet utenfor skålen, ikke ellers. SER du ikke at du har tisset utenfor skal du øve deg på å bare vaske hender og forlate rommet.

Ellers: NÅR du evt tisser utenfor (gjør du egentlig det ofte? Det høres i såfall rart ut) er det IKKE nødvendig å bruke desinfeksjonssprit. Ha en JIF baderom tilgjengelig, ta en sprut på flekken og tørk med LITT toalettpapir etterpå. Kast dette i toalettet, trekk opp og forlat rommet og tanken på infeksjonsfare.

Det er tilstrekkelig å ta hovedvask av badet 1-2 ganger i uken. 

16 timer siden, Lillemus skrev:

Nei, det er jo ikke det, men jeg prøvde bare å forklare ts at dersom man sitter når man tisser så er det ikke mulig at det spruter på golvet...

Har man OCD er nok ikke så enkelt. Jeg er usikker på om det egentlig er snakk om skvetting i det hele tatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...