Gå til innhold

Epilepsimedisin bare som korttidsbehandling?


Glitter

Anbefalte innlegg

Hei. Nå før helgen fikk jeg av ulike årsaker utløst sterke epilepsianfall. Det var av den karakter at de ringte familien min som måtte være i beredskap for å komme bortover da de trodde de kom til å miste meg. 

De behabdlet meg for dette og det gikk nå bra. 

Holder på fra før  av å trappe opp på Lamictal som er ment å være langtidsbehandling, men nå har de satt meg på orfiril i tillegg. Planen der er å stå på orfiril i tre måneder og deretter ta nye EEG-målinger. 

Jeg glemte å spørre hvilken nytte det skal ha å være på orfiril i noen måneder for så å slutte? Eller var det bare for å se om alt normaliserer seg på EEG og at jeg i så fall ikke trenger å fortsette? 

Det hører med til historien at jeg hadde narkolepsi som barn og fortsatt den dag i dag har et høyt søvnbehov. Jeg har dessuten holdt på å få et epilekpisk anfall for litt over året siden da jeg prøvde slik type lysbehandling som blant annet rettet seg mot håndtering av stress og rusbruk. Det var en ti minutters gratisrunde på et program som egentlig varer 30 min. Det rykket sånn i kroppen og i ansiktet at jeg tror det var nr. før et anfall ble utløst. 

Jeg kan ikke mer om epilepsi enn det jeg har lest meg opp gjennom utdanningen min, men har ikke fått omfatt denne teorien i praksis. 

Er det noen her som har kunnskaper om epilepsi og hvor godt medisiner fungerer? Lappen har jeg uansett ikke pga min historikk med rus, men vil tro at hvis jeg får satt diagnosen epilepsi så vil det være krav om 1-2 års anfallfrihet? 

Jeg har lest meg godt opp på bivirkninger på Lamictal som jeg holder på å trappe opp, men skal sette meg og lese på orfiril nå. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En annen ting jeg lurer på. Kan disse Grand mal epilepsi-anfallene ha fungert som ECT På meg? Nå gjetter jeg bare villt ut her, men jeg gikk altså fra å være akutt suicidal til å plutselig se nye løsninger for livet mitt. Jeg skal undersøke om jeg kan ha hest på for en gang i uken og jeg vil ta aktivt tak i å se om jeg kan finne noe aktivitet i røde kors. Jeg som så lenge har følt meg handlingslammet kjenner plutselig på en ny drive. 

Kan anfallene i hjernen ha nullstilt meg slik de skal ved kontrollert elektrosjokkterapi? Jeg har fått 10 mg Vival også så det kan være så enkelt som det da, men det hele virket litt logisk. 

En form for kroppslig utløst ECT. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er kjipt er at nå når jeg er satt på orfiril så må opptrappingen på Lamictal skje saktere. 

Men det var visst nødvendig så skal jeg ha ny EEG om tre måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Glitter skrev:

Det eneste som er kjipt er at nå når jeg er satt på orfiril så må opptrappingen på Lamictal skje saktere. 

Men det var visst nødvendig så skal jeg ha ny EEG om tre måneder. 

Orfiril øker serumkonsentrasjonen av lamictal, så du får uansett en økning av lamictal i blodet. Dermed er det også helt nødvendig å være forsiktig med ytterligere opptrapping, ellers så øker risikoen for alvorlige bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, frosken skrev:

Orfiril øker serumkonsentrasjonen av lamictal, så du får uansett en økning av lamictal i blodet. Dermed er det også helt nødvendig å være forsiktig med ytterligere opptrapping, ellers så øker risikoen for alvorlige bivirkninger. 

Okei. Ja det virker jo logisk. Må nok bare være tålmodig rundt akkurat dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi Lamictal må opptrappes så langsomt, antar jeg at du skal bruke Orfiril inntil Lamictal har nådd det nivå det skal være på til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, kupton skrev:

Fordi Lamictal må opptrappes så langsomt, antar jeg at du skal bruke Orfiril inntil Lamictal har nådd det nivå det skal være på til slutt.

Åja sånn sett. Så hadde det ikke vært for at jeg nettopp har begynt med Lamictal så hadde jeg ikke trengt orfiril? Jeg fikk jo stesolid og orfiril intravenøst under anfallene. 

En liten diggresjon: Jeg hadde glemt at jeg hadde skrevet denne tråden. Så korttidshukommelsen min er visst blitt nedsatt av disse anfallene. Akkurat som da jeg fikk ECT for ett år siden. Så da jeg skrev forrige tråd angående ECT så hadde jeg glemt av denne her. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2020 den 13.05, Glitter skrev:

Åja sånn sett. Så hadde det ikke vært for at jeg nettopp har begynt med Lamictal så hadde jeg ikke trengt orfiril? Jeg fikk jo stesolid og orfiril intravenøst under anfallene. 

Det er vanlig prosedyre å gi Stesolid og ev. andre medisiner i.v. dersom anfallet varer lenger enn 5 minutter og dersom pasienten ikke våkner opp mellom anfallene. Stesolid er krampestillende og en av de mest effektive medisinene man har for å stilne kramper. Selv har nevrologen min bedt meg om å bruke 15 mg Stesolid før jeg skal til tannlegen som forebyggende fordi det har hendt flere ganger at jeg har fått anfall i tannlegestolen. Etter at jeg begynte med det, har tannlegebesøkene gått smertefritt. Valium har jo samme virkestoffet som Stesolid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...