Gå til innhold

Hva er det kjedeligste du spiser?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Madelenemie skrev:

faktisk smaker fabrikklagd surkål og rødkål bra

Enig i alt du sier bortsett fra dette. Pakkene i butikken er altfor skarpe i smaken syns jeg, nesten spisse. Jeg spiser ikke surkål/rødkål i store mengder utenom i julen, så restene etter den hjemmelagde i frysen holder i massevis for meg. 

5 timer siden, Madelenemie skrev:

søtt, glutamatsmak, flatt...

Godt beskrevet, og det rare er at alt både er for søtt og for salt samtidig. Glutamatsmak er sikkert det jeg kaller e-stoffsmak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie
17 timer siden, Kayia skrev:

Enig i alt du sier bortsett fra dette. Pakkene i butikken er altfor skarpe i smaken syns jeg, nesten spisse. Jeg spiser ikke surkål/rødkål i store mengder utenom i julen, så restene etter den hjemmelagde i frysen holder i massevis for meg. 

Godt beskrevet, og det rare er at alt både er for søtt og for salt samtidig. Glutamatsmak er sikkert det jeg kaller e-stoffsmak.

 

Yepp, det er rart.. at ferdigmat må smake liksom både søtt salt flatt og e-stoffsmak.

ja det er glutamat som liksom ødelegger alt, denne smaksforsterkeren, mulig fremhever sødmen, saltheten, men lite annet.

jeg spiser veldig mye melkesyregjærede grønnsaker:-) suraggurk, rødbeter, surkål rødkål, m.m

så av alt, er det det eneste jeg liker av ferdigmaten:-) lagde før alt dette selv, men så har jeg mer og mer tydd til ferdigvariantene av dette. Men best liker jeg tyske Dyrkede grønnsakprodukter og Helios sine. 
 

Fint at så mange er enige, for i blant har jeg lurt på om det er meg som er ekstrem, fikk for et par år siden en kyllingrett hjemme hos noen... de kalte det baligryte, det var Ok, men jeg var ekstremt sulten den dagen, men glutamatsmaken var helt overdøvende, sulten og den sosiale hyggen dempet imidlertid ubehaget ‘med smaken, noe som er bra også.

de sa de hadde brukt Toro sin pose og justert denne med egne krydder...men glutamatsmaken var helt overdominerende. Jeg forsøkte i etterkant lage samme greia her hjemme, med det resultat, ingen likte, barna klagde på en ettersmak av noe ekkelt.

jeg sa nemlig ikke at det var Toro før etterpå, for jeg ville gjøre en egen test .

Så skjønner man at man med god grunn holder seg til det hjemmelagde.  🙂 det går jo fort det også, bare man lager hurtigvariantene i blant:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
På 29.3.2020 den 11.19, kupton skrev:

Må korrigere meg selv. Sushi er desidert tristest.

Hei

da lurer jeg på hvor du har spist sushi?:-)

sushi er ikke bare min favoritt, men ofte er det ikke helt sushi da, selv om nordmenn kaller mye for sushi, men feks friterte makiruller på en kald vinterdag med diverse sauser sprinklet over, og selvsagt melkesyregjærede grønnsaker og te:-)

for nordmenn flest går mye mer enn sushi under sushibegrepet. Japansk mat, er fantastisk, rene råvarer, klare smaker, flotte farger, friskhet og tydelighet, ikke minst lidenskap/ kjærlighet for maten/råvarene preger det japanske kjøkken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er visst veldig lite kresen...det meste er (dessverre) godt... 😛

enig i at grøt ikke er så spennende, da. Og sushi synes jeg er overpriset - og så elsker jeg god fisk kokt - og skjønner ikke helt hvorfor den skal spise rå 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei

da lurer jeg på hvor du har spist sushi?:-)

sushi er ikke bare min favoritt, men ofte er det ikke helt sushi da, selv om nordmenn kaller mye for sushi, men feks friterte makiruller på en kald vinterdag med diverse sauser sprinklet over, og selvsagt melkesyregjærede grønnsaker og te:-)

for nordmenn flest går mye mer enn sushi under sushibegrepet. Japansk mat, er fantastisk, rene råvarer, klare smaker, flotte farger, friskhet og tydelighet, ikke minst lidenskap/ kjærlighet for maten/råvarene preger det japanske kjøkken.

 

Oh yes, reis til Asia og helst Japan, så får du nydelig sushi. 

 

38 minutter siden, Madelenemie skrev:

Fint at så mange er enige, for i blant har jeg lurt på om det er meg som er ekstrem, fikk for et par år siden en kyllingrett hjemme hos noen... de kalte det baligryte, det var Ok, men jeg var ekstremt sulten den dagen, men glutamatsmaken var helt overdøvende, sulten og den sosiale hyggen dempet imidlertid ubehaget ‘med smaken, noe som er bra også.

de sa de hadde brukt Toro sin pose og justert denne med egne krydder...men glutamatsmaken var helt overdominerende. Jeg forsøkte i etterkant lage samme greia her hjemme, med det resultat, ingen likte, barna klagde på en ettersmak av noe ekkelt.

Bali kyllinggryte er virkelig ikke godt. Jeg får det i meg hvis det blir servert, men det bare så vidt. Alt er feil med den gryta, det smaker ikke godt. For ikke å snakke om at det er tullete å kalle den Bali-gryte, for den får du definitivt ikke servert om du reiser til Bali.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
12 minutter siden, knas skrev:

Oh yes, reis til Asia og helst Japan, så får du nydelig sushi. 

