Gå til innhold

Er det virkelig bare min nye, friske normal? (Hjerte)


Glitter

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på noe. 

Jeg "sliter" med lav puls, noen ganger følelse av tung pust og blodtrykksfall når jeg reiser meg. Når jeg får blodtrykksfall så svartner det for meg og jeg "forsvinner" i noen sekunder. Altså jeg blir ikke i stand til å tenke og blir stående der til jeg plutselig kommer til meg selv. Det er sjeldent jeg besvimer, men det hender. Det skjedde oftere før. 

På morgenen har jeg ganske lav puls. Har et pulsoksymeter så den måles nøyaktig. Som oftest ca 43 i puls, men i morges var den på 41. Når den er sånn lav så kjenner jeg på et visst ubehag. Føler jeg ikke får nok oksygen på en måte, men ifølge pulsoksymeter så er metningen alltid mellom 96-99. Så jeg får jo nok oksygen. 

På kvelden er pulsen oppe i ca 50. 

Jeg har vært utredet pga dette med 24-timers EKG og blostrykksmåling pluss ultralyd av hjertet. De fant ingen årsak til at det er slik. Hadde litt lekkasje på høyre hjerteklaff, men det har visst 2 av 10 i min aldersgruppe og ikke noe som da var tegn på sykdom. 

Men det som er rart er at jeg var ikke slik som dette før. Da var pulsen normal, jeg slet ikke med lavt blodtrykk eller blodtrykksfall. 

Så jeg kan ikke la være å tenke at hjertet har tatt noen form for skade etter den tiden jeg ruset meg? Likevel har jeg jo vært rusfri siden november 2018 så det burde jo ha rettet seg opp hvis hjerter var slitent. 

Jeg trener en del, men det gjorde jeg før også. Og dessuten har jeg blitt mindre trent siste måneden pga tung depresjon uten at hvilepulsen har økt. Jeg har 20 i BMI og er nok under kroppens trivselsvekt. Hadde 22 i BMI i alle år tidligere og sist jeg var på nåværende vekt så mistet jeg menstruasjonen. Vet ikke nå da jeg bruker p-stav så har ikke hatt den på ett år uansett. 

Jeg føler meg ikke redd av dette, jeg bare synes det hele er merkelig og lurer jo på om de kan ha oversett noe eller. Det ligger med til historien at jeg for nesten tre år siden hadde symptomer på hjertesvikt på grunn av alvorlig blod- og jernanemi over tid, alt for lite mat, mye trening og det de mente var en alvorlig bivirkning av et medikament. Jeg måtte sitte på gulvet for å kle på meg på morgenen. Var innlagt på psykiatrisk da og jeg mistet all utgang og ble sjekket to ganger per vakt i tillegg sendt til somatikken. Da var pulsen nede i 36 og de som overvåket EKG ringte ned til overvåkningen og spurte om alt var i orden med meg. Jeg ble nå uansett frisk av dette når anemien ble behandlet og jeg skjerpet meg med matinntaket. 

Kan det være at dette virkelig er min nye og friske normal? Til tross for ubehaget jeg kjenner på? 

Av medisiner går jeg på 50-75 Truxal på kvelden. 

Dette ble litt langt, men måtte få med det viktigste. Kunne skrevet enda mer. 

Jeg prøver jo å unngå at mine barn skal miste meg til selvmord eller rusmisbruk og vil jo helst unngå at de mister meg pga langvarig og til slutt endelig hjertesvikt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...