Gå til innhold

Depresjon med psykotiske symptomer

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på en ting. 

Jeg er i en fase med alvorlig depresjon, og før jeg ble innlagt så opplevde jeg noen ganger psykotiske symptomer. Hovedsakelig på natten, men også noe paranoid i tankegangen og isolerte meg mer enn vanlig. Min behandler sier jeg er mer sårbar enn "normalbefolkningen" for å bryte ut i psykose med de lidelser jeg har og hun opplever meg tidvis som i overkant paranoid, men det er vanskelig å skille om det bare er angst eller om det er psykotiske symptomer. 

Hun tror ikke per nå jeg er på vei til å utvikle type full psykose eller shizofreni, og det meste av de psykosesymptomene jeg har hatt har roet seg ettersom jeg har fått hjelp med søvn her. Men hun kunne jo ikke forutse framtiden heller da. 

Likevel kjenner jeg meg bekymret. Å utvikle psykoselidelse i tillegg til alt gjør meg redd. Tørr ikke helt ta det opp på nytt heller for er redd det skal virke som at jeg skjuler symptomer, men spør likevel fordi jeg er så bekymret. 

Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge at dette utvikler seg videre eller må jeg bare "bli med på dansen" og håpe på det beste? Dette er ikke første gang jeg har psykosesymptomer, men full psykose har jeg kun hatt da jeg var i aktiv rus og det begynner å bli 1,5 år siden. 

Vet jo det med søvn og slikt. Jeg sover veldig dårlig, men litt bedre her hvor jeg får sovemedisin. Det vil jo derimot bli et problem igjen når jeg skrives ut. Vanligvis er jeg bare innlagt i 5 dager, men er mye dårligere enn normalt nå så foreløpig blir jeg til over helgen også skulle det tas ny vurdering da. 

Jeg har ganske mye angst når jeg skriver dette for jeg har klart å overbevise meg selv om at hele DOL misliker meg, men jeg lurer på om jeg må tilskrive det paranoia. Jeg er vel ikke så spesiell at et helt forum finner det nyttig å bruke tid på å mislike meg og hate hver minste ting jeg har skrevet. Men vet det har vært mye den siste tiden jeg ble så dårlig og mistet all selvinnsikt. Så akkurat nå jobber jeg med å roe ned bruken av forumet. Skrev bare ett innlegg i hele går, men da klarte jeg å krysse av for AB ved et uhell. 

Nå skrev jeg jo en egen tråd nå da, men generelt sett jobber jeg med å holde meg mer i bakgrunnen nå. Men det er som sagt mest fordi jeg har blitt litt paranoid. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452585-depresjon-med-psykotiske-symptomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo ikke rart at du har fått psykotiske symptomer sånn som du har ruset deg. Slutt med alt av rus og alkohol i noen måneder så skal jeg love deg det hjelper, med mindre rusmisbruket ditt har ødelagt hjernen din for alltid da.

Anonymkode: ba92f...1a1

2 timer siden, stjernestøv skrev:

I psykiatrien er psykose noe som kan behandles, så ingen fare. Og jeg tror ikke alle her misliker deg heller, det er nok noe av din sykdom. 

Ja det kan jo det, men ønsker jo likevel å slippe. 

Jeg har aldri opplevd så sterk overbevisning om at en hel gruppe med folk har vært i mot meg før tror jeg, men ja jeg håper jo det bare er noe som har vokst seg stort og feil i hodet mitt. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en lang vei fra (grense)psykotiske symptomer under alvorlig depressiv episode, til en psykoselidelse.

Anonymkode: b995d...fb8

Ja, det er det. Men jeg har vært rimelig på bærtur et par netter. Behandleren min syntes det hørtes ut som kortvarig gjennombrudd/drypp av psykotiske greier. 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke rart at du har fått psykotiske symptomer sånn som du har ruset deg. Slutt med alt av rus og alkohol i noen måneder så skal jeg love deg det hjelper, med mindre rusmisbruket ditt har ødelagt hjernen din for alltid da.

