Gå til innhold

Corona


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I underkant av 3000 mennesker på verdensbasis har dødd av covid-19 siden utbruddet ble oppdaget. 

Hvor mange på verdensbasis har dødd av vanlig influensa på samme tid? Tipper det er flere. 

Anonymkode: 9603e...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer nok det.

Men, når det oppstår et nytt virus, med ukjente egenskaper, så er det lov å følge litt ekstra med. Helst før det er for sent. Fasiten får vi ikke før i ettertiden.

Dersom ingen tiltak ble iverksatt, ville tallet ikke vært 3000. 

 

Forøvrig, kina sine tall kan du ikke stole på, derfor må en være ekstra på vakt angående virusets egenskaper og farlighet

Etter kina sine tall døde 3% av de som fikk viruset der. Vanlig influensa tar livet av ca 0.1% av de i USA som får viruset.

Ja, mye av det handler om sykehus kvalitet, men hvor mye vet vi ikke

Dersom 70-000 dør av vanlig influensa i USA hvert år om jeg husket rett, mens dersom dette viruset har dødelighet på 30x, vil du f.eks ende med 2.8 millioner døde om den spres like mye som vanlig influensa

 

Jeg synes ikke det er fair å kalle dette skremsels propaganda og oppstyr, det er et virus med ukjente egenskaper men som foreløpig tilsier veldig høye dødsfall dersom det får spre seg fritt enn vanlig influensa.

Jeg er derfor meget glad for de tiltak som blir iverksatt for å forhindre vill spredning.

Og, jeg synes mediene, har underrapportert om dette viruset

Anonymkode: 5d3b5...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I underkant av 3000 mennesker på verdensbasis har dødd av covid-19 siden utbruddet ble oppdaget. 

Hvor mange på verdensbasis har dødd av vanlig influensa på samme tid? Tipper det er flere. 

Anonymkode: 9603e...614

Ja, men corona er åpenbart en mye større trussel enn vanlig influensa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg vil legge til at 20% av de smittede blir alvorlig syke. Det kan bli krevende å håndtere. Det er ikke dommedag, men jeg synes det er bra om helsevesenet følger med på sånne ting og er forberedt i tilfelle dette treffer oss. Jeg synes det er litt smakløst å trøste befolkningen med at det stort sett er eldre og svekkede folk som dør. Det er ikke moro at folk med astma dør heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Ut fra det vi veit nå er Coronaviruset mer smittsomt enn influensa og har en dødelighet som er i hvert fall 20 ganger høyere. Det bør bli slutt på sammenligningene med influensa.

Enig med Gargamel. Hvis det viser seg at 20% blir behandlingstrengende er det helt klart at helsevesenet vil bli overbelasta hvis smitten blir utbredt. Da vil folk som kunne overlevd dø pga. mangel på behandling. Mange av dødsfallene i Wuhan skyldes antagelig dette.

Forhåpentligvis vil varmere vær og sollys forkorte levetiden til viruset som igjen vil bety mindre smitte, men vi har ingen garantier. Det er allerede en pandemi og svært alvorlig. Slik det ser ut nå tror jeg hundre tusener, kanskje millioner, vil dø på verdensbasis. Hovedsakene i norske medier er at noen turister må være et døgn eller to ekstra på Gran Canaria. 

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

I underkant av 3000 mennesker på verdensbasis har dødd av covid-19 siden utbruddet ble oppdaget. 

Hvor mange på verdensbasis har dødd av vanlig influensa på samme tid? Tipper det er flere. 

Anonymkode: 9603e...614

Hva tenker du, at man ikke skulle foretatt seg noe særskilt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Kayia skrev:

Hva tenker du, at man ikke skulle foretatt seg noe særskilt? 

Nei, men synes det er veldig overdrevet. 

Anonymkode: 9603e...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎02‎.‎2020 den 11.52, AnonymBruker skrev:

I underkant av 3000 mennesker på verdensbasis har dødd av covid-19 siden utbruddet ble oppdaget. 

Hvor mange på verdensbasis har dødd av vanlig influensa på samme tid? Tipper det er flere. 

Anonymkode: 9603e...614

I Kina dør ca 160 hver dag i trafikkulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick

Jeg har sett et par programmer på NRK i det siste om forskjellen på vanlig influensa og pandemisk influensa. Det fikk meg til å forstå bedre hvorfor verdenssamfunnet og WHO er så redde for dette Korona-viruset, og hvorfor det er igangsatt så strenge smitteverntiltak. Det kan virke veldig overdrevet, men man har lært av historien, og vil jo ikke at den skal gjenta seg. Spanskesyken tok livet av 50-100 mill mennesker, flere enn 1. og 2. vk tilsammen. Og alle har jo også hørt om Svartedauden. 

https://tv.nrk.no/se?v=KOID20001120&autoplay=false 

https://tv.nrk.no/se?v=KOID25005618&autoplay=false

Spanskesyken

Svartedauden

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Over 2000 dør av aids hver dag - året rundt - år etter år.

Anonymkode: 4599a...8a3

Det er et sterkt argument for å stanse nye sykdommer i startfasen. Jeg husker godt da AIDS var en ny og sjelden sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og 4000 dør i trafikken hver dag. Vi slutter ikke å kjøre bil av den grunn.

Anonymkode: b276b...8d0

Det er vel få områder det er innført flere tiltak for å redusere dødelighet enn nettopp i trafikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, knas skrev:

Kan noen opplyse meg om astma gir forhøyet risiko for alvorlig forløp?

Ja, dessverre kan det gi høyere risiko for alvorlig forløp. 

Anonymkode: 9603e...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2020 den 18.43, Kayia skrev:

Det er vel få områder det er innført flere tiltak for å redusere dødelighet enn nettopp i trafikken. 

Men til tross for det er der "farlig".

Anonymkode: b276b...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2020 den 12.08, AnonymBruker skrev:

Og, jeg synes mediene, har underrapportert om dette viruset

Anonymkode: 5d3b5...b76

Ser man det, 23.02 helt med ro ingen fare ifølge medier og myndigheter, ingen tiltak nødvendig bare fly inn kinesere etc, alt annet er rasisme og fremmedfrykt etc

26.02 full panikk i medier og norske myndigheter https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70wAaK/corona-tiltak-helsedirektoeren-aapner-for-aa-sperre-byer-og-bydeler 

 

Sånn er det med den saken 😛 

Anonymkode: 5d3b5...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...