Gå til innhold

Kupton - kan jeg slutte med Brintellix på egenhånd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det står i pakningsvedlegget at det ikke trenger å trappes ned ved seponering, er det greit da å gjøre det uten å snakke med legen? Jeg er i behandling, men den legen som er der er ikke den som skrev ut Brintellix. Jeg vil slutte akkurat nå, ikke vente til jeg eventuelt kan snakke med legen. Har gått på det nesten et år. Tror du legen blir sur hvis jeg slutter på egenhånd? Er det forventet at jeg sier ifra, selv om det står i pakningsvedlegget at det ikke trengs å trappe ned?

Anonymkode: a90d7...3f9

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det står i pakningsvedlegget at det ikke trenger å trappes ned ved seponering, er det greit da å gjøre det uten å snakke med legen? Jeg er i behandling, men den legen som er der er ikke den som skrev ut Brintellix. Jeg vil slutte akkurat nå, ikke vente til jeg eventuelt kan snakke med legen. Har gått på det nesten et år. Tror du legen blir sur hvis jeg slutter på egenhånd? Er det forventet at jeg sier ifra, selv om det står i pakningsvedlegget at det ikke trengs å trappe ned?

Det er forventet at du drøfter dette med legen. Vanskelig å se at det finnes noen rasjonell grunn til at du må slutte akkurat NÅ. 

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok kontakt med lege på E- Mail. Man bruker bank ID og logger inn. Så skriver man et spørsmål direkte til egen lege. Legen svarte meg i løpet av noen timer. 

Anonymkode: 0f9ae...29e

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok kontakt med lege på E- Mail. Man bruker bank ID og logger inn. Så skriver man et spørsmål direkte til egen lege. Legen svarte meg i løpet av noen timer. 

Takk for tips, men jeg har ikke e-mailen til legen.

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk inn på nettsiden til legekontoret. Der var det en tjeneste om e-konsultasjon .  Så da jeg hadde logget inn med bank ID kom jeg automatisk til min lege. Tror jeg kom innpå helsenorge. 

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er fastlegen din som har forskrevet medisinen, så er det mange fastleger som nylig har startet med ekonsultasjoner. Det finner du ut av ved å gå inn på helsenorge.no - øverst på siden står det om fastlegen din tilbyr e-tjenester eller ikke. 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk inn på nettsiden til legekontoret. Der var det en tjeneste om e-konsultasjon .  Så da jeg hadde logget inn med bank ID kom jeg automatisk til min lege. Tror jeg kom innpå helsenorge. 

Ikke alle har den muligheten

Det er to negative ting som kan skje når en bråseponerer AD. 1. En får de typiske seponeringsbivirkninger som er verst og tydeligst på SSRI/SNRI. 2. En får en biokjemisk utløst "rebound-depresjon" fordi hjernen på så kort tid ikke klarer å tilpasse seg den bråe endringen. Dvs en provoserer frem en ny depresjon.

Jeg satt i firmaets såkalte "Advisory Board" da Brintellix kom til Norge. Jeg advarte mot denne formuleringen i Felleskatalogen. Ja, det er riktig at en ikke får seponeringsbivirkningene som nevnt under pkt 1.  Men det er ingen holdepunkter for at risikoen for 2. "rebound-depresjon" er mindre på Brintellix enn på andre AD.

Ja, det er ditt frie valg å bråseponere, men hadde jeg tatt medisin i lang tid, og endelig blitt frisk fra en alvorlig sykdom, hadde jeg heller tatt noen ukers nedtrapping for å redusere risiko for en ny sykdomsepisode.

AnonymBruker
27 minutter siden, kupton skrev:

Det er to negative ting som kan skje når en bråseponerer AD. 1. En får de typiske seponeringsbivirkninger som er verst og tydeligst på SSRI/SNRI. 2. En får en biokjemisk utløst "rebound-depresjon" fordi hjernen på så kort tid ikke klarer å tilpasse seg den bråe endringen. Dvs en provoserer frem en ny depresjon.

Jeg satt i firmaets såkalte "Advisory Board" da Brintellix kom til Norge. Jeg advarte mot denne formuleringen i Felleskatalogen. Ja, det er riktig at en ikke får seponeringsbivirkningene som nevnt under pkt 1.  Men det er ingen holdepunkter for at risikoen for 2. "rebound-depresjon" er mindre på Brintellix enn på andre AD.

Ja, det er ditt frie valg å bråseponere, men hadde jeg tatt medisin i lang tid, og endelig blitt frisk fra en alvorlig sykdom, hadde jeg heller tatt noen ukers nedtrapping for å redusere risiko for en ny sykdomsepisode.

Tusen takk.