Sånn som jeg har ruset meg..? Jeg ruset meg i ca 1,5-2 år med pauser innimellom. Det var tungt misbruk i perioder ja, men. Uansett var det jo ikke det jeg spurte etter ei heller nødvendig med en slik kommentar. Jeg er rusfri den dag i dag og har vært det lenge. Drikker av og til, men mindre enn folk flest. 

Dessuten kan du vel være tøff nok til å skrive med nick når du kommer med slik kommentar. 

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi da, du følte du bare måtte? Det er veldig sjeldent noen blir rusmisbrukere fordi de syns det er så jævlig gøy. Det er faktisk veldig sterkt av Glitter å holde seg unna, tross alle psykiske plager.

Jeg fatter virkelig ikke hvilken glede folk har av å kommentere som du gjør. Jeg har spurt før, men fikk aldri noe svar, så da antar jeg at det ikke er noen glede i det. I så fall er det vel like greit å holde gørra for seg selv?

4 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg skulle bare være morsom, men så glemte jeg å skrive det 😅 Du skjønner jo selv at du er litt paranoid når du tror hele dol hater deg. Så tenkte jeg at istedenfor å se så alvorlig på det, kan du jo se litt komisk på det. Det er verre når du overhode ikke forstår at tankene er paranoide, men du forstår det og da har du kontroll :)

5 minutter siden, Trine skrev:

Jeg skulle bare være morsom, men så glemte jeg å skrive det 😅 Du skjønner jo selv at du er litt paranoid når du tror hele dol hater deg. Så tenkte jeg at istedenfor å se så alvorlig på det, kan du jo se litt komisk på det. Det er verre når du overhode ikke forstår at tankene er paranoide, men du forstår det og da har du kontroll :)

Hehe okei. 

Ja, det er jo sant. 

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg ville ihvertfall hørt på hva de sa der du er innlagt, og snakke med dem om det er noe du lurer på. De er jo proffesjonelle folk,og er der for å hjelpe deg. 

Ja det er de. Hun er veldig flink behandleren min. Er med i et forskningsprosjekt også nå som vi holder på med under denne innleggelsen. 

15 timer siden, Trine skrev:

Jeg måtte storle av at du ga Glitter denne sangen som svar. Ikke av skadefryd ovenfor Glitter, men liksom av at det overhodet ikke passet å gi dette som svar. Jeg lo ikke av deg heller, kun av at dette ble gitt som svar. Jeg har litt rar humor, og syntes dette nesten var å regne som absurd, svart humor. 

Men godt oppklaringen kom, da! 😂😉

2 minutter siden, Visma skrev:

Jeg måtte storle av at du ga Glitter denne sangen som svar. Ikke av skadefryd ovenfor Glitter, men liksom av at det overhodet ikke passet å gi dette som svar. Jeg lo ikke av deg heller, kun av at dette ble gitt som svar. Jeg har litt rar humor, og syntes dette nesten var å regne som absurd, svart humor. 

Men godt oppklaringen kom, da! 😂😉

Svart humor er alltid gøy. Jeg bare ble litt forvirret der og da. Hehe. 

Jeg vet ikke hva som feiler meg. Nå har jeg lagt merke til at behandleren "sparer meg til sist" hver dag. Altså hun prater med sine andre pasienter først. Hodet mitt skriker at dette er det en grunn til/baktanke rundt som ikke taler til min fordel. Det har ikke vært slik ved tidligere innleggelser. Er jeg bare paranoid nå lurer jeg på. Prøver å tale til fornuften, men det er veldig vanskelig å klare å overstyre den der mulige paranoiaen. Føler også at alle som jobber her bortsett fra et par stk som virker til å synes jeg er flink (de har sagt det rett ut at jeg har kommet så langt osv), misliker meg. Jeg er en veldig usynlig og stille pasient ute i avdeling. Blir alltid beskrevet som tilbaketrukket, men høflig. Men ja. Det er så slitsomt å gå rundt og tro at alt og alle misliker meg. 

