AJP Skrevet 9. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2020 9 timer siden, Kayia skrev: Hva gikk behandlingen ut på da du gikk hos OCD-teamet? Hva er årsaken til at du ikke kan gjennomføre samme øvelser nå, på egen hånd? Dette handler jo ikke om infeksjonsfare men om hvordan du tenker og agerer ikke sant, det vet du jo fra tidligere behandling. Ps. Det er IKKE krevende å ordne opp etter et toalettbesøk uansett om du insisterer på det her. Det er KUN nødvendig å vaske dersom du SER at du har sprutet utenfor skålen, ikke ellers. SER du ikke at du har tisset utenfor skal du øve deg på å bare vaske hender og forlate rommet. Hos OCD-teamet var det eksponering med responsprevensjon, så da var det å sette opp en liste med tvangssymptomer, velge noe ikke alt for vanskelig å starte med også unnlate å gjøre det og se hva som skjer. Gikk jo på et vis der og da, med det skled raskt tilbake. Selve behandlingsopplegget varte bare i 4 dager og kjente meg litt om om jeg var i en slags unntakstilstand ("utenfor meg selv") fordi det var så mye som skulle gjøres på en gang. Da det var over og jeg fikk roet meg og den emosjonelle støtten ikke var der så ble det veldig vanskelig å fortsette og alt gikk etterhvert tilbake slik det var. Mye slit og virket som helt bortkastet. Årsaken til at jeg ikke har lykkes særlig med å fortsette å øve meg på å utfordre meg på disse tingene er jo at jeg ikke har noen emosjonell støtte alene. Angående toalettet, dersom jeg har sett at det har sprutet utenfor før flere ganger kan jeg vel anta at det gjør det til vanlig om jeg ser det eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/452562-renslighet-oppdager-til-stadighet-ting-som-gj%C3%B8r-livet-vanskeligere/page/2/#findComment-3947972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 11 timer siden, AJP skrev: Hos OCD-teamet var det eksponering med responsprevensjon, så da var det å sette opp en liste med tvangssymptomer, velge noe ikke alt for vanskelig å starte med også unnlate å gjøre det og se hva som skjer. Gikk jo på et vis der og da, med det skled raskt tilbake. Selve behandlingsopplegget varte bare i 4 dager og kjente meg litt om om jeg var i en slags unntakstilstand ("utenfor meg selv") fordi det var så mye som skulle gjøres på en gang. Da det var over og jeg fikk roet meg og den emosjonelle støtten ikke var der så ble det veldig vanskelig å fortsette og alt gikk etterhvert tilbake slik det var. Mye slit og virket som helt bortkastet. Årsaken til at jeg ikke har lykkes særlig med å fortsette å øve meg på å utfordre meg på disse tingene er jo at jeg ikke har noen emosjonell støtte alene. Angående toalettet, dersom jeg har sett at det har sprutet utenfor før flere ganger kan jeg vel anta at det gjør det til vanlig om jeg ser det eller ikke. Jeg forstår dette med behov for emosjonell støtte. Det kunne oppleves litt klinisk og kaldt i OCD -behandlingen. Litt ydmykende og rart liksom. Mangel på emosjonell støtte er vel det som har forundret meg mest i psykiatrien sånn generelt. Og savnet har lagt der som en sår lengsel hele tiden. Jeg gikk til OCD-teamet i mange måneder. Tror absolutt at det OCD-teamet driver med er rette veien å gå. Du hadde trengt mer tid og ro. Og kanskje en annen behandler, jeg møtte veldig ulike behandlere . Jeg fikk mange uker med undervisning og kartlegging før vi gradvis utfordret tvangen. Hjemmelekser osv. Det kunne være å ta på flatene inne på et toalett.( vasken , gulvet, toalettetosv) for så å gå ut uten å vaske meg. Til slutt hadde jeg noen dager med slik intensiv behandling som du beskriver. Da i følge med to psykologer på arbeidsplassen min. Samtidig kunne jeg kontakte dem døgnet rundt i disse dagene. For min del var ikke disse siste dagene så effektive men den langtidsbehandlingen i forkant hadde effekt. Jeg forstod etter hvert hvordan tvangen fungerer og at min måte å takle det på gjorde vondt verre. Jeg hadde ekstrem angst forbundet med OCDen så jeg var desperat etter å bli fri den. Jeg brukte ikke antidepressiva da men senere da jeg begynte på AD ble jeg nesten helt fri tvangen. Nå har jeg hørt at OCD teamet er mer åpen for å kombinere medisin og behandling. Jeg tror også at det kan være mer problematisk når man også har andre psykiske lidelser i tillegg. I mitt tilfelle fokuserte man bare på OCDen og ikke traumet som utløste det. Senere har jeg fått terapi hos en avtalespesialist der vi har gått gjennom hva som kan ha utløst OCD. Dette har vært til hjelp. Tenker du egentlig nå er mest opptatt av å få visshet i om det spruter eller ikke fra toalettet? Kanskje det plager deg litt eller kanskje det gir deg ekstrem angst. Hvis det plager deg mye ville jeg ha oppsøkt hjelp. Lykke til. Det er absolutt mulig å bli kvitt denne angsten. Anonymkode: 64e3a...f88 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/452562-renslighet-oppdager-til-stadighet-ting-som-gj%C3%B8r-livet-vanskeligere/page/2/#findComment-3948013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.