Gå til innhold

Utagerende pasienter og behandling av disse

Anbefalte innlegg

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Junk food, sjokolade og chips. Men skal nok skjerpe meg i morgen, og jeg anger alt på denne dagen. Har jo klart å gå ned seks og en halv kilo, gikk til Helvete med det i dag. Føler meg så missa. 

Ofte får man lyst på junk Food og slikt når man føler seg sulten. Har du prøvd med mange små måltider i løpet av dagen?

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

17

• stjernestøv

13

• RamonaK

10

• Eva Sofie

6

Nå har jo denne tråden, som de fleste, sporet av. Men om vi klarer å vende oppmerksomheten et lite minutt bort fra egen navle til TS sitt spørsmål, så bli utagerende pasienter ute i miljøet alltid tatt med inn på eget rom. Hva som skjer der, avhenger av sykdommen og hvordan pas oppfører seg inne på rommet. Noen roer seg av en rolig samtale. Noen tar medisin frivillig. Noen får medisin som et tvangstiltak. Noen blir lagt i belter. Av disse er det for storparten nok med magebelte. 
Hvis folk er tvangsinnlagt, blir de selvsagt ikke utskrevet fordi de utagerer. 

3 timer siden, kupton skrev:

Noen roer seg av en rolig samtale. Noen tar medisin frivillig. Noen får medisin som et tvangstiltak. Noen blir lagt i belter. Av disse er det for storparten nok med magebelte. 

Akkurat det, at utagerende pasienter tas med ut av fellesarealene, husker jeg godt fra den tiden jeg måtte sitte mye der selv og være "sosial". Husker spesielt et opphold på en urolig akuttavdeling hvor beltesengen var i bruk omtrent daglig i perioder og hvor personalet løp for å gi en beroligende sprøyte nå og da. Da ble alltid den urolige pasienten tatt med ut av fellesarealet og inn på et eller annet rom.

11 timer siden, Fionys skrev:

Ofte får man lyst på junk Food og slikt når man føler seg sulten. Har du prøvd med mange små måltider i løpet av dagen?

Det er akkurat det jeg holder på med, spise lite og ofte. Da går jeg ned men går sulten,men må skjerpe meg nå. Opp to kilo siden i går. 

6 timer siden, Eva Sofie skrev:

Akkurat det, at utagerende pasienter tas med ut av fellesarealene, husker jeg godt fra den tiden jeg måtte sitte mye der selv og være "sosial". Husker spesielt et opphold på en urolig akuttavdeling hvor beltesengen var i bruk omtrent daglig i perioder og hvor personalet løp for å gi en beroligende sprøyte nå og da. Da ble alltid den urolige pasienten tatt med ut av fellesarealet og inn på et eller annet rom.

I gamle dager? 20år siden?

Anonymkode: a14ea...476

10 timer siden, kupton skrev:

Nå har jo denne tråden, som de fleste, sporet av. Men om vi klarer å vende oppmerksomheten et lite minutt bort fra egen navle til TS sitt spørsmål, så bli utagerende pasienter ute i miljøet alltid tatt med inn på eget rom. Hva som skjer der, avhenger av sykdommen og hvordan pas oppfører seg inne på rommet. Noen roer seg av en rolig samtale. Noen tar medisin frivillig. Noen får medisin som et tvangstiltak. Noen blir lagt i belter. Av disse er det for storparten nok med magebelte. 

Men hva så om en pasient utagerer gjennom skriking og banning? Gjør det noe? Så lenge personen ikke fortsetter å stange hodet hardt i veggen til det blør så kan vel personalet trekke seg stille og rolig tilbake til personalrommet og ikke hause opp situasjonen enda mer ved å bli?

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva så om en pasient utagerer gjennom skriking og banning? Gjør det noe? Så lenge personen ikke fortsetter å stange hodet hardt i veggen til det blør så kan vel personalet trekke seg stille og rolig tilbake til personalrommet og ikke hause opp situasjonen enda mer ved å bli?

Hva med de andre pasientene da? Og den pasienten som er utagerende, hen har det jo ikke noe godt. Og uro kan ha smitteeffekt.

Akkurat nå, emilie321 skrev:

Hva med de andre pasientene da? Og den pasienten som er utagerende, hen har det jo ikke noe godt. Og uro kan ha smitteeffekt.

Jeg mente etter at personalet hadde satt den utagerende personen på skjermingsavdelingen. Da burde de bare la personen være i fred og ikke hause opp stemningen enda mer. De fleste roer seg overaskende mye når de får være i fred, eller npr de ikke får oppmerksomheten de er ute etter.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg mente etter at personalet hadde satt den utagerende personen på skjermingsavdelingen. Da burde de bare la personen være i fred og ikke hause opp stemningen enda mer. De fleste roer seg overaskende mye når de får være i fred, eller npr de ikke får oppmerksomheten de er ute etter.

Den tiden jeg var mye innlagt, så hendte det at jeg ble skjermet på rommet.  Noen ganger satt de inne hos meg, mens andre ganger satt de utenfor rommet. Alt etter situasjonen. Jeg vil nok tro at de bør holde seg i nærheten så lenge pasienten er så ustabil.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det som blir gjort. En bryr seg ikke om personer som banner i enerom. 

Akkurat nå, Eva Sofie skrev:

Ja, det er nesten gamledager å regne, for det er nå 18 år siden :) Jøss som tiden flyr :) Er det jeg som begynner å bli gammel?

Bra de har endret rutinene nå da. Og kuttet ned på tvangsbruken..

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra de har endret rutinene nå da. Og kuttet ned på tvangsbruken..

Ja, og reduksjon av tvang ser du jo veldig preg av når du leser ny lov om psykisk helsevern som kom 1. juli i 2019. Jeg tok meg tid til å lese igjennom hele ganske grundig og mange gode forbedringer der. Men det må sies at bruken av tvangen på den avdelingen gikk i bølger, noen perioder tok det seg opp og noen perioder var det roligere, men jeg har tenkt i ettertid at det var mye bruk av tvang ved den avdelingen. Jeg hadde f.eks. fastvakt i 4 av 5 måneder og noen ganger satt de bare 1 m. unna meg. Sikkert med god grunn, men likevel.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...