Gå til innhold

Hva er det kjedeligste du spiser?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

1 time siden, Xtra skrev:

Noe av det kjedeligste å spise er overkokte grønnsaker og særlig om de er av typen som har vært frosne. Det smaker ingen ting og er ekkelt i konsistensen.

 

Diverse grøt er også kjedelig. Og tørt brød; det pleier jeg i så fall å rise, så blir det bedre.

 

Mye som er nevnt her kan være godt, det spørs helt på måten det tilberedes, f.eks. fiskeboller og blomkålsuppe.

Enig. Overkokte grønnsaker er ikke godt.

Risgrøt og havregrøt synes jeg er godt. Havregrøt kan jo også varieres mye.

Det meste kan være kjempegodt,  spørs bare på hvordan det tilberedes, men lutefisk greier jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Lillemus skrev:

Ååååkei.... Noe du ikke tåler eller? Tørre rundstykker eller tørt brød er jo kjedelig.

Jeg tåler ikke alle tilsetningsstoffene :P dekstrose, e-stoffer etc. Blir skikkelig dårlig med kløe over hele kroppen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hodestups skrev:

Jeg tåler ikke alle tilsetningsstoffene :P dekstrose, e-stoffer etc. Blir skikkelig dårlig med kløe over hele kroppen osv.

Uff da. Men om du lager syltetøy selv med kun sukker så kan du spise det? Om du liker det. For å tykne det litt kan du bruke banan i tillegg, er godt sammen med bringebær om man ikke bruker for mye banan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Xtra skrev:

Noe av det kjedeligste å spise er overkokte grønnsaker og særlig om de er av typen som har vært frosne. Det smaker ingen ting og er ekkelt i konsistensen.

Og tørt brød

det spørs helt på måten det tilberedes, f.eks. fiskeboller og blomkålsuppe.

Enig i alt. Kjedelig med dårlig tilberedt eller smakløs mat, men så og si alt kan bli godt om man gjør litt mer ut av det/tilbereder det på en god måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Lillemus skrev:

Uff da. Men om du lager syltetøy selv med kun sukker så kan du spise det? Om du liker det. For å tykne det litt kan du bruke banan i tillegg, er godt sammen med bringebær om man ikke bruker for mye banan.

Nei, tåler ikke frukt og bær :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Lillemus skrev:

Oj! Da begrenser det seg ja.

Ja.. :o Veldig... Ikke (de fleste) grønnsaker, frukt og bær, tilsetningsstoffer. Prøvte ytrefilet av svin i brød idag, ble bare surt og rart... hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norge er ikke akkurat kjent for gourmet mat.  Fiskeboller i hvit saus er pyton.  Tørre brødskiver med brunost eller gulost med en liten bit agurk er det også.  Det evige syltetøyet er utrolig hvor mange gofler i seg.  Matpakke er spesielt norsk fenomen og utrolig kjedelig.

Anonymkode: c187c...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2020 den 18.17, Hodestups skrev:

Ja.. :o Veldig... Ikke (de fleste) grønnsaker, frukt og bær, tilsetningsstoffer. Prøvte ytrefilet av svin i brød idag, ble bare surt og rart... hmm

Men om du kan spise ytrefilet av svin i brød kan du vel spise skive med skinke? Det finnes både kokt og speket skinke, feks serrano- eller parmaskinke som er både saftig og god?  

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Men om du kan spise ytrefilet av svin i brød kan du vel spise skive med skinke? Det finnes både kokt og speket skinke, feks serrano- eller parmaskinke som er både saftig og god?  

Nei. Tro meg, jeg har testet det meste opp og ned i mente. Si ifra om du finner kokt skinke uten tilsetningsstoffer av noe slag :) Så skal jeg prøve den.

Spekeskinker har jeg prøvd. Når man speker mat, så forhøyes ofte histaminnivået, så fermentert mat funker ikke så bra for de som allerede sliter med histaminintoleranse. Kall det overbelastning av immunsystemet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Kayia skrev:

Men om du kan spise ytrefilet av svin i brød kan du vel spise skive med skinke? Det finnes både kokt og speket skinke, feks serrano- eller parmaskinke som er både saftig og god?  

Sist jeg sjekket Gildes kokte skinke inneholdt den 10-12 e-stoffer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hodestups skrev:

Nei. Tro meg, jeg har testet det meste opp og ned i mente. Si ifra om du finner kokt skinke uten tilsetningsstoffer av noe slag :) Så skal jeg prøve den.