34 minutter siden, kupton skrev:

Jeg ser at det har kommet flere doseringer av Brintellix i det siste enn da jeg begynte på den for noen år siden. Da fantes det kun 10 mg og 20 mg etter hva jeg kan huske. Nå finnes det i tillegg 5 mg og 15 mg. Mulig jeg husker feil. Så du anbefaler at om man står på en døgndose på 10 mg skal man redusere ned til 5 mg i noen uker før man avslutter behandlingen helt? Jeg har jo hele tiden trodd at Brintellix er en medisin som man ikke trenger hverken opptrapping eller nedtrapping på.

Jeg for min del har innsett at jeg trenger en livslang behandling av Brintellix og ser ingen problemer med det. Det er én tablett i døgnet som ikke gir meg noen bivirkninger. Om det da er den som holder min tilbakevendende depressive lidelse i sjakk på nåværende tidspunkt, er det absolutt verdt å ta den ene tabletten i døgnet i tillegg til de 11 faste tablettene jeg tar ellers i døgnet. 

Endret av Eva Sofie

Annonse

AnonymBruker
6 timer siden, kupton skrev:

Det generelle rådet ved avslutning av AD er fortsatt 25% av utgangsdosen per måned.

Ikke TS, men har et spørsmål: Jeg ble hypoman/ grensemanisk for et par måneder siden og behandleren på DPS der hvor jeg var innlagt bråseponerte antidepressiva samtidig som de satt meg på antipsykotika.  Jeg fikk rare abstinenser i ca.en uke etterpå samtidig som antipsykotikaen roet meg sånn at jeg ble mer stabil. Fra før bruker jeg også stemningsstabiliserende medisiner. Kan det være noe som helst skadelig for hjernen å bråseponere antidepressiva ? Jeg gikk også en periode på 2 antidepressiva mot depresjon, men måtte også da kutte de ut pga. hypomani. Hvorfor virker antipsykotika så innmari bra på meg helt generelt? Den har også virket bra på både angst og depresjon, men den er helt nødvendig for at jeg skal leve et godt liv. Kan jeg ha en annen psykisk lidelse som den virker veldig godt på eller tror du at det er fordi den holder den bipolare lidelsen i sjakk?

Anonymkode: 6d2aa...49b

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være noe som helst skadelig for hjernen å bråseponere antidepressiva ? 

Jeg tror man i enkelte tilfeller oppveier fordelen med å autoseponere medisiner når situasjonen tilsier det. Jeg stod en gang på 300 mg Efexor som ble seponert på dagen fordi de oppdaget forlenget QT-tid. Det samme gjorde de også med 1200 mg Seroquel og 300 mg Truxal. Der valgte de å utsette meg for bivirkninger ved autoseponering pga. fare for liv istedenfor nedtrapping som vanligvis er anbefalt. Jeg vet ikke hvor stor fare for liv det var i mitt tilfelle. Jeg var innlagt på isolat på den tiden (medisinsk avd.) og var ganske dårlig, så var likegyldig til hva de gjorde med meg.

Alt må selvsagt vurderes i den enkelte situasjon. Fordeler må vektes mot ulemper. Når jeg utallige ganger har skrevet 25% av utgangsdosen per måned, er det for de vanlige tilfeller hvor en depresjon er behandlet vellykket og lenge nok, og en ønsker å seponere.

Ved utviklet mani, evt sjeldne alvorlige bivirkninger blir vurderingen annerledes. Jeg tok for gitt at dette var selvsagt. Men jeg blir stadig overrasket over at selv det mest opplagte ikke kan tas for gitt.

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

Alt må selvsagt vurderes i den enkelte situasjon. Fordeler må vektes mot ulemper. Når jeg utallige ganger har skrevet 25% av utgangsdosen per måned, er det for de vanlige tilfeller hvor en depresjon er behandlet vellykket og lenge nok, og en ønsker å seponere.

Ved utviklet mani, evt sjeldne alvorlige bivirkninger blir vurderingen annerledes. Jeg tok for gitt at dette var selvsagt. Men jeg blir stadig overrasket over at selv det mest opplagte ikke kan tas for gitt.

Dette vet jeg, men spørsmålet mitt var om det kan være skadelig for hjernen å bråseponere AD eller vet man for lite om dette?

AnonymBruker
5 timer siden, kupton skrev:

Ikke når det er en god grunn til det. Når en bråseponerer uten god grunn, risikerer en å få en ny depresjon. Gjentatte depresjoner vil ofte gi redusert kognitiv funksjon. Jeg vil kalle det skadelig for hjernen.

Jeg vet at kjemisk sett vil hjernen måtte jobbe på spreng for å klare å ta seg inn igjen når serotoninnivået plutselig blir meget lavt og at man i den perioden vil være disponibel for en ny depresjon, men jeg finner ikke noe sted hvor det står noe om hva denne autoseponeringen faktisk gjør med hjernen når det skjer. Jeg tror nemlig at det i seg selv kan skade hjernen og gi ulike psykiske problemer. Jeg vil tro at dette er noe det er lite eller ikke forsket på og som ingen kan gi et krystallklart svar på. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...