Gå til innhold

Kupton


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, frosken skrev:

Jeg tror at det finnes minst en bruker her inne som vil kunne bekrefte at til tross for at jeg "kjenner" henne godt her på dol, så får hun til stadighet motbør fra min side. For meg handler respekt ofte om å være ærlig og ikke "snakke folk etter munnen". Sett fra mitt perspektiv, så kan det ligge like mye omsorg i å komme med kritiske innspill som å gi ubetinget støtte. 

Det ligger etter min mening kanskje mer omsorg bak dette. For du utsetter deg for et kanskje slitsomt «motangrep» (som du ikke fortjener) bare fordi du vil hjelpe og bryr deg. Det vil jeg tro koster litt, iallefall synes jeg det er slitsomt om jeg får et motangrep eller negativ respons om jeg prøver å hjelpe noen i aller beste mening.

Jeg for min del kan være kjempesint på deg før jeg får tenkt meg om og ser at det faktisk er noe i det du skrev. Så ja - jeg tolker det som omsorg i aller høyeste grad.

Anonymkode: d4b45...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fastnick
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

det er vel ganske normalt å svare folk man kjenner bedre annerledes enn de man ikke kjenner i det hele tatt ? det betyr jo heller ikke at begge deler ikke gjøres med respekt. 

det handler ikke om at man ikke skal få skrive det man vil , men jeg opplever utviklingen av slike tråder som ganske destruktive 

 

Anonymkode: 442db...a1d

Absolutt! Det synes jeg faktisk er bra! Men hvis ts sikter til tråden om han som følte at hans dager var talte pga økonomisk ruin og andre problemer, så synes jeg ikke at han ble møtt med særlig respekt av @kupton Det jeg tenker da er at om det hadde vært en person vi kjente til så hadde nok ikke kupton svart vedkommende sånn han gjorde. Det betyr i mitt hode at ikke alle blir møtt med like stor respekt. 

"Utviklingen" av slike tråder? Det blir ingen annen utvikling i slike tråder enn klare tilbakemeldinger på at slike innlegg ikke blir godtatt her. Og det er helt greit og ingenting destruktivt i det etter hva jeg kan skjønne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fastnick skrev:

så synes jeg ikke at han ble møtt med særlig respekt av @kupton 

Når jeg ser slike tråder som jeg har gjort rede for i et tidligere innlegg, kommer jeg til å reagere som jeg har gjort av grunner som jeg også har gjort rede for. (og jeg mener å vite hvem som har startet den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
Akkurat nå, kupton skrev:

Når jeg ser slike tråder som jeg har gjort rede for i et tidligere innlegg, kommer jeg til å reagere som jeg har gjort av grunner som jeg også har gjort rede for. (og jeg mener å vite hvem som har startet den)

Det er helt i orden for meg :) Det er tross alt ikke jeg som ble møtt med disrespekt, så jeg bør vel slutte å slåss på andres vegne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes saken på VG+ i dag var et grelt eksempel. Skal det være en gladsak at en med EUPF blir lagt inn hver gang hun ber om det? Selv om det viser seg gang på gang at effekten er lik null? 
 

Man kunne like gjerne laget en «gladsak» av at en hypokonder får alle undersøkelsene han ber om hver gang han går til legen. Det hjelper akkurat like mye.

I mellomtiden er det null hjelp å få for faren min bortsett fra fastlege selv om en innleggelse der riktig behandling kunne iverksettes faktisk hadde hjulpet for han og hans pårørende som sliter seg ut 24/7 med dette. Ja, man kan faktisk bli litt bitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Fastnick skrev:

Helt enig i det du sier på generelt grunnlag. Likevel er det ett tilfelle jeg tenker spesielt på, og det vet du nok hva gjelder uten at jeg behøver å trekke det fram igjen her. 

Jeg aner ikke hva du sikter til, men siden jeg dessverre ikke er perfekt, så har jeg selvfølgelig mange ganger sagt noe som med fordel kunne ha vært usagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, ISW skrev:

Jeg synes saken på VG+ i dag var et grelt eksempel. Skal det være en gladsak at en med EUPF blir lagt inn hver gang hun ber om det? Selv om det viser seg gang på gang at effekten er lik null? 
 

