Gå til innhold

Kronisk forstoppelse


Hmeost

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med forstoppelse i noen år. Helt til nå hvor tarmen ikke lenger virker uten hjelp av avføringsmiddler. Ingen ting kommer ut uten hjelp. Har vært utredet, uten noe funn til nå. Konklusjon fra lege er at tarmen min ikke fungerer som den skal. Fått råd om å bruke avføringsmidler. Men vet at ikke alle kan brukes daglig. Bruker jeg noe slags fiber produkter, blir det verre. Duplalac og svisker er det jeg stort sett bruker nå, men får så mye luftsmerter av det. Det må da finnes noen andre avførimgsmidler en kan bruke hver dag, som ikke skader tarmen mer? Hva bruker de som er lamme?  Er en fortvilende situasjon det her. Ser frem til svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Hmeost skrev:

Jeg har slitt med forstoppelse i noen år. Helt til nå hvor tarmen ikke lenger virker uten hjelp av avføringsmiddler. Ingen ting kommer ut uten hjelp. Har vært utredet, uten noe funn til nå. Konklusjon fra lege er at tarmen min ikke fungerer som den skal. Fått råd om å bruke avføringsmidler. Men vet at ikke alle kan brukes daglig. Bruker jeg noe slags fiber produkter, blir det verre. Duplalac og svisker er det jeg stort sett bruker nå, men får så mye luftsmerter av det. Det må da finnes noen andre avførimgsmidler en kan bruke hver dag, som ikke skader tarmen mer? Hva bruker de som er lamme?  Er en fortvilende situasjon det her. Ser frem til svar.

Har du prøvd med magnesium? Det hjelper meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Stjernestøv skriver, prøv magnesium dersom du ikke har prøvd det. Må kanskje ta litt mer enn vanlig daglig dose, må prøve deg frem for å finne rett dose. Er flere som har hjelp i det. 

Har du prøvd Movicol? Flere som bruker det fast, det skal være ganske skånsomt å bruke. Det er i utgangspunktet korttidsbehandling, men i noen tilfeller bruker folk det fast. Dersom du ikke har prøvd, så ville jeg diskutert det med fastlegen din.

https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/movicol-norgine-641849
 

Det får også an å prøve å irrigere tarmen dersom forstoppelsen skaper store problemer. Det må du ha opplæring i, start hos fastlegen, be om henvisning til aktuelt helsepersonell, tror stomisykepleier ofte har ansvar for opplæring i irrigasjon, også for pasienter som ikke har stomi.

Det finnes ulike leverandører av utstyr, usikker på om leverandør/bandasjist kan gi opplæring.

 

https://www.coloplast.no/blare-og-tarm-/bruksanvisninger/veiledninger-for-tarmirrigasjon/


http://www.kvinto.no/index.php/anal-irrigasjon

Endret av Shira!
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, stjernestøv skrev:

Har du prøvd med magnesium? Det hjelper meg. 

Er det samme hva slags magnesium? En må vel opp i store doser om det skal hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hmeost skrev:

Er det samme hva slags magnesium? En må vel opp i store doser om det skal hjelpe?

Ja det er vel samme slags magnesium, jeg tar 600 mg morgen og 600 mg kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Shira! skrev:

Som Stjernestøv skriver, prøv magnesium dersom du ikke har prøvd det. Må kanskje ta litt mer enn vanlig daglig dose, må prøve deg frem for å finne rett dose. Er flere som har hjelp i det. 

Har du prøvd Movicol? Flere som bruker det fast, det skal være ganske skånsomt å bruke. Det er i utgangspunktet korttidsbehandling, men i noen tilfeller bruker folk det fast. Dersom du ikke har prøvd, så ville jeg diskutert det med fastlegen din.

https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/movicol-norgine-641849
 

Det får også an å prøve å irrigere tarmen dersom forstoppelsen skaper store problemer. Det må du ha opplæring i, start hos fastlegen, be om henvisning til aktuelt helsepersonell, tror stomisykepleier ofte har ansvar for opplæring i irrigasjon, også for pasienter som ikke har stomi.

Det finnes ulike leverandører av utstyr, usikker på om leverandør/bandasjist kan gi opplæring.

 

https://www.coloplast.no/blare-og-tarm-/bruksanvisninger/veiledninger-for-tarmirrigasjon/


http://www.kvinto.no/index.php/anal-irrigasjon

Movicol har jeg prøvd. Det fungerer ikke. Dulcolax tab  fungerer, men det skal jeg ikke ta mer enn en gang pr. Uke fikk jeg beskjed om. Ellers er det duplalac, som ikke er ok for meg å bruke. Jeg skal prøve magnesium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja det er vel samme slags magnesium, jeg tar 600 mg morgen og 600 mg kveld. 

