Gå til innhold

Uvanlig å ikke skade seg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skulle ikke tro det var mer "inn" nå enn for 20 år siden, men at det er mer synliggjort nå i form av at det er mer fokus og åpenhet om psykiske problemer generelt og også da selvskading. Dessverre er det vel mange unge jenter som skader seg.

Selv har jeg heldigvis ikke skadet aktivt siden 2012 + noen enkeltstående episoder etter det. Jeg unner virkelig ingen å komme inn i den negative spiralen det er å begynne med forsiktig selvskading som eskalerer gradvis. Det krever så utrolig mye å surre seg ut av det destruktive mønsteret.

Annonse

Jeg jobber med ungdom. Det er ingen tvil om at psykiatriske diagnoser fungerer som sosial kapital blant mange jenter.

Den interne konkurransen om å ha det verst er hard, og det er nesten umulig å komme seg til toppen av hierarkiet uten å kutte seg. Jeg får stadig høre fra lærere om jenter som nærmest poserer om kapp med overfladiske risp på underarmene. 

Jeg er bekymret, men ikke for påstandene om umenneskelig press og forventninger overalt. Jeg er bekymret for den voldsomme økningen i unge jenter med teatralske fakter, emosjonell ustabilitet og fryktelig dårlig toleranse for psykisk stress. 

Anonymkode: 3904e...6bd

Mange skader seg jo kun for å vise hvor ille de har det.

Ganske trist for det er ikke sånn at en som selvskader har det noe verre enn en som ikke selvskader, de har bare valgt forskjellig mestringsstrategi/strategi for å få hjelp.

Anonymkode: e4eb1...eed

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange skader seg jo kun for å vise hvor ille de har det.

Ganske trist for det er ikke sånn at en som selvskader har det noe verre enn en som ikke selvskader, de har bare valgt forskjellig mestringsstrategi/strategi for å få hjelp.

Anonymkode: e4eb1...eed

Jeg vil vel heller si - eller håpe - at de fleste skader seg ikke først og fremst for å få hjelp, men at de skader seg i et forsøk på å mestre en vanskelig situasjon (ofte følelsesmessig). For noen kan det kanskje være lettere å vise til hjelpeapparatet at de har det vanskelig når de kommer med et sår, en fysisk skade er lettere å vise til enn en psykisk smerte, men jeg tror ikke det er hovedgrunnen til at folk skader seg. Selv oppsøkte jeg ikke legevakt før det var absolutt påkrevet og i blant har jeg kommet for sent til at såret har kunnet blitt sydd sammen fordi jeg har gruet meg til å oppsøke legehjelp og behandling for skadet pga. skam over det jeg har gjort. Det vil jeg ikke si er å velge en mestringsstrategi for å få hjelp. Men jeg er jo ikke hele fasiten, men jeg tror at ganske mange har det som jeg hadde det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...