Gå til innhold

Eksempel på fordommer/stigma

Anbefalte innlegg

Her har dere en grunn til at jeg har blitt så besatt av å "forsvare" meg som en person med borderline. Jeg kjente nesten at det svidde i huden av å lese hvordan personer med min diagnose blir omtalt. Som om vi er udyr eller monster som alle bør vike unna. Bare måten personen setter alle i bås ved å si ting som at "er de voldelige? Lyver de? Har de null selvinnsikt?" Osv. Som om "vi", alle med diagnosen er helt likens. 

Hvorfor er det så vanskelig å se at enhver person med en gitt diagnose ikke er lik og ikke minst enhver oppførsel hos en person med en gitt diagnose kan ikke kun forklares med at personen har en diagnose. Drittsekker og giftige mennesker finner man hos folk både med og uten diagnoser. Alt kan ikke sees som en typisk del av diagnosen. 

Jaja. Er jo ikke slik at jeg kan få disse menneskene til å endre oppfatning, men slikt gjør vondt å lese og da tennes behovet for å prøve å få slike uvitende mennesker til å tenke litt lenger. 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/898292-hva-er-galt-med-de-med-borderline/#comments

PS: Dette er ikke ment å være en diskusjon hvordan jeg som person med borderline er med mine symptomer, men generelt om denne stigmatiseringen som kommer med både den diagnosen jeg har, men også andre diagnoser. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/453129-eksempel-p%C3%A5-fordommerstigma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Borderline eller emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse kjennetegnes ved at de er impulsive, har svingende og sterke affekter, har dårlig selvbilde, er selvdestruktive og inngår ustabile relasjoner. De utviser konstante stemningssvingninger og har ofte sinneutbrudd. Ofte tar de ut sinnet på seg selv og skader seg. Selvmordstrusler og selvmordsforsøk er ikke uvanlige."

Anonymkode: 81f85...4da

1 time siden, Glitter skrev:

Her har dere en grunn til at jeg har blitt så besatt av å "forsvare" meg som en person med borderline. Jeg kjente nesten at det svidde i huden av å lese hvordan personer med min diagnose blir omtalt. Som om vi er udyr eller monster som alle bør vike unna. Bare måten personen setter alle i bås ved å si ting som at "er de voldelige? Lyver de? Har de null selvinnsikt?" Osv. Som om "vi", alle med diagnosen er helt likens. 

Hvorfor er det så vanskelig å se at enhver person med en gitt diagnose ikke er lik og ikke minst enhver oppførsel hos en person med en gitt diagnose kan ikke kun forklares med at personen har en diagnose. Drittsekker og giftige mennesker finner man hos folk både med og uten diagnoser. Alt kan ikke sees som en typisk del av diagnosen. 

Jaja. Er jo ikke slik at jeg kan få disse menneskene til å endre oppfatning, men slikt gjør vondt å lese og da tennes behovet for å prøve å få slike uvitende mennesker til å tenke litt lenger. 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/898292-hva-er-galt-med-de-med-borderline/#comments

PS: Dette er ikke ment å være en diskusjon hvordan jeg som person med borderline er med mine symptomer, men generelt om denne stigmatiseringen som kommer med både den diagnosen jeg har, men også andre diagnoser. 

Kvinneguiden ja. Kan ikke ta det som skrives der særlig alvorlig.

Anonymkode: 2eb18...531

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Borderline eller emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse kjennetegnes ved at de er impulsive, har svingende og sterke affekter, har dårlig selvbilde, er selvdestruktive og inngår ustabile relasjoner. De utviser konstante stemningssvingninger og har ofte sinneutbrudd. Ofte tar de ut sinnet på seg selv og skader seg. Selvmordstrusler og selvmordsforsøk er ikke uvanlige."

Hvis du siterer, så er det fint om det oppgis kilde/link. 

3 timer siden, Glitter skrev:

men du, når ble kvinneguiden malen på hvordan folk "egentlig er"? 🙂 

Anonymkode: dba61...21a

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinneguiden ja. Kan ikke ta det som skrives der særlig alvorlig.

Anonymkode: 2eb18...531

Nei det skal være sikkert. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

men du, når ble kvinneguiden malen på hvordan folk "egentlig er"? 🙂 

Anonymkode: dba61...21a

Hehe nei det håper jeg da ikke at det er. Men hvorfor skulle det florere flere uvitende og dømmende mennesker på KG enn andre fora? 

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne skrevet mye i mot dette rundt hvordan jeg er som person. Hvordan jeg ikke er affisert av alt du lister opp her, men det skal jeg ikke. 

poenget er likevel det å få fram at alle er ikke like. Jeg har vært/er ekstremt rammet, men på min egne måte. Andre igjen er ekstreme på en annen måte igjen og kan være utrolig vanskelig å bygge en relasjon med. Noen er igjen mye mildere rammet og fungerer bedre i hverdagen enn gjennomsnittspersonen med EUPF. Så kommer jo de som bare har en giftig personlighet generelt sett i _tillegg_ til EUPF. Da blir det fort misforstått til at all adferden er pga PF. Noe det trolig ikke er. 

Vi har alle litt fordommer og misoppfatninger av ulike diagnoser og det er greit nok, men da er det viktig å være åpen for korrigering og ikke spre masse hat rundt en enkelt gruppe. En sannhet med modifikasjoner så klart. Visse grupper i samfunnet er faktisk monstre. Som barneovergripere. Men ja. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...