Gå til innhold

Kan man bli nektet hjelp på legevakten eller sykehus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men de gjør det vel ikke for å få omsorg og oppmerksomhet. Jeg har forstått det slik att det er får å få vekk den indre smerten, med ytre fysisk smerte.

Anonymkode: 2908a...d44

Ok, men hvorfor er det da så viktig for de at de ikke blir nektet hjelp for skadene sine etterpå da? Jeg mener hvis man virkelig vil ha fysisk smerte så er det vel best å ikke sy det.

Anonymkode: 4651b...0f2

Fortsetter under...

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er så gøy å selvskade! Det er hobbiesen min. Jeg digger det! Får så mye oppmerksomhet og omsorg da vet du. 

Det er ihvertfall det du trur. 

Anonymkode: 83ceb...156

Er det irriterende for deg at fokuset ikke er på deg nå for tiden ?

Anonymkode: 76c60...c90

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det irriterende for deg at fokuset ikke er på deg nå for tiden ?

Anonymkode: 76c60...c90

Noen ganger lurer jeg på hvor behovet for å tråkke på noen kommer fra.

Anonymkode: 2f85f...d92

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen ganger lurer jeg på hvor behovet for å tråkke på noen kommer fra.

Det kommer fra store personlighetmessige problemer. Bitre, sure, egosentriske mennesker som tenker seg selv som ofte og ikke unner andre oppmerksomhet som de selv kjemper for, men ikke får. 

Anonymkode: 83ceb...156

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men hvorfor er det da så viktig for de at de ikke blir nektet hjelp for skadene sine etterpå da? Jeg mener hvis man virkelig vil ha fysisk smerte så er det vel best å ikke sy det.

Jeg er usikker på om du oppriktig er nysgjerrig eller har så liten forståelse for gruppen selvskadere som det ser ut til at du har... Liten innsikt viser du i hvert fall med den uttalelsen der, enten den er villet virke uvitende eller ikke.

Annonse

Jeg har på en måte forståelse for at det er mye irritasjon mot selvskadere og de som gjør selvmordsforsøk nå, spesielt de som ønsker oppmerksomhet. Jeg forstår at når sykehusene og legevaktene fylles opp av alvorlig syke mennesker som mer enn noe kun ønsker å bli friske og ha minst mulig lidelse, så er det provoserende å bli prioritert bak de som har påført seg selv skade. 

Jeg tror alle har et ansvar her som ledd i den såkalte dugnaden vi har nå. Det trengs fra den ene siden en større forståelse for at selvpåført skade ikke alltid er så frivillig som den oppfattes, og i tillegg at de som har en tilbøyelighet til å skade seg selv innstendig oppfordres til å prøve andre måter å lindre sin psykiske smerte på nå. I tillegg synes jeg legene bør være litt mer liberale i utskriving av b-preparater en periode. 

Endret av ISW
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mam vil vel ikke ha fysisk smerte fordi om man selvskader. Hos meg gikk det så fort at jeg ikke kjente noen ting som helst da jeg kuttet armen med et barberblad der jeg ikke hadde annet valg enn å få det sydd. Selvsagt fikk jeg bedøvelse!!! Jeg så jo faen meg alt det gule fettet inni arma for det spriket sånn, det var ikke planlagt. Jeg var i en utrolig vanskelig livssituasjon og jeg var veldig ung og fikk ingen hjelp og ble kjempeprovosert over at venninner ble tatt så alvorlig og fikk masse hjelp mens jeg var alene og jeg var så dødsfortvilet der jeg hadde det ekstremt vanskelig med en bipolar lidelse som var udiagnostisert og ubehandlet og var nettopp blitt foreldreløs. Jeg var bare 19 år! Og jeg selvskadet aldri igjen så jeg måtte sy. For det så helt jævlig ut. Takk og pris ble jeg møtt på en slik måte jeg ble møtt. Ja en under opplæring sydde meg, men jeg fikk da vitterlig bedøvelse!!!!

