Gå til innhold

Skyldes ADHD bare dårlig oppdragelse?

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Elektronet skrev:

Hvorfor skal vi tro på noe de dyktigste fagfolkene og forskerne rundt om i verden ikke har klart å bevise? Godt mulig man trodde det var en nevrologisk lidelse når du var yrkesaktiv kupton, men i nyere tid har man funnet ut at det er en psykisk atferdsforstyrrelse. Det er til og med nedskrevet i ICD-10. 

De har funnet at det oppstår forstyrrelser i funksjonen i spesielt to områder av hjernen

• Et område sentralt i bunnen av hjernen kalt Nucleus Caudatus. Her styres blant annet hjernens våkenhet og fokusering av sansene ved hjelp av signalstoffene dopamin og noradrenalin. Området Nucleus Caudatus er mindre hos barn med ADHD, og det er mindre aktivitet der hos pasienter med ADHD sammenlignet med friske.

• Pannelappene (frontallappene), som styrer hjernen, regulerer impulser og står for planlegging og overblikk (eksekutive funksjoner). Her er det konstatert nedsatt blodgjennomstrømning. 

Fortsetter under...

1 minutt siden, RamonaK skrev:

De har funnet at det oppstår forstyrrelser i funksjonen i spesielt to områder av hjernen

• Et område sentralt i bunnen av hjernen kalt Nucleus Caudatus. Her styres blant annet hjernens våkenhet og fokusering av sansene ved hjelp av signalstoffene dopamin og noradrenalin. Området Nucleus Caudatus er mindre hos barn med ADHD, og det er mindre aktivitet der hos pasienter med ADHD sammenlignet med friske.

• Pannelappene (frontallappene), som styrer hjernen, regulerer impulser og står for planlegging og overblikk (eksekutive funksjoner). Her er det konstatert nedsatt blodgjennomstrømning. 

Kilde trengs. 

10 minutter siden, Janus30 skrev:

Betegnelsen ADHD er for lengst utdatert og gjenspeiler ikke på langt nær omfanget av symptomer eller problemer som tilstanden fører med seg.

Forstyrrelse av eksekutive funksjoner hadde vært mye riktigere, for det er nettopp dét ADHD er. 

Forstyrrelse av eksekutive funksjoner er også sånn det blir beskrevet av psykologforeningen. Så jeg er enig med deg i det. :)

6 minutter siden, RamonaK skrev:

men i nyere tid har man funnet ut at det er en psykisk atferdsforstyrrelse. Det er til og med nedskrevet i ICD-10. 

Ja, psykiske adferdsforstyrrelser har sin opprinnelse i hjernen. Jeg var yrkesaktiv til 2016, og jeg omgås månedlig to forskere som er de som publiserer med på ADHD i Norge. Så akkurat på dette er jeg meget oppdatert.

1 minutt siden, kupton skrev:

Ja, psykiske adferdsforstyrrelser har sin opprinnelse i hjernen. Jeg var yrkesaktiv til 2016, og jeg omgås månedlig to forskere som er de som publiserer med på ADHD i Norge. Så akkurat på dette er jeg meget oppdatert.

Hvorfor siterte du meg på det? Jeg skrev ikke det. Det var det jeg siterte fra elektronet. 

Annonse

3 minutter siden, kupton skrev:

Så jeg vil bare understreke at jeg ikke skrev det... du siterte det jeg hadde sitert fra elektronet. 

1 time siden, kupton skrev:

Alt psykisk har sin opprinnelse i hjernen, men hvis det var noe galt med nervene til de med ADHD, altså noe nevrologisk så hadde det vært oppgitt at det var organisk-psykisk eller nevrologisk, men det er det ikke. Det er ikke påvist at nervecellene til de med ADHD har noen feil eller mangler. Det finnes ingen beviser for at ADHD er noe annet enn en psykogen lidelse. 

Akkurat nå, Elektronet skrev:

Alt psykisk har sin opprinnelse i hjernen, men hvis det var noe galt med nervene til de med ADHD, altså noe nevrologisk så hadde det vært oppgitt at det var organisk-psykisk eller nevrologisk, men det er det ikke. Det er ikke påvist at nervecellene til de med ADHD har noen feil eller mangler. Det finnes ingen beviser for at ADHD er noe annet enn en psykogen lidelse. 

Du jobber kanskje med dette?

Anonymkode: 16e4b...e7f

3 minutter siden, Elektronet skrev:

Uansett. Er ikke det viktigste at folk får hjelp med det de strir med?. Mange mennesker i verden i dag og ikke minst i tidligere generasjoner har lidd på ulike måter pga uforstand i samfunnet. De ulydige ble slått med spanskerør, de umulige ble sendt bort på anstalt , klarte ikke å fungere i samfunnet , endte opp i fattigdom eller fengsel osv. HELDIGVIS lever vi i Norge i 2020. Målet er å få dem til å fungere i samfunnet og ha et godt liv. Om noen skulle få en diagnose for mye får nå være. Ofte finner man da ut etter hvert at det ikke stemmer og at det kanskje andre ting ligger til grunn. 

