Gå til innhold

Corona


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, kupton skrev:

Kanskje det en overbefolket verden trenger?

Tror du det vil spre seg kraftig og millioner vil dø? Hilsen bekymret.

Anonymkode: 7ad45...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke full panikk hos myndighetene, han beskriver bare hvilke fullmakter og tiltak som finnes. Hadde han ikke svart noe konkret, ville det vært feil også. Norge har selvfølgelig smitteverntiltak, og de er ikke hemmelige.  

Men media er nok også forberedt på epidemien, på sin måte.

Under svineinfluensaen ble Folkehelseinstituttet presset til å gi ut et "worst case"-antall for mulige dødsfall. De ville helst ikke gjøre det og sto imot lenge, men til slutt var det en eller annen absolutt verste fall-prognose som slapp ut. Dagen etter hadde minst én av tabloidavisene "XX TUSEN (jeg har glemt tallet, men det var høyt) KAN DØ" i gigafont på forsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
9 minutter siden, laban skrev:

Det er jo ikke full panikk hos myndighetene, han beskriver bare hvilke fullmakter og tiltak som finnes. Hadde han ikke svart noe konkret, ville det vært feil også. Norge har selvfølgelig smitteverntiltak, og de er ikke hemmelige.  

Men media er nok også forberedt på epidemien, på sin måte.

Under svineinfluensaen ble Folkehelseinstituttet presset til å gi ut et "worst case"-antall for mulige dødsfall. De ville helst ikke gjøre det og sto imot lenge, men til slutt var det en eller annen absolutt verste fall-prognose som slapp ut. Dagen etter hadde minst én av tabloidavisene "XX TUSEN (jeg har glemt tallet, men det var høyt) KAN DØ" i gigafont på forsiden.

Enig. En ekspert sa at ingen kunne vite om 20 eller 70% ble smittet. Han sa i grunnen bare at ingen har peiling, men media skrev umiddelbart at 70% kunne bli smittet.

Jeg synes dette er et eksempel på at ingen kan se for seg en middels stor krise. Enten er det bagatellisering, eller så er det krigstyper og dommedag. Min holdning er at verken jeg eller noen andre aner hvor mange som vil bli syke. Det lar seg ikke beregne. Ekspertene bruker alt fra nær 0% (toppen er passert) til 70%.

Worst case er uansett at helsevesenet får en alvorlig utfordring, men at risikoen for hver enkelt av oss er liten. Det er bra at de legge planer og diskuterer beredskapen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 7 milliarder mennesker i verden. Hvis 70% blir smittet og 2% av disse dør, blir tallet 100.000.000. Totalt antall døde i 2. verdenskrig var 72 mill. Detter er worst case. Det blir selvsagt ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

Worst case er uansett at helsevesenet får en alvorlig utfordring,

Ja. Det virker som det skumleste nå er at mediene hauser opp alt fra «mulig smittet», «smittet men symptomfri» og «smittet og (alvorlig) syk» som like alvorlig, og at får folk panikk. Om alle som har hils på en som har reist i først Kina, dernest Italia, og nå hele Europa er det en fare for at folk med andre, alvorlige symptomer vil prioriteres bort når de oppsøker legevakt/fastlege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, kupton skrev:

Kanskje det en overbefolket verden trenger?

Men ville du ofret noen av dine kjære for felleskapet ? 

Anonymkode: bfd21...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Trist at myndighetene/pressen har valgt å informere på den måten det gjorde. Nå har vi et brått omslag i stemningen hos mange fra å avfeie og bagatellisere til frykt og hamstring. Hvis vi hadde fått mer redelig informasjon tidlig tror jeg ikke omslaget ville blitt så brått.

Det ser ut som helsemyndighetene er forberedt på å ta i bruk litt mer tungtveiende grep enn tidligere, og det er jeg glad for. Kina ser faktisk nå ut til å være på rett vei, tallet på nye smitta minker daglig der. De satte da også inn kraftige tiltak, som ser ut til å ha gitt resultater.

Bare synd de fleste vestlige land tok for lett på dette til å begynne med. Vi hadde en mulighet til å stoppe spredning som vi ikke benytta godt nok. WHO har også et ansvar her, de har alt for lenge minimert situasjonen, oppfordra til fortsatt reising osv. Jeg har ingen respekt igjen for den organisasjonen.

Jeg er bekymra for USA. Den oransje klovnen holdt pressekonferanse i går hvor han minimerte risikoen og sammenligna med influensa igjen. Det skyldes nok en kombinasjon av manglende kognitive evner og at han er redd for kollaps i økonomien som igjen vil svekke sjansene hans for gjenvalg. Et stort problem i USA er at de nesten ikke tester folk, delvis fordi retningslinjene sier man bare skal teste folk som kommer fra Kina, delvis fordi testkittene som er sendt ut er defekte og nye må sendes ut. Det får meg til å tro at det kan være stor skjult spredning i USA. Det ble nettopp oppdaga Corona hos en alvorlig syk pasient i California som ikke hadde reist i nyere tid.

