Gå til innhold

Frisk fra bipolar lidelse?

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne i 20-årene som har diagnosen bipolar lidelse, men jeg har ikke hatt en hypomani på flere år. Jeg har vært deprimert så og si hele tiden de siste årene. Kan min bipolare lidelse ha gått over i en tilbakevendende depressiv lidelse? 

Anonymkode: 623c8...2e9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/452977-frisk-fra-bipolar-lidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hadde du aldri bipolar lidelse? Du ser ut til at du fikk diagnosen i barneårene, og det er nok vanskeligere å diagnostisere riktig da. 

Anonymkode: 9c173...226

Fikk diagnosen som 18 åring, og har ikke hatt en hypomani siden. Ganske sikker på at diagnosen var riktig, hadde typiske bipolare depresjoner med veldig brå begynnelse og slutt. I tillegg til episoder hvor jeg var euforisk og hadde mye energi. Har aldri følt den type glede siden, ikke når jeg ikke har vært deprimert heller. En type glede jeg heller aldri hadde følt før disse episodene. Nå kan depresjonene begynne og slutte like brått, men jeg er likevel deprimert nesten hele tiden. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har hatt minst en (hypo)manisk episode, har du bipolar lidelse. Selv om du ikke har vært (hypo)manisk på mange år kan du bli det senere i livet igjen. 

Anonymkode: 9d163...66e

Er det ikke uvanlig å «aldri» være hypoman likevel? 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne i 20-årene som har diagnosen bipolar lidelse, men jeg har ikke hatt en hypomani på flere år. Jeg har vært deprimert så og si hele tiden de siste årene. Kan min bipolare lidelse ha gått over i en tilbakevendende depressiv lidelse? 

Det er jo mulig at du har fått feil diagnose. Men det kan jo også være at medisinene dine funker bra, at du er flink til å passe på deg selv ol. Jeg hadde en periode på 4 år uten maniske episoder, men det kom tilbake igjen. 

Akkurat nå, RamonaK skrev:

Det er jo mulig at du har fått feil diagnose. Men det kan jo også være at medisinene dine funker bra, at du er flink til å passe på deg selv ol. Jeg hadde en periode på 4 år uten maniske episoder, men det kom tilbake igjen. 

Det er 3 år siden jeg har vært det som har blitt vurdert som hypomani. 

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er 3 år siden jeg har vært det som har blitt vurdert som hypomani. 

Bipolar blir vel regnet som en kronisk lidelse. Men har hørt om personer som blir helt symptomfrie og aldri får det igjen. Men siden du fortsatt er deprimert høres ikke det sannsynlig it, men det er ikke unormalt at det kan gå lang tid mellom maniske episoder. Kanskje spørre legen din ? Jeg kan vel egentlig bare snakke fra egne erfaringer og de jeg kjenner med bipolar. :)

Jeg ble frisk fra bipolar lidelse ved at en healer gikk inn i hodet mitt og visket ut sykdommen. Men han healet ikke i Jesu navn og da blir healingen demonisk. Plagene du har går over, men blir erstattet av noe verre. Så jeg har idag diagnosen schizoaffektiv. Jeg er ikke kristen, men det en pastor jeg kjenner si om saken stemte jo. Han fortalte hva som skjer når man ikke healer i Jesu navn 

helt sprøtt men sant 

Drømmeautomat

Bipolar lidelse regnes som livslang. Visstnok kan noen etter hvert miste hypomaniene og sitte mest igjen med depresjonene, men det gjelder muligens mest for bipolar II.

Tar du noen medisiner da? Det kan jo hende de forebygger hypomaniene, men ikke depresjonene.

Endret av Drømmeautomat
19 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Bipolar lidelse regnes som livslang. Visstnok kan noen etter hvert miste hypomaniene og sitte mest igjen med depresjonene, men det gjelder muligens mest for bipolar II.

Tar du noen medisiner da? Det kan jo hende de forebygger hypomaniene, men ikke depresjonene.

Det er bipolar II jeg har. Jeg tar stemningsstabiliserende, noe jeg har brukt av og på de siste 2 årene. 

Drømmeautomat

Kanskje det er stemningsstabiliserende som gjør at du ikke får hypomanier. Lamictal skal visst ikke påvirke oppoverturene så mye, men det er kanskje noe annet du tar. Mulig du hadde vært mindre deprimert også om du tok det fast og ikke av og på. Har du ikke en behandler du kan snakke med dette om?

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke lenger hypomanier etter at jeg begynte med medisiner, men sliter med depresjoner.

Annonse

35 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Hva slags stemningsstabiliserende er det dere tar? Jeg vil ikke miste oppoverperiodene da disse stort sett er positive. Psykiater jeg har snakka med sier lamictal ikke tar oppoverperiodene.

Jeg ble innlagt med mani på lamictal 

3 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Hva slags stemningsstabiliserende er det dere tar? Jeg vil ikke miste oppoverperiodene da disse stort sett er positive. Psykiater jeg har snakka med sier lamictal ikke tar oppoverperiodene.

Etter at jeg begynte på Litium forsvant hypomaniene, men ikke depresjon. Nå bruker jeg både Litium og Lamictal, Lamictal prøves nå for å se om det kan hjelpe på depresjonene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...