Gå til innhold

Borderlinere er kun ute etter oppmerksomhet

Anbefalte innlegg

De fleste selvmordsforsøk begått av borderlinere er ikke ekte selvmordsforsøk der hensikten er å dø, men mer et håp om å bli oppdaget og reddet av noen andre.

De fleste jeg har hørt om som har borderline mottar også mye oppfølging fra helsevesenet, men er det rett at disse personene som kun skader seg selv for oppmerksomhet skal prioriteres over reelle selvmordskandidater som ikke er villige til å kutte opp armene eller ta overdoser som man ikke dør av?

Anonymkode: 181f1...df0

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste selvmordsforsøk begått av borderlinere er ikke ekte selvmordsforsøk der hensikten er å dø, men mer et håp om å bli oppdaget og reddet av noen andre.

De fleste jeg har hørt om som har borderline mottar også mye oppfølging fra helsevesenet, men er det rett at disse personene som kun skader seg selv for oppmerksomhet skal prioriteres over reelle selvmordskandidater som ikke er villige til å kutte opp armene eller ta overdoser som man ikke dør av?

Jasså sier du det altså? Skjønner at du snakker ut ifra erfaring med egen eupf og dårlig samvittighet for å oppta plasser og hjelp som andre kunne ha fått i stedet for deg!!

Anonymkode: 12b1f...e7d

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker med diagnosen lever under et ganske fenomenalt stort lidelsestrykk, selvsagt trenger de hjelp på lik linje med alle andre.

Jeg tenker også at mennesker med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse har like stor rett på hjelp som andre med andre typer lidelser. De strever enormt med hverdagen sin og de gjør ikke som de gjør av fri vilje - da er man i utgangspunktet godt kvalifisert for hjelp i utgangspunktet. Min psykolog sier at 80-90% av de med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse også har opplevd traumer i oppveksten. Jeg tolker det da som at det i mange tilfeller er en reaksjon på traumatisk oppvekst og det er noe som bør kvalifisere til hjelp, like mye som andre lidelser. Dessverre blir de nedvurdert og sett på som oppmerksomhetssyke og manupilerende og har et ønske om å ta plass. Dette bildet tror jeg i stor grad psykiatrien selv kan takke seg selv for.

Jeg leste to bra artikkler for litt siden som handler om hvordan en del mennesker med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse blir møtt under innleggelser og hvordan de istedenfor bør bli møtt.

"Få pasienten ut av offerrollen": "Pasienter med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse tar gjerne på seg offerrollen. Grenseløs empati, stakkarsliggjøring og fritak fra ansvar for eget liv forsterker denne offerrollen og virker mot sin hensikt."
"Ikke neglisjer det vonde hos pasienten": "På www.sykepleien.no 6. mars skriver psykiatrisk sykepleier Kathrine Benedicte Larsen en sikkert velment fagartikkel om å « Få pasienten ut av offerrollen », om emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Larsen beskriver en viktig side hos en del mennesker som får denne diagnosen, og forståelsen og beskrivelsen er også velkjent fra en del miljøer innenfor psykisk helsevern. Imidlertid mangler denne forståelsen og praksisen etter min mening både dybde og helhet, og kan derfor slå svært uheldig ut."

Annonse

10 minutter siden, RamonaK skrev:

Nå merket jeg at jeg ble både lei meg og sint. Jeg har eupf / borderline og jeg er overhodet ikke ute etter oppmerksomhet. De tingene jeg gjør/Ikke gjør er ikke fordi jeg er oppmerksomhetssyk. 

Det skjønner jeg at du ble. Det kan jeg også bli på en dårlig dag. Men som jeg ble oppfordret til i min egen tråd i går, prøv å hev deg over slike uvitende og dømmende innlegg. ❤ 

Det klør i fingrene mine etter å prøve å øke forståelsen og forklare og forsvare, men jeg skal faktisk droppe det denne gangen.

2 minutter siden, Glitter skrev:

Det skjønner jeg at du ble. Det kan jeg også bli på en dårlig dag. Men som jeg ble oppfordret til i min egen tråd i går, prøv å hev deg over slike uvitende og dømmende innlegg. ❤ 

Det klør i fingrene mine etter å prøve å øke forståelsen og forklare og forsvare, men jeg skal faktisk droppe det denne gangen.

Ja, du har rett i det....

11 timer siden, kupton skrev:

Vi har dessverre en bruker på DOL som ønsker å provosere ved å skrive nedsettende om personer og tilstander vedkommende ikke kjenner. Ikke la dere provosere. Å provosere er også en måte å få oppmerksomhet på.

Det er nok det som er lurt ja. Jeg hadde en god dag i går og klarte derfor å ikke begynne slik jeg pleier. Hadde jeg lest det der i dag derimot så hadde jeg ikke klart å latt det være for i dag er en dårlig dag hvor jeg har piggene ute. 

Kjipt med slike personer uansett. 

17 timer siden, kupton skrev:

Vi har dessverre en bruker på DOL som ønsker å provosere ved å skrive nedsettende om personer og tilstander vedkommende ikke kjenner. Ikke la dere provosere. Å provosere er også en måte å få oppmerksomhet på.

Jeg synes admin nå skal utestenge denne tullingen. Ekstra festlig ville det vært om admin kunne fjerne vedkommendes anonymitet. 

Jeg er 99% sikker på at jeg vet hvem det er, for øvrig.

Akkurat nå, ISW skrev:

Jeg synes admin nå skal utestenge denne tullingen. Ekstra festlig ville det vært om admin kunne fjerne vedkommendes anonymitet. 

Jeg er 99% sikker på at jeg vet hvem det er, for øvrig.

Du forsto ikke at tråden var ment for å lage debatt? Jeg har forresten borderline selv.

På 13.2.2020 den 15.48, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at borderlinere lider en del og de oppsøker av den grunn helsevesenet ganske mye. Da er det vel ikke for å få oppmerksomhet men heller for at de selv opplever å ha det ille. 

Endret av Stormwind

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...