Gå til innhold

Burde skaffe meg barn så jeg blir litt mer prioritert av helsevesenet!

Anbefalte innlegg

Det er seriøst ikke rettferdig, her leser jeg om andre som er verken suicidale eller psykotiske, men som blir innlagt på psykiatrisk kun fordi de har barn. Som har daglige (virker det som) samtaler med psykiater og ambualnt team... 

Så sitter man selv da å får verken hjelp til det ene eller det andre.. jeg har vært på legevakta med seriøse selvmordsplaner og blitt nektet innleggelse flere ganger. Ikke det at jeg renner ned legevakta i hytt og pine, men når jeg virkelig er på randen til selvmord så forventer jeg å bli tatt på alvor, ikke få noen bortfortklaring om at man har det best hjemme.

En er så nedprioritert når man ikke har barn. UT: Singel, barn? Nei.

Anonymkode: 604e5...12e

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Avgjørelsen til legevakta var tydeligvis riktig siden du fortsatt lever.

Anonymkode: cd063...03f

Javel, Kupton så du mener altså at alle de som er innlagt på psykiatrisk pr dags dato pga suicidalitet ville vært døde om de ikke hadde blitt innlagt?? Tviler jeg på

Jeg håper du vil få mer hjelp, men jeg synes ikke det er riktig å dra fram en annen bruker sin hjelp og oppfølging på en negativ måte slik du gjør. 

Jeg har riktig nok barn, men de bor ikke hos meg og er ikke et tema når det vurderes hva slags hjelp og hvor mye hjelp jeg skal få. Så jeg tror ikke den oppfølging jeg har har noe med barna å gjøre. 

Jeg vet egentlig ikke hva mer jeg kan si til deg. Vet ikke noe om situasjonen og hva slags hjelp du får og evt. Hvorfor det har blitt vurdert at du ikke skulle legges inn. Men som sagt jeg unner deg hjelp. 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er seriøst ikke rettferdig, her leser jeg om andre som er verken suicidale eller psykotiske, men som blir innlagt på psykiatrisk kun fordi de har barn. Som har daglige (virker det som) samtaler med psykiater og ambualnt team... 

Så sitter man selv da å får verken hjelp til det ene eller det andre.. jeg har vært på legevakta med seriøse selvmordsplaner og blitt nektet innleggelse flere ganger. Ikke det at jeg renner ned legevakta i hytt og pine, men når jeg virkelig er på randen til selvmord så forventer jeg å bli tatt på alvor, ikke få noen bortfortklaring om at man har det best hjemme.

Unnder deg hjelp. Men de som har barn har et ansvar utenom seg selv, de har ansvar for andre små mennesker og må fungere. 

Gjest Fastnick

Det er leit at du ikke får den hjelpen du føler at du trenger, men som Glitter sier så blir det feil og å trekke fram en annen brukers hjelp og oppfølging på en negativ måte. Man må kunne unne andre hjelp, selv om en ikke til nå har fått det selv. 

Du får ta en ny tur til fastlegen og legge fram hva du trenger hjelp til, så sender han deg forhåpentligvis videre til riktige instanser. 

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er seriøst helt rettferdig at psykiatrien prioriterer personer som har ansvar for små barn som ikke kan ta vare på seg selv foran personer som "bare" har ansvar for seg selv. Det skulle egentlig bare mangle. 

Anonymkode: 7290d...3fe

Det hadde vært lettere å gi TS, og andre hvis det er flere forfattere av disse skulende misnøyetrådene, hvis vedkommende snakket noe om hva som faktisk plager de, heller en å klage på att andre får hjelp.

Anonymkode: 61600...27e

Gjest Fastnick
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er seriøst helt rettferdig at psykiatrien prioriterer personer som har ansvar for små barn som ikke kan ta vare på seg selv foran personer som "bare" har ansvar for seg selv. Det skulle egentlig bare mangle. 

Anonymkode: 7290d...3fe

Det er jeg forsåvidt helt enig i. Hvis en tenker seg et scenario hvor det kun er én ledig plass på akuttpsykiatrisk, og to med lik problemstilling dukker opp, så vil det nok være riktigst at den som har ansvar for barn får hjelp først.

Men jeg har ikke inntrykk av at det er et hovedkriterie å måtte ha barn for å kunne få innleggelse eller annen hjelp. Hovedkriteriet som legges til grunn er vel først og fremst funksjonsevnen til den syke. 

Endret av Fastnick
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel, Kupton så du mener altså at alle de som er innlagt på psykiatrisk pr dags dato pga suicidalitet ville vært døde om de ikke hadde blitt innlagt?? Tviler jeg på

Det har kanskje noe med at de vil prøve at pasienten ikke skal bli enda sykere? At de har den erfaringen med vedkommende 

Den tiden jeg var mye innlagt, så kunne jeg bare ringe å si at jeg begynte å bli dårlig. Da ble jeg innlagt med en gang fordi all erfaring viste at hvis jeg ikke ble innlagt, så ble det en laang innleggelse senere.

