Gå til innhold

"Anfall" av hjertearytmier eller lignende (ISW?)


Glitter

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har av og til sånne anfall eller hva jeg skal kalle det av hjertearytmier/uregelmessigheter/hopper over slag. Da blir jeg tung i pusten og jeg kjenner det både i brystkassen og når jeg legger fingeren på pulsen. 

Det pleier å vare i max en halvtime så har ikke vært anledning til å få det sjekket imens det står på, og jeg har dessuten blitt litt vant til det. I natt har det derimot pågått store deler av natten evt hele natten, men at jeg har sovnet innimellom. Begynte derfor å tenke at jeg burde dra til fastlegen, men etter at jeg stod opp har det roet seg. Har fortsatt en litt sliten følelse i brystet da, uten at jeg greier å beskrive det helt. 

Men ja. Hva kan dette være og hva skal jeg gjøre når EKG alltid er normal fordi jeg aldri har hatt anfall akkurat når det har blitt tatt EKG? Tok det senest for to dager siden da jeg var innlagt pga hjernerystelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har forresten generelt sett litt lavt blodtrykk, lav puls spesielt på morgenen, som oftest mellom 43-45 og ortostatisk hypotensjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 21.1.2020 den 9.46, Glitter skrev:

Hei. Jeg har av og til sånne anfall eller hva jeg skal kalle det av hjertearytmier/uregelmessigheter/hopper over slag. Da blir jeg tung i pusten og jeg kjenner det både i brystkassen og når jeg legger fingeren på pulsen. 

Det pleier å vare i max en halvtime så har ikke vært anledning til å få det sjekket imens det står på, og jeg har dessuten blitt litt vant til det. I natt har det derimot pågått store deler av natten evt hele natten, men at jeg har sovnet innimellom. Begynte derfor å tenke at jeg burde dra til fastlegen, men etter at jeg stod opp har det roet seg. Har fortsatt en litt sliten følelse i brystet da, uten at jeg greier å beskrive det helt. 

Men ja. Hva kan dette være og hva skal jeg gjøre når EKG alltid er normal fordi jeg aldri har hatt anfall akkurat når det har blitt tatt EKG? Tok det senest for to dager siden da jeg var innlagt pga hjernerystelse. 

Hei,

Dette er nok (husker jeg riktig at du er sykepleier?) ganske harmløse SVES eller VES. Neste gang du har det kan du jo sjekke pulsen din bare for å verifisere at du har en regelmessig grunnrytme, kun ispedd noen ekstraslag, for å utelukke at du har anfall av atrieflimmer (det høres ikke slik ut, men sjekk just in case). 

Grunnen til at du blir tung i pusten ved mange SVES eller VES er at du ved hhv. SVES får ekstraslaget i forkamrene mens AV-klaffene er lukket, slik at forkamrene pumper blodet bakover i lungevenene, og ved VES at neste normale sinusslag skjer mens AV-klaffene er lukket som følge av ekstraslaget i hjertekamrene, og blodet pumpes bakover. Da blir kretsløpet i lungene litt ekstra fylt av blod et kort øyeblikk. Det er ikke farlig og har ikke noe med hjertesvikt å gjøre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Ja det varte bare den ene natten, og da jeg var innom lege for noe annet sa han at hvis det varte over et døgn så skulle det sjekkes, men det gjorde jo ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 21.1.2020 den 9.46, Glitter skrev:

Hei. Jeg har av og til sånne anfall eller hva jeg skal kalle det av hjertearytmier/uregelmessigheter/hopper over slag. Da blir jeg tung i pusten og jeg kjenner det både i brystkassen og når jeg legger fingeren på pulsen. 

Det pleier å vare i max en halvtime så har ikke vært anledning til å få det sjekket imens det står på, og jeg har dessuten blitt litt vant til det. I natt har det derimot pågått store deler av natten evt hele natten, men at jeg har sovnet innimellom. Begynte derfor å tenke at jeg burde dra til fastlegen, men etter at jeg stod opp har det roet seg. Har fortsatt en litt sliten følelse i brystet da, uten at jeg greier å beskrive det helt. 

Men ja. Hva kan dette være og hva skal jeg gjøre når EKG alltid er normal fordi jeg aldri har hatt anfall akkurat når det har blitt tatt EKG? Tok det senest for to dager siden da jeg var innlagt pga hjernerystelse. 

Jeg har sånne uregelmessige hjerteanfall der hjertet kan slå "100" slag i sekundet til jeg blir helt mos i kroppen, i noen sekunder, og noen andre ganger hopper det ekstra hart ekstraslag og "hopper over" slag (det er det som skjer meg vanligvis. Dette er verst den uka før jeg får mensen. Og fælest om jeg ligger på rygg. Etter ekstrasystolene kjennes det som om hjertet slår så svakt en liten stund, at jeg ikke kan kjenne pulsen min på halsen, før hjertet kan få ekstraslag så det gjør vondt i brystet fordi det slår så hardt da. Og så er det normalt rytme igjen om morgenen. Jeg har tatt ultralyd av hjertet og aorta og døgn ekg i 2018 og på ekgen fant han legen ekstrasystoler. Men hjertet var friskt. Jeg tok tilogmed argometersykkel belastningstest og vegde 110 kg. 

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Jeg har sånne uregelmessigehjerteanfall der hjertet kan slå "100" slag i sekundet til jeg blir helt mos i kroppen, i noen sekunder, og noen ganger hopper det ekstra hart ekstraslag og "hopper over" slag. Dette er verst den uka før jeg får mensen. Jeg har tatt ultralyd av hjertet og aorta og døgn ekg og på ekgen fant han legen ekstrasystoler. Men hjertet var friskt. Jeg tok tilogmed argometersykkel belastningstest og vegde 110 kg. 

Ja. Jeg har jo blitt utredet jeg også så må vel bare anta at jeg er i orden. Bare synd om jeg skulle være av de som bare plutselig får hjertestans på trening. Men samtidig, jeg vil vel knapt merke at det skjer. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...