Jeg vet ikke om jeg tørr å avsløre hvor store disse tankene har vokst seg til behandleren min. Spesielt ikke det med at jeg er blitt mistenksom rundt at jeg blir satt opp som siste pasient hver dag. Jeg forstår ikke en gang hva jeg er mistenksom rundt. Bare at jeg er mistenksom. 

Annonse

2 timer siden, Glitter skrev:

Jeg vet ikke hva som feiler meg. Nå har jeg lagt merke til at behandleren "sparer meg til sist" hver dag. Altså hun prater med sine andre pasienter først. Hodet mitt skriker at dette er det en grunn til/baktanke rundt som ikke taler til min fordel. Det har ikke vært slik ved tidligere innleggelser. Er jeg bare paranoid nå lurer jeg på. Prøver å tale til fornuften, men det er veldig vanskelig å klare å overstyre den der mulige paranoiaen.

Eller kan du snu på det? Tenke at hun ønsker å ev. ha bedre tid til deg dersom du skulle trenge det mot slutten og ikke ha en annen pasient som venter på å komme inn. Det er ikke sikkert at behandlere har et bevisst forhold til når de plasserer pasientene i kalenderen sin heller for alt hva jeg vet. Bare et felt som skal fylles opp og hvor man havner er mer tilfeldig.

Endret av Eva Sofie
3 timer siden, Glitter skrev:

Jeg vet ikke hva som feiler meg. Nå har jeg lagt merke til at behandleren "sparer meg til sist" hver dag. Altså hun prater med sine andre pasienter først. Hodet mitt skriker at dette er det en grunn til/baktanke rundt som ikke taler til min fordel. Det har ikke vært slik ved tidligere innleggelser. Er jeg bare paranoid nå lurer jeg på. Prøver å tale til fornuften, men det er veldig vanskelig å klare å overstyre den der mulige paranoiaen. Føler også at alle som jobber her bortsett fra et par stk som virker til å synes jeg er flink (de har sagt det rett ut at jeg har kommet så langt osv), misliker meg. Jeg er en veldig usynlig og stille pasient ute i avdeling. Blir alltid beskrevet som tilbaketrukket, men høflig. Men ja. Det er så slitsomt å gå rundt og tro at alt og alle misliker meg. 

Jeg vet ikke om jeg tørr å avsløre hvor store disse tankene har vokst seg til behandleren min. Spesielt ikke det med at jeg er blitt mistenksom rundt at jeg blir satt opp som siste pasient hver dag. Jeg forstår ikke en gang hva jeg er mistenksom rundt. Bare at jeg er mistenksom. 

Det finnes en annen ganske kommensensisk forståelsesramme til dine tanker. Du er kanskje sjalu på dine medpasienter? Du har jo blitt ganske opphengt i denne behandleren. Tilsvarende så savner du kanskje enda mer eksplisitte bekreftelser fra de ansatte, og er frustrert over at du ikke får mer av det. 

For øvrig så tror jeg du vet at det er ingen grunn til å ikke være åpen med behandler. 

Endret av frosken
3 timer siden, Glitter skrev:

Jeg vet heller ikke hva dette kan skyldes? Kanskje er det dårlig selvbilde som gjør at det du tenker og tror om deg selv også gjelder alle andre? Altså at du tillegger andre de tanker du har om deg selv? 

Eller kanskje du "bare" er litt paranoid for tiden, og at det ikke har noe å gjøre med hva du tenker om deg selv ift andre? Uansett er det i allefall lurt å fortelle behandler om disse tingene. Hvis ikke du gjør det kan du jo ikke få hjelp med det. 

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Eller kan du snu på det? Tenke at hun ønsker å ev. ha bedre tid til deg dersom du skulle trenge det mot slutten og ikke ha en annen pasient som venter på å komme inn. Det er ikke sikkert at behandlere har et bevisst forhold til når de plasserer pasientene i kalenderen sin heller for alt hva jeg vet. Bare et felt som skal fylles opp og hvor man havner er mer tilfeldig.