Aksjemarkedet har endelig forstått trusselen og har falt kraftig sida mandag. Så langt i dag er Oslo børs ned 3%. Jeg tror vi skal mye lengre ned og at sjansen for krakk (over 20% fall) er stor. Det er underliggende svakheter i økonomien markedet har vært nervøs for og som slår inn i tillegg til Corona nå. Hvis det viser seg at det er utstrakt spredning i USA tror jeg markedet vil reagere veldig negativt på dette.

For de fleste er jo dette langt fra en dødsdom, men jeg håper folk lytter til myndighetenes råd, ikke minst sånn at de ikke smitter andre. Og uansett om folk blir syke eller ikke så kommer alle til å merke de samfunnsmessige og økonomiske konsekvensene. De har allerede slått inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Dette er nok en liten hilsen fra eliten, og det er det flere som tror på. 

Folk som tror det er ikke helt mentalt oppegående.

Anonymkode: b276b...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk som tror det er ikke helt mentalt oppegående.

Anonymkode: b276b...8d0

Ser på dem som oppegående jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ville du ofret noen av dine kjære for felleskapet ? 

Anonymkode: bfd21...1ac

Dette er ikke underlagt noens vilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japan har hatt 8-900 tilfeller og har 9 dødsfall. Samtidig for ett par uker siden var det i nyhetene att de har prøvd HIV medisin mot viruset. Jeg håper de publiserer noe snart, kanskje ett lite håp. Jeg misliker situasjonen sterkt. Jeg antar att dersom de har hatt suksess med HIV medisin, så har det vært dobbelt blind studier, så kanskje dødstallene kan bli enda lavere. Dette er mitt stille håp.

Anonymkode: 443b8...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Det er studier i gang på både HIV-medisiner og en antivirusmedisin som heter remdesivir, som leger ga til en pasient i USA som raskt ble friskere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kayia skrev:

Ja. Det virker som det skumleste nå er at mediene hauser opp alt fra «mulig smittet», «smittet men symptomfri» og «smittet og (alvorlig) syk» som like alvorlig, og at får folk panikk. Om alle som har hils på en som har reist i først Kina, dernest Italia, og nå hele Europa er det en fare for at folk med andre, alvorlige symptomer vil prioriteres bort når de oppsøker legevakt/fastlege. 

Jeg har vært på kurs med mange leger i dag, og flere av dem var mest bekymret for at helsemyndighetene er for avslappet i forhold til det som skjer. 

Anonymkode: 75ddd...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Det er helt klart at dette viruset ble feilhåndtert av myndighetene fra begynnelsen av. Det var nok i stor grad en bevisst prioritering av økonomi/aksjemarked på bekostning av folkehelse, men det er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Nå begynner markedet endelig å prise inn kostnaden, og sånn sett er katta på vei ut av sekken.

Det er dermed ikke lenger hensiksiktsmessig for myndighetene å skjule alvoret og dette gir meg et visst håp om at vi vil begynne å se tiltak som står mer i forhold til trusselen, i hvert fall i Europa. I USA holdes ting fortsatt skjult/det unnlates bevisst å teste. Det er en tikkende bombe. Trump ofrer befolkningen i et idiotisk forsøk på å redde markedet, men det vil bare resultere i en kraftig backfire.

Så langt ser det kanskje ut som Singapore er det landet som har takla dette best, mens USA og Iran kommer på jumboplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke om astmatikere i artikkelen om hvem som er verst utsatt for alvorlig sykdom i artikkelen i dagbladet. Det var først og fremst eldre, røykere, ubehandlet høyt blodtrykk og hjerte karsykdom og man måtte også huske på att i kina er det dårligere helsetilstand blant gamle enn her i landet.

 

 

Anonymkode: 443b8...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 26.2.2020 den 21.15, Xtra skrev:
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært på kurs med mange leger i dag, og flere av dem var mest bekymret for at helsemyndighetene er for avslappet i forhold til det som skjer. 

Anonymkode: 75ddd...7db

Etter hva jeg har hørt så er det usikkerhet / bekymret rundt om Kina kan ha holdt tilbake opplysninger iom at det bygges store sykehus der i rekordfart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

En historie fra virkeligheten som viser litt  hva leger står overfor nå. 

En hysterik dame hadde oppsøkt et sykehus . Hun ville testes for Coronaviruset. 

Grunnen var at hun hadde stått ved siden av en kineser på bussen.

Legen spør Har du symtomer på viruset ? 

Nei, det hadde hun ikke. 

Legen spør : - Er du sikker på at han var kineser da ?

Det trodde hun. Han lignet på en kineser.

Legen spør : - Hadde han noen symtomer ? 

Nei, det kunne hun ikke se, men han var kineser og ville derfor testes 😂

 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...