Gå til innhold

Kupton/ISW Kan jeg få parkison av medisinen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du får ikke sykdommen Parkinson av å bruke antipsykotika. Det er en nevrologisk lidelse der dopaminerge nevroner dør og at du gjennom det får plager som følge av for lite dopaminerg stimulering.

Derimot kan man ved store doser AP få parkinsonisme, altså Parkinsonlignende symptomer. Dette som følge av at AP reduserer dopaminerg stimulering. Men det er reversibelt ved redusert dose og har ingenting med sykdommen Parkinson å gjøre.

3 minutter siden, ISW skrev:

Du får ikke sykdommen Parkinson av å bruke antipsykotika. Det er en nevrologisk lidelse der dopaminerge nevroner dør og at du gjennom det får plager som følge av for lite dopaminerg stimulering.

Derimot kan man ved store doser AP få parkinsonisme, altså Parkinsonlignende symptomer. Dette som følge av at AP reduserer dopaminerg stimulering. Men det er reversibelt ved redusert dose og har ingenting med sykdommen Parkinson å gjøre.

1000 TAKK for svar!!!! 

Anonymkode: 18c83...30f

Jeg fikk parkinsonisme og flere tilfeller av dystonier da jeg gikk på Haldol. Jeg var så svak att jeg ikke klarte å kle på meg selv, eller knyte skolisser osv. Men når jeg fikk dosen justert forsvant det med en gang. Så det er reversibelt.

Anonymkode: eca96...25e

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men du kan få kronisk parkinsonisme som betyr at leger ikke kan skille symptomene dine fra parkinson uten å vite sykehistorikken din. 

Anonymkode: 6e680...ab3

Legen kan nok skille dette ganske enkelt når han spør hvilke medisiner vedkommende bruker.. 

7 timer siden, ISW skrev:

Legen kan nok skille dette ganske enkelt når han spør hvilke medisiner vedkommende bruker.. 

Uten den delen der av sykehistorikken klarer ikke legen å skille det fra parkinson. 

Anonymkode: 6e680...ab3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...