Gå til innhold

Hjelp til angst/depresjoner uten å blakke seg?

Anbefalte innlegg

(jeg har kanskje postet dette innleget tidligere - men greier i så tilfelle ikke å huske det)

Jeg sliter med hyppige, intense panikkanfall, og depresjoner. Har en GAD diagnose fra før, men har ikke oppsøkt behandling for dette siden jeg sluttet å gå til BUP for mange herrens år siden. Panikkanfallene har blitt rutine, men nå går det plutselig ut over jobben min også. Jeg blir ofte svimmel og sliten av høy puls (under panikkanfall), og brekker meg mange ganger for dag (kaster heldigvis oftest opp når jeg er hjemme). Merker også at jeg føler meg extra tiltaksløs og glefser ofte til kollegaen mine, og det er jo ikke greit. Så våkner jeg om natten med intens hodepine og kvalme, så jeg sover kanskje rundt 4 timer per natt og føler meg "syk" og jævlig hele tiden, og strekker ikke til lenger. Kort og greit så er jeg drittlei av å gå slik, og det eskalerer fra uke til uke, og påvirker de rundt meg.

For et par-tre måneder siden dro til fastlegen for å rådføre meg, og kanskje få henvisning. Jeg er for gammel for BUP nå, men vil prøve kognitiv terapi igjen. Legen var ikke enig i at det var vits å prøve siden jeg ikke fikk utbytte av før, så jeg fikk bare en resept på antidepressiva, som jeg ikke engang tør å ta uten en "backup plan". Så det er ikke aktuelt å spør fastlegen igjen om akkurat dette. Jeg har prøvd å undersøke litt selv, men kommer frem til at én time hos psykolog ligger på rundt 1400kr (uten reise), og det greier jeg rett og slett ikke å dekke uten å gå i minus hver måned.

Så... Finnes det mer økonomisk forsvarlige løsninger? Hvordan går man frem for å få psykisk hjelp i det offentlige?

Anonymkode: 9a328...989

Fortsetter under...

Har dere ikke noe gratis psykolog på jobben elns?

Eventuelt så må du jo nesten bare prioritere. Kanskje du kan kutte ut frisør, resturantbesøk, alkohol osv?

Jeg tror det kan bli vanskelig å få igjennom en henvisning i det offentlige med kun GAD og panikkangst-problematikk, men det går jo ann å forsøke. Men hvorfor ønsker du ikke forsøke å gå på antideppressiva? 

Anonymkode: 1f27a...4da

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt så må du jo nesten bare prioritere. Kanskje du kan kutte ut frisør, resturantbesøk, alkohol osv?

Jeg tror det kan bli vanskelig å få igjennom en henvisning i det offentlige med kun GAD og panikkangst-problematikk, men det går jo ann å forsøke. Men hvorfor ønsker du ikke forsøke å gå på antideppressiva? 

Nei, har ikke det. Er kommunalt ansatt (liten kommune), så tilbudene her er veldig begrenset. Også derfor det blir så dyrt å reise til psykolog privat, siden det innebærer fergetur og ca. 1.5t kjøring én vei. Jeg har ingen spesielle utgifter a la de eksemplene du gav, men timelønnen min er relativt lav og jeg har nettopp kjøpt hus.

Grunnen til at jeg ikke vil prøve antidepressiva er fordi jeg er redd for bivirkningene først og fremst, så kommer det jo et tidspunkt der man må trappe ned og kanskje etterhvert slutte, og den perioden vet jeg er veldig turbulent (har sett det hos andre). Jeg kan gjerne se for meg at det går fint når man i tillegg har terapi, men synes ikke at en "quick fix" er den beste løsningen for akkurat meg.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du har gode hensikter med å si  KUN GAD og panikkangst-problematikk selv om jeg reagerer litt på det.  Uansett vil jeg si at TS har tydeligvis et problem som gjør at hun fungerer dårlig i hverdagen og hvis hun ikke får hjelp kan dette bli en langt større utgift for samfunnet. Nå kan jo angsten for å ta medisiner også være en del av diagnosen og derfor kanskje viktig å få god oppfølging samtidig som man starter med AD?. 

Anonymkode: 38829...325

Med de problemer du har, er det en selvfølge at du skal bli henvis og få hjelp i den offentlige psykiatrien. Begrunnelsen fra din fastlege er uten rot i det faglige. Om ikke annet hjelper, blir du nødt til å finne en annen fastlege.

3 timer siden, kupton skrev:

Med de problemer du har, er det en selvfølge at du skal bli henvis og få hjelp i den offentlige psykiatrien. Begrunnelsen fra din fastlege er uten rot i det faglige. Om ikke annet hjelper, blir du nødt til å finne en annen fastlege.

Er det? Det ble ikke fremstilt slik da jeg spurte. Han ble heller irritert på meg.

Er det da DPS man kommer til?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...