1 minutt siden, emilie321 skrev:

Det har kanskje noe med at de vil prøve at pasienten ikke skal bli enda sykere? At de har den erfaringen med vedkommende 

Den tiden jeg var mye innlagt, så kunne jeg bare ringe å si at jeg begynte å bli dårlig. Da ble jeg innlagt med en gang fordi all erfaring viste at hvis jeg ikke ble innlagt, så ble det en laang innleggelse senere.

Sånn er det med meg også. Selv om problemstillingen nok ikke er helt den samme. 

Akkurat nå, Fastnick skrev:

Det er jeg forsåvidt helt enig i. Hvis en tenker seg et scenario hvor det kun er én ledig plass på akuttpsykiatrisk, og to med lik problemstilling dukker opp, så vil det nok være riktigst at den som har ansvar for barn får hjelp først.

Men jeg har ikke inntrykk av at det er et hovedkriterie å måtte ha barn for å kunne få innleggelse eller annen hjelp. Hovedkriteriet som legges til grunn er vel først og fremst funksjonsevnen til den syke. 

Ja, men har man i det hele tatt barn så viser man jo at man har en viss funksjonsevne også da, i motsetning til noen som ikke har barn som kanskje er alt for syke til å få barn eller være i et forhold med andre.

Det er grenser for hvor syk en kan være for å være omsorgsgivere ovenfor barna sine. Den dagen du blir syk nok så blir barna dine tatt ifra deg.

Ja, men har man i det hele tatt barn så viser man jo at man har en viss funksjonsevne også da,

Det er mulig å bli syk etter man har fått barn.

Anonymkode: 7b311...eab

Annonse

Det er mulig å bli syk etter man har fått barn.

Anonymkode: 7b311...eab

Ja, men er du syk nok så blir (forhåpentligvis) barna tatt ifra deg da. 

Barn skal ikke leve med foreldre som ligger hele dagen i senga, ikke dusjer, ikke orker lage middag, ikke pusser tenna til barna osv.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper virkelig du får hjelp. Jeg antar det er meg du refererer til, har på følelsen at jeg hadde blitt innlagt uansett barn eller ikke. Barna ble kun brukt som press middel for å få meg til ikke lage problemer .

Gjest Fastnick
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn skal ikke leve med foreldre som ligger hele dagen i senga, ikke dusjer, ikke orker lage middag, ikke pusser tenna til barna osv.

Barna trenger ikke å havne i fosterhjem selv om en av foreldrene er midlertidig syk. Barna har som regel en forelder til, i tillegg til annen familie på både mors- og farssiden som kan ta vare på barna. Venner kan også steppe inn. 

Det kommer jo helt an på type sykdom og hvilken funksjonsnedsettelse denne gir, og hvilket nettverk barnet har rundt seg.  

Endret av Fastnick
4 minutter siden, Fastnick skrev:

Barna trenger ikke å havne i fosterhjem selv om en av foreldrene er midlertidig syk. Barna har som regel en forelder til, i tillegg til annen familie på både mors- og farssiden som kan ta vare på barna. Venner kan også steppe inn. 

Det kommer jo helt an på type sykdom og hvilken funksjonsnedsettelse denne gir, og hvilket nettverk barnet har rundt seg.  

Ja, alle kan bli syke. Det er mange forskjellige sykdommer og man kan bli bedre. Betyr jo ikke at man trenger å miste barna...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært alene med barna hadde de tatt dem fra meg, men de hadde en far og besteforeldre som stilte opp. 

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Hadde jeg vært alene med barna hadde de tatt dem fra meg, men de hadde en far og besteforeldre som stilte opp. 

Men hva med meg, jeg er alene med de. Men de sier jo det bare er midlertidig fram til jeg er stabilisert på medisiner. Så det er vel forhåpentligvis forskjell. Håper jeg. 

1 minutt siden, RamonaK skrev:

Men hva med meg, jeg er alene med de. Men de sier jo det bare er midlertidig fram til jeg er stabilisert på medisiner. Så det er vel forhåpentligvis forskjell. Håper jeg. 

Ja det er nok forskjell og er du stabil får du nok beholde dem ❤️ Jeg snakket mye om åndelige ting som folk reagerte på, de trodde jeg var syk. Og jeg har alltid tullet voldsomt med medisiner, hadde nok ikke greid å ha ungene helt alene jeg. Du har jo allerede hatt dem alene lenge, og snart kommer du deg på bena igjen :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...