Gå til innhold

Ritalin! Kan flere dele erfaringer og komme med innspill?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke medlem på Freak, orker ikke opprette profil.

Men kan vel diskutere det her.

Har min 3.dag på Ritalin. Første dagen var jeg høyt oppe.

Det jeg merker nå som ikke var før er at jeg nå er at jeg er mer realistisk. Jeg har gitt slipp på alt jeg ikke kan kontrollere. Stabilt humør gjennom dagen. Matlysten er mindre/borte. Jeg er super ryddig. Noe jeg IKKE var.

Men har vært mer sulten i dag enn jeg var i går. 
 

Det som er frustrerende for meg er at jeg ikke vet hva som skyldes pillen og hva som skyldes meg selv. 
:( jeg er alltid redd at virkningen skal gå ut.

Jeg er i tillegg litt redd for å føle meg som en narkoman.

Har diagnosen altså så jeg får av lege.

20 MG. En hver dag om morgenen.

Hva er din erfaring? Måtte du bytte? Hva er bivirkningene av de forskjellige? 

Anonymkode: 4acf2...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jeg er i samme båt som deg. Begynte på Ritalin på torsdag. Fantastisk opplevelse fra første dag. Klarer å lese uten å ha tankene masse andre plasser. Du skriver du er mer realistisk, og det er en bra ting. Vi med adhd får jo denne type medisin for å få  mer fokus i hverdagen. Jeg følte meg veldig gla siden jeg begynte på medisin, og går også på 20 mg i begynnelsen. Ritalin er ikke afentamin, Ritalin inneholder virkestoffet, metylfenidat. Dette stoffet har en virkning som minner om amfetamin men ikke like potent. Ergo er vi som bruker dette ikke narkomane. Tenkt heller på den hjelpen denne medisin gir deg :) 

Jeg leste mye om bivirkninger før jeg startet, og har til nu ikke merket noen. ( hurra)  Virkingen går ut i løpet av dagen, og derfor får man ettervært ta enten 2 ganger om dagen eller 3. I begynnelsen er vi bare på test 
stadig fordi legene vet jo om bivirkningene, så derfor begynne rolig. Så bare ta det med ro, dette går seg til:) Snakk med psykiateren om du føler du trenger mer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.2.2020 den 16.49, Mailill skrev:

Hei jeg er i samme båt som deg. Begynte på Ritalin på torsdag. Fantastisk opplevelse fra første dag. Klarer å lese uten å ha tankene masse andre plasser. Du skriver du er mer realistisk, og det er en bra ting. Vi med adhd får jo denne type medisin for å få  mer fokus i hverdagen. Jeg følte meg veldig gla siden jeg begynte på medisin, og går også på 20 mg i begynnelsen. Ritalin er ikke afentamin, Ritalin inneholder virkestoffet, metylfenidat. Dette stoffet har en virkning som minner om amfetamin men ikke like potent. Ergo er vi som bruker dette ikke narkomane. Tenkt heller på den hjelpen denne medisin gir deg :) 

Jeg leste mye om bivirkninger før jeg startet, og har til nu ikke merket noen. ( hurra)  Virkingen går ut i løpet av dagen, og derfor får man ettervært ta enten 2 ganger om dagen eller 3. I begynnelsen er vi bare på test 
stadig fordi legene vet jo om bivirkningene, så derfor begynne rolig. Så bare ta det med ro, dette går seg til:) Snakk med psykiateren om du føler du trenger mer:)

Takk. Psykiateren min sluttet så jeg har ny lege. Skulle møte fredag men hun var syk. Har ny time neste uke. 
Den forrige legen min sa at jeg måtte over på Aduvanz dersom jeg mistet matlysten.

Er det individuelt fra lege til lege hvilken medisin du får? Legen kom med en rekkerølge til meg. Først er det Ritalin, øke dose evt. Eller over på Aduvanz. Deretter er det Strattera. Jeg vil absolutt ikke ha Strattera for det er jo helt andre virkestoff enn sentralstimulerende. Har også lest om disse og mange får ikke ønsket effekt. 

Jeg har hatt jevnt humør den første uken. Men jeg tror 20mg bare 1 gang om dagen er for svakt.  
I dag har jeg ikke tatt. Så i morgen skal jeg prøve å ta en xtra pille. 

Jeg har ikke tankekjøret jeg har hatt, jeg har litt mer selvtillit. Men angsten kan gjerne komme tilbake mot kvelden, ihvertfal delvis. Og i dag som jeg ikke har tatt merker jeg ikke noen spesiell nedtur. Jeg er mer likegyldig, men så har jeg grunn til å være sliten og. :) 

Anonymkode: 4acf2...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei. Har gått på Ritalin i 1,5 måned ca og bruker 30 mg om dagen akkurat nå. Jeg opplever at jeg jobber best alene og tenker best alene. Jeg kan fort glemme ting jeg egentlig vet når jeg er i samtale med andre men kommer på det så fort jeg er alene. Er dette vanlig med Ritalin ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...