Spekeskinker har jeg prøvd. Når man speker mat, så forhøyes ofte histaminnivået, så fermentert mat funker ikke så bra for de som allerede sliter med histaminintoleranse. Kall det overbelastning av immunsystemet :(

Dette høres krevende ut ja, skjønner godt at det å spise blir kjedelig når det er sånn. Hvordan ser en vanlig dagsrasjon ut for deg da, fra frokost via lunsj og til middag? Du må vel bake brødet selv også vil jeg tro? Mitt eneste tips blir nesten å lage lammerull eller sylte?

Tåler du forresten olje? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillemus skrev:

Sist jeg sjekket Gildes kokte skinke inneholdt den 10-12 e-stoffer...

Har ikke sjekket dette så nøye jeg, men så at Hodestups også påpekte dette. Må si jeg er glad jeg ikke må holde meg unna annet enn laktoseinnholdige produkter og noen ytterst få (små)steinfrukter. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjedeligste jeg spiser, er alt jeg får servert hos en venninne. Hun finnes ikke interessert i mat og spise bare litt fordi hun må. Det er forsåvidt vanlig mat hun har, men det er noe nitrist over det. Det stussligste brødet, taco uten annet tilbehør enn tomater og løk. Dynge på med det tristeste saltet for å gi det litt smak, aldri pepper. Et det sånn at noen faktisk ikke merker om feks grønnsaker er for lite kokt og kjøttet er tørt? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2020 den 8.58, Worrisome Plenty skrev:

Så hva er det tørreste og kjedeligste innslaget i din meny?

Jeg liker "tørr" mat, så det er ikke synonymt med kjedelig for min del. Jeg er f.eks. ikke noe glad i saus - den skal være ordentlig god hvis jeg skal forsyne meg med mye. Som barn måtte jeg spise den brune sausen som var obligatorisk i omtrent alle retter på norske veikroer, når vi var på ferie med bil. Den typen brun saus spiser jeg ikke lenger, hvis jeg kan unngå det. 

Min daglige meny bestemmer jeg i stor grad selv, så jeg synes jo ikke den er spesielt kjedelig. Jobb-matpakka er sikkert kjedelig i manges øyne - to skiver grovbrød og et eple.  

Av ting man ofte får servert, synes jeg gryteretter er kjedelige hvis de inneholder overdrevent mye tomatpuré eller varianter av flådde / knuste tomater. Jeg er ikke så glad i den smaken at jeg synes det er godt når den dominerer hele retten. Her har jeg nok lav toleransegrense for når det blir "for mye". F.eks. elsker jeg makrell, men ikke i tomatsaus.

Jeg har en venninne som er ekstremt sunnhets- og kaloribevisst, og det er helt greit. Det er også helt naturlig og hyggelig at folk har ulike vaner når det gjelder taco. Men hos henne har jeg fått taco uten ost - det synes jeg er stusselig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, knas skrev:

Et det sånn at noen faktisk ikke merker om feks grønnsaker er for lite kokt og kjøttet er tørt? 🤔

Jeg kjenner en som ikke blir sulten, derfor bryr han seg ikke om hva han spiser. Spiser fordi det må en jo, men er likegyldig til hva som er på tallerken.

Kan si etter vi har spist ute, at maten var god, men velger bare noe fra menyen uten å se igjennom eller ber oss velge for han. Så jeg er litt usikker på om han faktisk synes maten var god eller bare sier det fordi vi andre ytrer hva vi synes om maten vår. Spiser alt som blir servert, men det finnes ikke engasjement i det hele tatt, så mest sannsynlig smaker alt likt? Det er litt fascinerende, det er flere i hans familie som har det slik, så jeg har undret på om det er noe generisk, feilkobling eller noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, laban skrev:

Av ting man ofte får servert, synes jeg gryteretter er kjedelige hvis de inneholder overdrevent mye tomatpuré eller varianter av flådde / knuste tomater. Jeg er ikke så glad i den smaken at jeg synes det er godt når den dominerer hele retten. Her har jeg nok lav toleransegrense for når det blir "for mye". F.eks. elsker jeg makrell, men ikke i tomatsaus.

Jeg har en venninne som er ekstremt sunnhets- og kaloribevisst, og det er helt greit. Det er også helt naturlig og hyggelig at folk har ulike vaner når det gjelder taco. Men hos henne har jeg fått taco uten ost - det synes jeg er stusselig. 

Da er du lik mannen min når det kommer til tomatdominerte retter. Så jeg er obs på det når jeg lager gryter eller pastasauser som er tomatbasert.

 

Uten ost! 😳 Er det lov?! 🙈
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...