Gå til innhold

Kupton


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger har denne personen blitt innlagt eller vært på legevakten pga selvmordsforsøk eller selvmordstanker tidligere da?

Anonymkode: 8925f...83c

Flere ganger. Har ikke tallet. 

Anonymkode: d4b45...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt på det motsatt vei før da? Når noen selvksader seg eller tar et "selvmordsforsøk" fordi de ønsker å bli innlagt og så faktisk blir innlagt hver eneste gang, da lærer jo denne personen at de bare kan fortsette med selvmordsforsøkene sine fordi de vet at de blir innlagt så de kommer jo aldri ut av denne sirkelen.. Hadde det ikke vært bedre at disse heller lærte å ta ansvar for sitt eget liv? 

Jeg er forresten enig i at de som reelt ønsker å ta selvmord skal bli innlagt, men når en blir innlagt for det samma for 10. Gang da kan man ikke ha så veldig stort ønske om å dø, for så vanskelig å ta selvmord er det virkelig ikke.

Anonymkode: 8925f...83c

Alle er vel klar over den risikoen du beskriver, og dette er vel også en av grunnene til at det av og til nærmest anses som ok å behandle mennesker som selvskader både nedlatende og avvisende. Å finne den beste tilnærmingen til hver enkelt pasient, er dessverre ingen selvfølge at forsøkes. 

Jeg tror man knapt finner et eneste  behandlingssted som "blindt" reagerer med innleggelser - og kun det - som følge av selvskading. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt på det motsatt vei før da? Når noen selvksader seg eller tar et "selvmordsforsøk" fordi de ønsker å bli innlagt og så faktisk blir innlagt hver eneste gang, da lærer jo denne personen at de bare kan fortsette med selvmordsforsøkene sine fordi de vet at de blir innlagt så de kommer jo aldri ut av denne sirkelen.. Hadde det ikke vært bedre at disse heller lærte å ta ansvar for sitt eget liv? 

Jeg er forresten enig i at de som reelt ønsker å ta selvmord skal bli innlagt, men når en blir innlagt for det samma for 10. Gang da kan man ikke ha så veldig stort ønske om å dø, for så vanskelig å ta selvmord er det virkelig ikke.

Anonymkode: 8925f...83c

Jeg kan bare snakke ut fra meg selv, men den avtalen jeg har går ut på at jeg skal be om hjelp FØR jeg har skadet meg på noe vis. Det er for å hjelpe meg til å se at det finnes et annet alternativ når jeg får det så vondt at jeg mister kontrollen på selvskading, rus eller selvmordsplaner. Det har altså ikke lært meg at hvis jeg skader meg så får jeg innleggelse. Det har derimot gjort at jeg holder lenger ut hjemme og når det kommer til et punkt hvor jeg ikke holder ut mer så har jeg valget om å oppsøke legevakt i stedet for å ta den psykiske smerten ut på meg selv. 

Disse innleggelsene er i utgangspunktet kun 5 dager, men det brukes også skjønn. Nå har jeg vært innlagt i 16 dager og skal skrives ut i dag. Det er fordi jeg er spesielt dårlig for tiden med depresjon og generelt sett veldig destabilisert i forhold til hvor jeg var før jul. Har dessuten startet på ny medisin så ble værende noe lenger av den grunn også. 

Jeg synes det er litt rart at man skal uttale seg sånn bastant rundt slikt som dette. Det gjøres jo en vurdering av hver enkelt sin helhetssituasjon. 

Hvis man sammenligner den ekstreme ustabiliteten jeg hadde for to år siden og slik ting er nå så har jeg kommet ganske langt. Ergo har opplegget rundt meg fungert. Det er også "forventet" at jeg vil ha perioder med tilbakefall de neste årene, og da er det viktig med gode alternativ for å sikre skadereduksjon da det kan bli ganske alvorlig og farlig hvis jeg først setter ordentlig i gang. Da er det mye bedre at jeg klarer å være i forkant og be om en innleggelse. Og det får jeg ros for at jeg klarer. 

Det er veldig synd at noen opplever å ikke få hjelp når de åpenbart trenger det, men jeg synes ikke det er helt greit å da bli bitter, sur eller nedsettende mot de som er heldig å få hjelp. De man skal rette frustrasjonen og energien sin mot det er de som avviser hjelpen. Synes ikke det er riktig at jeg skal få dårlig samvittighet for at jeg får den hjelpen jeg får. Det har blitt vurdert at jeg trenger dette og jeg er ingen dårlig person som fortjener å bli sett ned på fordi at jeg tar i mot hjelpen. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...