Anonymkode: bd4fc...e1b

AnonymBruker
6 timer siden, ISW skrev:

I tillegg synes jeg legene bør være litt mer liberale i utskriving av b-preparater en periode. 

Her kan jeg ikke være enig med deg.  Det er farlig hvis legene begynner å skrive ut b-preparater så pasientene sitter sløve hjemme og søker ikke hjelp for sine problemer.  Det kan skape mange problemer på sikt

Anonymkode: b4e3f...852

Gjest Fastnick
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her kan jeg ikke være enig med deg.  Det er farlig hvis legene begynner å skrive ut b-preparater så pasientene sitter sløve hjemme og søker ikke hjelp for sine problemer.  Det kan skape mange problemer på sikt

Jeg synes det høres usannsynlig ut at folk skulle bli så satt ut av litt b-preparater at de blir sittende sløve og apatiske hjemme uten å være i stand til å søke hjelp? Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hele trynet, pleide en venninne av meg å si. Det betyr noe i duren "alt med måte, og ikke overdrive"

Endret av Fastnick
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pasientene skal vel ikke ta dobbelt opp av b-preparater på en gang  selv om legen ikke er så streng i denne perioden.  Det er mange som kunne ha trengt litt mer i disse tider.  

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må det først vurderes hva nødvendig helsehjelp er.

Dersom noen kommer til legevakt med en skade, så vil det jo alltid bli vurdert om det er nødvendig å gjøre noe med skaden. Det gjelder både nå og senere. 

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, emilie321 skrev:

Pasientene skal vel ikke ta dobbelt opp av b-preparater på en gang  selv om legen ikke er så streng i denne perioden.  Det er mange som kunne ha trengt litt mer i disse tider.  

Her er jeg helt enig med deg.
Nå er det en helt spesiell situasjon, og mange får ikke den hjelpen de vanligvis får. Da burde legen kunne bruke skjønn, og være åpen for å skrive ut noe mer av b-preparater.

AnonymBruker
2 timer siden, kupton skrev:

Jeg synes ikke det er en god ide å øke forskrivningen av benzo i slike tilfeller. Det kan lett virke som en belønning som øker sannsynligheten for å gjenta hendelsen.

Nå var det vel heller ment som et forebyggende tiltak akkurat i disse tider. Når det er vanskelig å få den hjelp en trenger, med samtaler, oppfølging ol. Ikke at man skal få økt forskrivning av benzo etter selvskading.

AnonymBruker
19 timer siden, frosken skrev:

Dersom noen kommer til legevakt med en skade, så vil det jo alltid bli vurdert om det er nødvendig å gjøre noe med skaden. Det gjelder både nå og senere. 

Tror du at grensene er på samme sted nå og før?

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror du at grensene er på samme sted nå og før?

I forbindelse med selvskading (som jo var utgangspunktet i denne tråden), så tror jeg grensene for hvilke kutt som bør sys og hvem som trenger pumping for overdoser er uforandret. 

AnonymBruker
Akkurat nå, frosken skrev:

I forbindelse med selvskading (som jo var utgangspunktet i denne tråden), så tror jeg grensene for hvilke kutt som bør sys og hvem som trenger pumping for overdoser er uforandret. 

Det kan godt hende at du har rett, men jeg er redd for at de med psykiske problemer skjøves fortere ut.  Det blir ansett som selvforskyldt og når helsepersonalet blir stresset så skyver de slike problemer fortere unna.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt hende at du har rett, men jeg er redd for at de med psykiske problemer skjøves fortere ut.  Det blir ansett som selvforskyldt og når helsepersonalet blir stresset så skyver de slike problemer fortere unna.

Jeg tror også at lettere og moderate psykiske vansker blir nedprioritert nå om dagen. Det forundrer meg særlig at kommunenes psykiske helsearbeidere ikke er mer tilstedeværende for de som har vedtak på hjelp fra dem. Hørte også om en som fikk beskjed om at kommunen hadde permittert alle støttekontaktene nå, det synes jeg også er pussig da støttekontakter jo ville kunne tilbudt kontakt på telefon etc. for de som ønsket det. . 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...