Det var høy dose. Skal prøve magnesium👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dette er postet i allmenmedisinkategorien, men jeg vil likevel anbefale boken Medisinsk Klarsynt av Anthony William. Det er et kapittel om tarmhelse der, og det hjalp meg utrolig mye, jeg ble kvitt langvarig treg mage, blødninger og luft på veldig kort tid av å følge rådene. (Tror han også kommer med en hel bok om mage-tarm ganske snart.) Anbefaler all informasjon fra denne kilden. Rådene han gir er kost-og tilskudds-baserte, naturlige og ufarlige. Man bør dog være obs på at noe av det som anbefales kan man være sensitiv for i begynnelsen, som sellerijuice og bladgrønnsaker og enkelte frukter, alt etter hvilken tilstand man har. Da bare unngår man eller minimerer dette i begynnelsen, og fokuserer på det som man tåler bedre, og etter hvert som man blir bedre kan man innføre mer og mer av det man før var  sensitiv for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Villemo70 skrev:

Jeg vet dette er postet i allmenmedisinkategorien, men jeg vil likevel anbefale boken Medisinsk Klarsynt av Anthony William. Det er et kapittel om tarmhelse der, og det hjalp meg utrolig mye, jeg ble kvitt langvarig treg mage, blødninger og luft på veldig kort tid av å følge rådene. (Tror han også kommer med en hel bok om mage-tarm ganske snart.) Anbefaler all informasjon fra denne kilden. Rådene han gir er kost-og tilskudds-baserte, naturlige og ufarlige. Man bør dog være obs på at noe av det som anbefales kan man være sensitiv for i begynnelsen, som sellerijuice og bladgrønnsaker og enkelte frukter, alt etter hvilken tilstand man har. Da bare unngår man eller minimerer dette i begynnelsen, og fokuserer på det som man tåler bedre, og etter hvert som man blir bedre kan man innføre mer og mer av det man før var  sensitiv for.

Takk for råd. Jeg har ikke reagert på mat. Det er at tarmen har sluttet å fungere som den skal. Vet ikke grunnen til det. Men er godt mulig at det kan bedres ved hjelp av kosthold. Skal ta en titt på boken hans👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Hmeost skrev:

Sliter du med samme problem?

Meg du spør? Jeg svarer uansett jeg 😊

Nei, men jeg har vært gastropasient i mange år, aktiv i pasientorganisasjoner, så jeg har fått endel kunnskap fra andre som sliter med forstoppelse etterhvert. 
 

Vet forresten om flere som ikke kan bruke Duphalac av flere grunner, mens andre har god effekt.

Her er litt informasjon fra Relis, synes den var informativ om de forskjellige midlene:

 

https://relis.no/content/3630/Riktig-bruk-av-avforingsmidler

Endret av Shira!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Hmeost skrev:

Sliter du med samme problem?

Hvis det er meg du spør så sliter jeg med samme problem,brukte dulcolax i flere år og mange ganger fungerte det ikke med piller,måtte jeg ta mer dråper enn det er anbefalt. Jeg får forstoppelse pga medisiner,det er en høy dose magnesium og jeg får diare men det er bedre enn forstoppelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Shira! skrev:

Meg du spør? Jeg svarer uansett jeg 😊

Nei, men jeg har vært gastropasient i mange år, aktiv i pasientorganisasjoner, så jeg har fått endel kunnskap fra andre som sliter med forstoppelse etterhvert. 
 

Vet forresten om flere som ikke kan bruke Duphalac av flere grunner, mens andre har god effekt.

Her er litt informasjon fra Relis, synes den var informativ om de forskjellige midlene:

 

https://relis.no/content/3630/Riktig-bruk-av-avforingsmidler

Takk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hvis det er meg du spør så sliter jeg med samme problem,brukte dulcolax i flere år og mange ganger fungerte det ikke med piller,måtte jeg ta mer dråper enn det er anbefalt. Jeg får forstoppelse pga medisiner,det er en høy dose magnesium og jeg får diare men det er bedre enn forstoppelse. 

Stjernestøvm. Tok du dulcolax daglig i flere år? Jeg synes det er den beste av de jeg har prøvd. Men fikk beskjed å ta den Max 1 gang pr uke.  Enig,  mye bedre med diaré enn denne forstoppelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hmeost skrev:

Stjernestøvm. Tok du dulcolax daglig i flere år? Jeg synes det er den beste av de jeg har prøvd. Men fikk beskjed å ta den Max 1 gang pr uke.  Enig,  mye bedre med diaré enn denne forstoppelsen. 

Ja jeg gjorde det, og da var det vanlig at jeg bare gikk på do to ganger i uken. Legen min sa"Du må få til å gå på do flere ganger", men han visste ikke råd. Oppdaget da magnesium etterhvert,lurer på om det var noen her som foreslo det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, cilie skrev:

Husk nok vann og bevegelse også.

Ja, nok vann og bevegelse er et must for at tarmene skal fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 11.1.2020 den 19.08, Hmeost skrev:

Takk for råd. Jeg har ikke reagert på mat. Det er at tarmen har sluttet å fungere som den skal. Vet ikke grunnen til det. Men er godt mulig at det kan bedres ved hjelp av kosthold. Skal ta en titt på boken hans👍

Informasjonen handler ikke bare om kosthold, det handler om de egentlige årsakene til kroniske tilstander og sykdommer og hva man kan gjøre for å helbrede kroppen fra dem på dypet. Han nevner flere årsaker til forstoppelse, blant annet at en virusinflammasjon i nervesystemet kan få signalene fra hjernen til tarmen til å gå saktere: https://www.medicalmedium.com/thyroid-healing-medical-medium/constipation
Når man kutter ut de matvarene som ifølge han er nei-mat, så slutter man å mate patogener som inflammerer ulike deler av kroppen og skaper problemer. Han sier de fleste uforklarlige kroniske tilstander og sykdommer kommer av en kombinasjon av giftstoffer og patogener, først og fremst virus, og han har konkrete råd for å rense ut giftstoffene og ta livet av patogenene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...