Man kunne like gjerne laget en «gladsak» av at en hypokonder får alle undersøkelsene han ber om hver gang han går til legen. Det hjelper akkurat like mye.

I mellomtiden er det null hjelp å få for faren min bortsett fra fastlege selv om en innleggelse der riktig behandling kunne iverksettes faktisk hadde hjulpet for han og hans pårørende som sliter seg ut 24/7 med dette. Ja, man kan faktisk bli litt bitter.

Her er jeg helt uenig med deg (hvis jeg ikke misforstår deg da). Selv om man har kommet til at det på gruppenivå ikke er gunstig med hyppige innleggelser for mennesker med EUPF, så kan det godt for en del pasienter være den beste behandlingen. Ikke minst kan det for mange innebære et STORT fremskritt å forsøke å be om hjelp med ord i stedet for destruktive handlinger. 

Jeg har ikke lest hele saken på VG+, men det finnes etter hvert mange eksempler på at det å møte pasienter med rigiditet, ikke er hensiktsmessig. Det å vite at man får hjelp dersom man ber om det med ord, kan for mange være veien ut av selvdestruktiv atferd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Fastnick skrev:

Absolutt! Det synes jeg faktisk er bra! Men hvis ts sikter til tråden om han som følte at hans dager var talte pga økonomisk ruin og andre problemer, så synes jeg ikke at han ble møtt med særlig respekt av @kupton Det jeg tenker da er at om det hadde vært en person vi kjente til så hadde nok ikke kupton svart vedkommende sånn han gjorde. Det betyr i mitt hode at ikke alle blir møtt med like stor respekt. 

"Utviklingen" av slike tråder? Det blir ingen annen utvikling i slike tråder enn klare tilbakemeldinger på at slike innlegg ikke blir godtatt her. Og det er helt greit og ingenting destruktivt i det etter hva jeg kan skjønne. :)

Jeg mener at du tar feil her. Av og til blir folk møtt ekstra kontant nettopp fordi man mener å vite hvilken bruker som har startet tråden. De som får mest kontante tilbakemeldinger på dol, er jo ofte de som repeterer denne typen atferd - eller annen uhensiktsmessig atferd -  gjentatte ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, frosken skrev:

Her er jeg helt uenig med deg (hvis jeg ikke misforstår deg da). Selv om man har kommet til at det på gruppenivå ikke er gunstig med hyppige innleggelser for mennesker med EUPF, så kan det godt for en del pasienter være den beste behandlingen. Ikke minst kan det for mange innebære et STORT fremskritt å forsøke å be om hjelp med ord i stedet for destruktive handlinger. 

Jeg har ikke lest hele saken på VG+, men det finnes etter hvert mange eksempler på at det å møte pasienter med rigiditet, ikke er hensiktsmessig. Det å vite at man får hjelp dersom man ber om det med ord, kan for mange være veien ut av selvdestruktiv atferd. 

Ja er enig i dette også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frosken skrev:

Her er jeg helt uenig med deg (hvis jeg ikke misforstår deg da). Selv om man har kommet til at det på gruppenivå ikke er gunstig med hyppige innleggelser for mennesker med EUPF, så kan det godt for en del pasienter være den beste behandlingen. Ikke minst kan det for mange innebære et STORT fremskritt å forsøke å be om hjelp med ord i stedet for destruktive handlinger. 

Jeg har ikke lest hele saken på VG+, men det finnes etter hvert mange eksempler på at det å møte pasienter med rigiditet, ikke er hensiktsmessig. Det å vite at man får hjelp dersom man ber om det med ord, kan for mange være veien ut av selvdestruktiv atferd. 

Jeg er av den formening at innleggelse (akutt vel og merke) for en med EUPF på en måte blir som et spesialistbesøk hos en med helseangst. Det hjelper og kjennes behagelig der og da, men er mot sin hensikt i det lange løp. Øvelsen for begge handler om å stå imot og tåle ubehagelige følelser eller angst.

