Gå til innhold

Enda en dag der man kun ligger i sengen...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært oppe av sengen i totalt 10minutter idag. Bortsett fra det kunne ligget i sengen.

Det verste av alt er at sånn er jo alle dager. Hva i helvete slags liv er det? Jeg er jo ung og skal liksom leve livet, være med venner, studere osv, men nei livet mitt leves i sengen i mørket.. har alltid tenkt jeg var deprimert, men nå begynner jeg jammen meg å lure om jeg har ME også. Noen med ME her? Andre som lever i sengen? 

Anonymkode: af0f5...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner til det ja. Ligger for det meste i sengen jeg også. 

Anonymkode: cc44c...fad

Kjipt å ikke ha noen venninner sånn som andre med normalt liv har...

Anonymkode: af0f5...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjipt å ikke ha noen venninner sånn som andre med normalt liv har...

Anonymkode: af0f5...8e3

Har du aspergers?

Anonymkode: 1b7fe...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du aspergers?

Anonymkode: 1b7fe...d74

Nei, hvorfor tror du det? Det går Ann å ikke ha venner når man ikke har aspergergruppa også...

Anonymkode: af0f5...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tungt med slike perioder. Ligger mye i sengen jeg også. Tvinger meg på trening, av andre årsaker enn lyst. Ellers er jeg rimelig inaktiv og plages mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært oppe av sengen i totalt 10minutter idag. Bortsett fra det kunne ligget i sengen.

Det verste av alt er at sånn er jo alle dager. Hva i helvete slags liv er det? Jeg er jo ung og skal liksom leve livet, være med venner, studere osv, men nei livet mitt leves i sengen i mørket.. har alltid tenkt jeg var deprimert, men nå begynner jeg jammen meg å lure om jeg har ME også. Noen med ME her? Andre som lever i sengen? 

Anonymkode: af0f5...8e3

Hvorfor ligger du så mye? Og hva lever du av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dessverre må noen av mine dager, enten hele eller deler av dem, tilbringes mest mulig i sengen pga. fysiske smerter, men jeg forsøker i størst mulig grad å aktivisere meg selv med f.eks. lesing og PC. Jeg føler ikke livet mitt som meningsløst og bortkastet av den grunn, men selvsagt er det kjedelig når jeg ikke får gjort de tingene jeg ønsker, ikke får laget den planlagte middagen og må avlyse dagens program.

@Kupton har helt rett i at man selv har et valg om å stå opp eller ligge i sengen så sant man ikke er fysisk syk. Det kan bety så mye å bare få på seg vanlige klær, komme ut av sengen og sette seg i sofaen, få i seg noe mat eller i det minste et eple, forsøke å gjøre en forskjell på dag og natt. Jeg har selv erfart at det å klare å gjøre en aktivitet jeg trives med, faktisk kan være med på å gi mer energi til resten av dagen rett og slett fordi aktiviteten gjør meg glad. Det handler bare om å gi seg selv et dytt i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Å stå opp eller ligge er et valg om en ikke er lam eller dødssyk.

Bondevik kom seg ikke ut av sengen da han ble psykisk syk.  Han var statsminister og de fleste lytter til hva en statsminister sier.

Anonymkode: 2288c...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Det handler bare om å gi seg selv et dytt i ryggen.

Ja det virker veldig enkelt, ikke sant.  Sannheten er at noen blir så syke at de ikke greier det.  Å si til psykisk syke mennesker at det er bare å ta seg sammen er ikke særlig lurt eller respektfullt.

Anonymkode: 2288c...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bondevik kom seg ikke ut av sengen da han ble psykisk syk.  Han var statsminister og de fleste lytter til hva en statsminister sier.

Anonymkode: 2288c...e90

Det er ekstremt vanskelig, men det er absolutt mulig. Man må tvinge seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, RamonaK skrev:

Og nå mener jeg ikke å undervurdere hvordan du føler deg. Har vært der selv, så vet hvor vanskelig det er. 

Jeg er ikke der nå, men har vært der før.  Det er dager hvor det er aldeles umulig å komme seg ut av sengen.  Å si at det er kun et valg stemmer ikke på noen måte.  Jeg var heldig å greide å bruke de gode dagene til å komme meg videre og jobbe meg utav det.

Anonymkode: 2288c...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke der nå, men har vært der før.  Det er dager hvor det er aldeles umulig å komme seg ut av sengen.  Å si at det er kun et valg stemmer ikke på noen måte.  Jeg var heldig å greide å bruke de gode dagene til å komme meg videre og jobbe meg utav det.

Anonymkode: 2288c...e90

Alle er forskjellige og ting er forskjellig for alle:) selv har jeg bare hatt et par ganger sengeliggende, mesteparten av tiden får jeg overhode ikke sove. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, RamonaK skrev:

Alle er forskjellige og ting er forskjellig for alle:) selv har jeg bare hatt et par ganger sengeliggende, mesteparten av tiden får jeg overhode ikke sove. 

Jeg har hatt og har problemer med å sove.  Jeg har hatt dager hvor jeg har ligget helt alene, ikke spist og ikke drukket, men jeg har greid å gå på do.  Har aldri tisset i sengen.  Tiden har blitt uvirkelig og jeg har ikke visst forskjell på dag og natt.  Hvis noen av mine nærmeste har kommet så har det gått bedre når de lager noe som f.eks. en kopp te og ristet en brødskive og fått meg til å spise.

Å si til meg at jeg kun hadde vondt i viljen er vanvittig.

Anonymkode: 2288c...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt og har problemer med å sove.  Jeg har hatt dager hvor jeg har ligget helt alene, ikke spist og ikke drukket, men jeg har greid å gå på do.  Har aldri tisset i sengen.  Tiden har blitt uvirkelig og jeg har ikke visst forskjell på dag og natt.  Hvis noen av mine nærmeste har kommet så har det gått bedre når de lager noe som f.eks. en kopp te og ristet en brødskive og fått meg til å spise.

Å si til meg at jeg kun hadde vondt i viljen er vanvittig.

Anonymkode: 2288c...e90

Jeg har overhodet ikke sagt at du har vond vilje. Da er det misforståelse ute å går. Du har bare medfølelse fra meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Å stå opp eller ligge er et valg om en ikke er lam eller dødssyk.

 

40 minutter siden, RamonaK skrev:

Jeg har overhodet ikke sagt at du har vond vilje. Da er det misforståelse ute å går. Du har bare medfølelse fra meg. 

Det var denne setningen fra kupton som jeg svarte på, ingenting av det du skrev.

Anonymkode: 2288c...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kupton skrev:

Å stå opp eller ligge er et valg om en ikke er lam eller dødssyk.

På et familiebilde av min familie tatt for 5 - 10 år siden var det tre i rullestol.  Det er kun en av dem i live i dag.  De "sto" alle sammen opp hver dag med forskjellig grad av hjelp, med unntak av de siste dagene de to levde.

Anonymkode: 2288c...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det virker veldig enkelt, ikke sant.  Sannheten er at noen blir så syke at de ikke greier det.  Å si til psykisk syke mennesker at det er bare å ta seg sammen er ikke særlig lurt eller respektfullt.

Anonymkode: 2288c...e90

Psykisk syke mennesker må også ta seg sammen, - akkurat som alle andre må det i forhold til små eller store ting. Det  betyr ikke at de blir friske av å ta seg sammen. 

Dersom man har det veldig dårlig, så gjelder det å vite hva som er viktig å prioritere for å på sikt få det bedre. Å stå opp hver dag - til tross for massiv mostand og opplevelse av meningsløshet - kan være noe som står på toppen av prioriteringslista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...