Anonymkode: cd838...f81

Annonse

Jeg innrømmer at jeg bare er en uvitende synser på dette området og besitter ingen større kompetanse enn en og annen tilfeldig artikkel jeg har lest, så jeg skal ikke være påståelig hverken i den ene eller andre retningen her, men jeg leste en interessant artikkel for noen år siden om forskjellen på franske og amerikanske barn med ADHD: "Bremser ADHD med mat og disiplin":

"Amerikanske barnepsykiatere regner ADHD som en biologisk sykdom, med biologiske årsaker. Barna får behandling med sentralstimulerende midler som Ritalin (metylfenidat) eller Adderall (dekstroamfetamin/amfetamin). I Frankrike knyttes ADHD mer til miljø og psykologiske årsaker. De franske legene prøver å finne de psykososiale årsaker til adferdsproblemene. Legene er mer er opptatt av hva barna spiser og ser sammenhenger mellom maten og adferden, skriver den amerikanske familieterapeuten Marilyn Wedge i Psychology Today."

17 timer siden, Elektronet skrev:

Kan det være at bortskjemte barn som ikke gidder å følge med på skolen ofte får en ADHD diagnose? Sentralstimulerende medisiner gjør at alle friske barn(og voksne) blir mer rolige og fokuserte og på den måten skjuler de symptomer på dårlig oppdragelse. Om sentralstimulerende medisiner gjør noe mer hos barn med ADHD enn friske barn er ennå ikke bevist og forskere har aldri funnet noe som tyder på at ADHD hjernen har mer problemer med dopaminomsettningen enn vanlige hjerner. 

Det som derimot gjør ideen om at ADHD er en medfødt genetisk hjernelidelse populær er foreldre som ønsker å høre at det ikke er deres feil at barnet deres har blitt som det er. ADHD er en diagnose som stilles mye oftere enn alle medfødte hjernelidelser og sjangsen for at ADHD faktisk er en medfødt hjernelidelse ut i fra den statistikken er null. 

Forskere har ikke funnet noen konkrete gener knyttet til ADHD og ADHD kan ikke diagnostiseres før fødsel som en rekke andre genetiske lidelser kan. Så hvorfor skal vi tro at ADHD er medfødt når det ikke er noe bevis eller fakta som sannsynliggjør at det er det? 

På et samfunnsmessig plan som skyldes økningen i ADHD diagnoser at velferdsstaten har et stadig økende behov for å måle  og standardisere det som de unge gjør . Legevitenskapen har et stadig større behov for medikalisering, det vil si å gjøre ulike tilstander medisinsk. 

Å kalle seg for normal er et stadig mer innsnevret begrep, hevder ulike samfunnsvitere, deriblant Aksel Tjora.

Endret av Stormwind
28 minutter siden, Stormwind skrev:

På et samfunnsmessig plan som skyldes økningen i ADHD diagnoser at velferdsstaten har et stadig økende behov for å måle  og standardisere det som de unge gjør . Legevitenskapen har et stadig større behov for medikalisering, det vil si å gjøre ulike tilstander medisinsk. 

Å kalle seg for normal er et stadig mer innsnevret begrep, hevder ulike samfunnsvitere, deriblant Aksel Tjora.

ADHD er en meget kontekstuell lidelse. Grad av funksjonstap henger tett sammen med hvor strenge krav omgivelsene stiller til fungering på de områdene som forstyrrelsen påvirker negativt. 

Det sier seg selv at en alvorlig forstyrrelse av de eksekutive funksjoner blir enda vanskeligere å leve med når samfunnet bare stiller strengere og strengere krav til f. eks planleggings- og organiseringsevner, selvregulering, jobbe strukturert, simultankapasitet, konsentrasjon osv. Lista kunne vært veldig lang. 

Antallet med diagnosen vil nødvendigvis øke når samfunnet er innrettet på en måte som trigger symptomene hos både voksne og barn. Det har kanskje aldri vært vanskeligere å leve med ADHD enn nå. Og det ser ikke ut som det skal snu. 

Det samme gjelder f. eks dysleksi. Det var nok ikke spesielt plagsomt å leve med denne tilstanden da lesing og bøker kun var forbeholdt presteskap og adelen. Når lesing derimot er noe du må beherske, får tilstanden potensielt store konsekvenser. 

16 minutter siden, Janus30 skrev:

ADHD er en meget kontekstuell lidelse. Grad av funksjonstap henger tett sammen med hvor strenge krav omgivelsene stiller til fungering på de områdene som forstyrrelsen påvirker negativt. 

Det sier seg selv at en alvorlig forstyrrelse av de eksekutive funksjoner blir enda vanskeligere å leve med når samfunnet bare stiller strengere og strengere krav til f. eks planleggings- og organiseringsevner, selvregulering, jobbe strukturert, simultankapasitet, konsentrasjon osv. Lista kunne vært veldig lang. 

Antallet med diagnosen vil nødvendigvis øke når samfunnet er innrettet på en måte som trigger symptomene hos både voksne og barn. Det har kanskje aldri vært vanskeligere å leve med ADHD enn nå. Og det ser ikke ut som det skal snu. 

Det samme gjelder f. eks dysleksi. Det var nok ikke spesielt plagsomt å leve med denne tilstanden da lesing og bøker kun var forbeholdt presteskap og adelen. Når lesing derimot er noe du må beherske, får tilstanden potensielt store konsekvenser. 

Helt enig, og slike funksjonsforstyrrelser vil alltid være blant befolkningen , og disse vil være der uansett hvor mye medisiner og terapiformer vi finner opp. 

Endret av Stormwind

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...