Fra artikkelen på VG+ fikk jeg inntrykk av at disse innleggelsene skjedde relativt hyppig. Da er det vel også grunn til å tro at de ikke hjelper nevneverdig i en langsiktig plan om å bli frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Når jeg ser slike tråder som jeg har gjort rede for i et tidligere innlegg, kommer jeg til å reagere som jeg har gjort av grunner som jeg også har gjort rede for. (og jeg mener å vite hvem som har startet den)

Håper ikke du er like resepektløs mot psykisk syke mennesker som sliter i virkeligheten som du er på nett.

Anonymkode: e7558...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
12 minutter siden, frosken skrev:

Jeg mener at du tar feil her. Av og til blir folk møtt ekstra kontant nettopp fordi man mener å vite hvilken bruker som har startet tråden. De som får mest kontante tilbakemeldinger på dol, er jo ofte de som repeterer denne typen atferd - eller annen uhensiktsmessig atferd -  gjentatte ganger.

Ok, da skjønner jeg hva du mener, eller hva som menes 

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ISW skrev:

Jeg er av den formening at innleggelse (akutt vel og merke) for en med EUPF på en måte blir som et spesialistbesøk hos en med helseangst. Det hjelper og kjennes behagelig der og da, men er mot sin hensikt i det lange løp. Øvelsen for begge handler om å stå imot og tåle ubehagelige følelser eller angst.

Fra artikkelen på VG+ fikk jeg inntrykk av at disse innleggelsene skjedde relativt hyppig. Da er det vel også grunn til å tro at de ikke hjelper nevneverdig i en langsiktig plan om å bli frisk?

Jeg synes ikke sammenligningen fungerer fullt ut, i alle fall ikke dersom innleggelsen skjer før selvskade er utført. Slike innleggelser kan nettopp bli et steg på veien til å tåle følelser uten å utagere - for noen. Jeg har stor tro på nytten av at mennesker ber om det de opplever de trenger med ord - og blir møtt på sine behov, i stedet for kommunikasjon gjennom alvorlig selvskading. 

Siden behandling for EUPF ofte kan ta mange år, så kan man ikke uten videre anta at innleggelsene ikke virker konstruktivt inn i behandlingsopplegget totalt sett. En helt annen ting, er at dersom man kan klare å etablere andre løsninger tidlig i et behandlingsforløp, før pasienten har kommet altfor langt inn i selvdestruktiv atferd, så vil det kunne være det aller beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gi klare tilbakemeldinger, også negative, gjør jeg fordi jeg respekterer folk og ikke driver med noe dikkedikke bare fordi de har en psykisk lidelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
22 minutter siden, frosken skrev:

Jeg aner ikke hva du sikter til, men siden jeg dessverre ikke er perfekt, så har jeg selvfølgelig mange ganger sagt noe som med fordel kunne ha vært usagt. 

Det går bra. Det var unødvendig av meg å nevne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
28 minutter siden, frosken skrev:

Jeg har ikke lest hele saken på VG+, men det finnes etter hvert mange eksempler på at det å møte pasienter med rigiditet, ikke er hensiktsmessig. Det å vite at man får hjelp dersom man ber om det med ord, kan for mange være veien ut av selvdestruktiv atferd

Men jeg skjønner at det kan oppleves urettferdig for pårørende til en med like stort behov for innleggelse og hjelp, men som ikke får det. Nå er det riktignok to helt ulike saker og diagnoser, men det ideelle hadde jo vært om alle som trengte det fikk hjelp. Som pårørende er det veldig stressende og slitsomt og utmattende å oppleve at ens kjære ikke får den hjelpen han eller hun trenger, og må ende opp med å passe på vedkommende selv. Når en da leser om andre som får innleggelse og hjelp bare ved å "knipse med fingrene", skjønner jeg at det må oppleves veldig frustrerende! 