Ja. Har funnet ut nå at det er på grunn av forskningsprosjektet som jeg er med i, i tillegg til behandlingen. Vi holder på å gå gjennom mange skjema så da tar hun meg til sist etter at vanlige ordinære samtaler er satt opp fordi da trenger ikke miljøpersonal å være med. Så det var jo en forklaring bak det noe jeg regnet med, men min første innskytelse rundt veldig mye har vært paranoid de siste dagene så jeg har isolert meg på rommet for å få fred. Nå har vi blitt enige om at jeg må eksponere meg selv mer og fortsette å prøve å rasjonalisere tankene mine. 

54 minutter siden, frosken skrev:

Det finnes en annen ganske kommensensisk forståelsesramme til dine tanker. Du er kanskje sjalu på dine medpasienter? Du har jo blitt ganske opphengt i denne behandleren. Tilsvarende så savner du kanskje enda mer eksplisitte bekreftelser fra de ansatte, og er frustrert over at du ikke får mer av det. 

For øvrig så tror jeg du vet at det er ingen grunn til å ikke være åpen med behandler. 

Jeg tror ikke jeg har noen grunn til å være sjalu. Hun har brukt mye tid på meg og hadde det vært en annen behandler så hadde jeg nok ikke fått like mye hjelp. Jeg er ikke opphengt i henne, jeg aner omtrent ikke noe om privatlivet hennes, men jeg har avhengig personlighetsforstyrrelse og knytter meg sterkt til enkelte og blir overbevist om at jeg trenger den personen for å overleve. Så ja jeg er avhengig av henne og det vet hun. 

Jeg får også massevis av gode tilbakemeldinger på hvor langt jeg har kommet og hvor god jobb jeg har gjort. Jeg var tross alt bare kaos for to år siden og klarte meg bare hjemme i noen dager før jeg gikk i oppløsning igjen og havnet i trøbbel og videre tvangsinnlagt. Slik er det jo ikke nå lenger, men jeg er veldig redd for å havne der på nytt nå når jeg er så dårlig. Men det er enkelte av personal jeg synes er skummel og som jeg føler hater meg. Men da jeg snakket med behandler om det i dag så var det visst ikke bare jeg som har følt det slik rundt de samme personene. Det er bare en slik væremåte de har. Uten at det jeg eller andre da føler/har følt stemmer. 

Jeg fikk snakket med henne om alt dette nå. Jeg visste bare ikke hvordan jeg skulle legge det fram for at det ikke skulle komme feil ut.  Men det gikk som alltid fint å være åpen med henne om tankene mine. 

25 minutter siden, Visma skrev:

Jeg vet heller ikke hva dette kan skyldes? Kanskje er det dårlig selvbilde som gjør at det du tenker og tror om deg selv også gjelder alle andre? Altså at du tillegger andre de tanker du har om deg selv? 

Eller kanskje du "bare" er litt paranoid for tiden, og at det ikke har noe å gjøre med hva du tenker om deg selv ift andre? Uansett er det i allefall lurt å fortelle behandler om disse tingene. Hvis ikke du gjør det kan du jo ikke få hjelp med det. 

Ja det kan hende. Jeg tror nok det er en kombinasjon av det dårlige selvbildet mitt og litt sånn depressiv, paranoid angst. Eller det var nå det hun tenkte da og det gir jo mening. 

2 minutter siden, Glitter skrev:

Men sånn som jeg er nå så tror jeg ikke forum er bra for meg så jeg har redusert aktiviteten min veldig. 

Det er en god selvinnsikt og god ivaretakelse av seg selv som i mange tilfeller er nødvendig. Ønsker deg god bedring :)

3 minutter siden, Glitter skrev:

Men sånn som jeg er nå så tror jeg ikke forum er bra for meg så jeg har redusert aktiviteten min veldig. 

Godt du greide å snakke med behandler om disse tingene! 

Jeg tenker som deg når det gjelder meg selv også. Jeg har begrenset meg en del allerede, og det går mye bedre enn jeg fryktet. Har den aller siste tiden vært her annenhver dag. Nå har jeg bestemt meg for å ikke stikke innom igjen før til søndag. Trapper gradvis ned sånn at "abstinensene" ikke skal bli for store, hehe

Masse lykke til til deg og fortsatt god bedring! 💕

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...