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fastnick skrev:

Men jeg skjønner at det kan oppleves urettferdig for pårørende til en med like stort behov for innleggelse og hjelp, men som ikke får det. Nå er det riktignok to helt ulike saker og diagnoser, men det ideelle hadde jo vært om alle som trengte det fikk hjelp. Som pårørende er det veldig stressende og slitsomt og utmattende å oppleve at ens kjære ikke får den hjelpen han eller hun trenger, og må ende opp med å passe på pasienten selv. Når en da leser om andre som får innleggelse og hjelp bare ved å "knipse med fingrene", skjønner jeg at det må oppleves veldig frustrerende! 

Det er jeg enig i. Og dersom den manglende hjelpen gjelder noen vi bryr oss om, så kan det være frustrerende å lese om noen som "får alt". Jeg blir fort opprørt på vegne at de som får dårlig hjelp fordi de ikke klarer å kommunisere på måter som helsevesenet "liker". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, frosken skrev:

Jeg synes ikke sammenligningen fungerer fullt ut, i alle fall ikke dersom innleggelsen skjer før selvskade er utført. Slike innleggelser kan nettopp bli et steg på veien til å tåle følelser uten å utagere - for noen. Jeg har stor tro på nytten av at mennesker ber om det de opplever de trenger med ord - og blir møtt på sine behov, i stedet for kommunikasjon gjennom alvorlig selvskading. 

Siden behandling for EUPF ofte kan ta mange år, så kan man ikke uten videre anta at innleggelsene ikke virker konstruktivt inn i behandlingsopplegget totalt sett. En helt annen ting, er at dersom man kan klare å etablere andre løsninger tidlig i et behandlingsforløp, før pasienten har kommet altfor langt inn i selvdestruktiv atferd, så vil det kunne være det aller beste. 

Har du tenkt på det motsatt vei før da? Når noen selvksader seg eller tar et "selvmordsforsøk" fordi de ønsker å bli innlagt og så faktisk blir innlagt hver eneste gang, da lærer jo denne personen at de bare kan fortsette med selvmordsforsøkene sine fordi de vet at de blir innlagt så de kommer jo aldri ut av denne sirkelen.. Hadde det ikke vært bedre at disse heller lærte å ta ansvar for sitt eget liv? 

Jeg er forresten enig i at de som reelt ønsker å ta selvmord skal bli innlagt, men når en blir innlagt for det samma for 10. Gang da kan man ikke ha så veldig stort ønske om å dø, for så vanskelig å ta selvmord er det virkelig ikke.

Anonymkode: 8925f...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt på det motsatt vei før da? Når noen selvksader seg eller tar et "selvmordsforsøk" fordi de ønsker å bli innlagt og så faktisk blir innlagt hver eneste gang, da lærer jo denne personen at de bare kan fortsette med selvmordsforsøkene sine fordi de vet at de blir innlagt så de kommer jo aldri ut av denne sirkelen.. Hadde det ikke vært bedre at disse heller lærte å ta ansvar for sitt eget liv? 

Jeg er forresten enig i at de som reelt ønsker å ta selvmord skal bli innlagt, men når en blir innlagt for det samma for 10. Gang da kan man ikke ha så veldig stort ønske om å dø, for så vanskelig å ta selvmord er det virkelig ikke.

Anonymkode: 8925f...83c

Sånn følte jeg det da jeg ringte 113 idag for en av mine nærmeste. Jeg følte meg avvist, og det var tøft for meg (og den det gjaldt). Tror kanskje de prøver å ansvarliggjøre personen på dennne måten? At det ikke nytter lenger? 

Anonymkode: d4b45...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sånn følte jeg det da jeg ringte 113 idag for en av mine nærmeste. Jeg følte meg avvist, og det var tøft for meg (og den det gjaldt). Tror kanskje de prøver å ansvarliggjøre personen på dennne måten? At det ikke nytter lenger? 

Anonymkode: d4b45...5a5

Hvor mange ganger har denne personen blitt innlagt eller vært på legevakten pga selvmordsforsøk eller selvmordstanker tidligere da?

Anonymkode: 8925f...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...