 

Bali kyllinggryte er virkelig ikke godt. Jeg får det i meg hvis det blir servert, men det bare så vidt. Alt er feil med den gryta, det smaker ikke godt. For ikke å snakke om at det er tullete å kalle den Bali-gryte, for den får du definitivt ikke servert om du reiser til Bali.:-)

🙂

man får heldigvis nydelig sushi i Norge også.

enten dyr, eller om man er heldig å finne en liten lokal Lidenskapelig sushikokk , ellers kan man fint lage god sushi selv:-) , om man har lidenskap for å lage mat:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty

Dere som ikke liker glutamat, dere spiser vel aldri på kina restaurant? Eller er det en myte om att de bruker MSG i maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Nå har vi spist deilig middag med fiskeboller i hvit saus, kokte poteter, kokte gulrøtter og karridryss 😊 Takk for tipset! Jeg synes det er nydelig! Sausen lager jeg av margarin, mel, melk og fiskebollekraft + salt&pepper 😊

Glutamat aner jeg ikke hva smaker. Jeg synes mye halvferdig og ferdig mat smaker godt 😊 Men altså ikke den kjøttkakesausen eller brune sausen på pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
1 time siden, knas skrev:

Oh yes, reis til Asia og helst Japan, så får du nydelig sushi. 

 

Bali kyllinggryte er virkelig ikke godt. Jeg får det i meg hvis det blir servert, men det bare så vidt. Alt er feil med den gryta, det smaker ikke godt. For ikke å snakke om at det er tullete å kalle den Bali-gryte, for den får du definitivt ikke servert om du reiser til Bali.:-)

Jeg har spist Bali kyllinggryte mange ganger,  og den er helt grei. Absolutt ikke vond. Men det er jo mye bedre med hjemmelaget altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Katt-ja skrev:

Jeg er visst veldig lite kresen...det meste er (dessverre) godt... 😛

enig i at grøt ikke er så spennende, da. Og sushi synes jeg er overpriset - og så elsker jeg god fisk kokt - og skjønner ikke helt hvorfor den skal spise rå 😉

:D Samme her! Spiser det meste jeg og det er ikke så mye jeg synes er kjedelig heller. Og som deg så skjønner ikke jeg heller hvorfor man absolutt skal spise fisken rå når den smaker mye bedre stekt eller kokt... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, påskelilje skrev:

Nå har vi spist deilig middag med fiskeboller i hvit saus, kokte poteter, kokte gulrøtter og karridryss 😊 Takk for tipset! Jeg synes det er nydelig! Sausen lager jeg av margarin, mel, melk og fiskebollekraft + salt&pepper 😊

Glutamat aner jeg ikke hva smaker. Jeg synes mye halvferdig og ferdig mat smaker godt 😊 Men altså ikke den kjøttkakesausen eller brune sausen på pose.

Det vanlige kjøttkakesausen er ikke god nei, men peppersausen og fløtesausen, synes jeg er god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2020 den 8.58, Worrisome Plenty skrev:

Det kjedeligste jeg spiser er Wasa Sport/mann knekkebrød med gulost. Gud bedre noe så tørt og kjedelig. A likevel spiser jeg det, kan  jo ikke leve av bare knallgod mat heller. Da ville jeg rullet bortover. Skulle jeg fråtset i god mat.

 

Så hva er det tørreste og kjedeligste innslaget i din meny? Kald sild og poteter?

Det er det kjedeligste jeg spiser også. Skal jeg først spise wasa så spiser jeg havreknekkebrød med italiensk salat og kalkunskinke evt kalkunskinke med rødløk og egg på. Men jeg spiser sjeldent slik. Ikke ruller jeg heller. Er nesten undervektig. :)

Men ja. Sport og husmann knekkebrød er grusomt. En annen meget kjedelig ting er kjøttsuppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly
På 31.3.2020 den 15.02, Kayia skrev:

Enig i det første, all posemat er kjedelig, men innimellom kan også jeg få lyst på fiskeboller med poteter, raspede gullerøtter og hvit saus. Jeg går ikke for fløteboller altså, men fiskeboller som faktisk inneholder fisk :) Er noe nostalgisk over den retten. 

Fiskeboller var det verste jeg visste om da jeg var liten. Heldigvis mislikte faren min det sterkt også, så vi hadde det ikke så ofte. Ungene digga det da de var små, så jeg lagde det noen ganger da. Datra liker det fortsatt. Guttungen synes nå det er skikkelig ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
12 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Fiskeboller var det verste jeg visste om da jeg var liten. Heldigvis mislikte faren min det sterkt også, så vi hadde det ikke så ofte. Ungene digga det da de var små, så jeg lagde det noen ganger da. Datra liker det fortsatt. Guttungen synes nå det er skikkelig ekkelt.

Mmmmmmm.....nyyyyyyyydelig 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2020 den 13.43, mariaflyfly skrev:

Fiskeboller var det verste jeg visste om da jeg var liten. Heldigvis mislikte faren min det sterkt også, så vi hadde det ikke så ofte. Ungene digga det da de var små, så jeg lagde det noen ganger da. Datra liker det fortsatt. Guttungen synes nå det er skikkelig ekkelt.

Min mor likte noe så absurd som stekt lungemos. Hun lagde det imidlertid bare når det kun var hun som skulle spise hjemme, og tvang det hverken på pappa eller oss ungene :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Når jeg var liten presterte foreldrene mine å servere stekt torskerogn. Dette var på hårde 70 tallet, og matbudsjettene var ikke det de er nå. Men det var en avsporing. Dette likte jeg ikke i det hele tatt. Knekkebrød med ost går ned uten å trigge brekningsrefleksen. Så det er ikke det kjedeligste jeg spiser. Det er noe jeg ikke spiser i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Når jeg var liten presterte foreldrene mine å servere stekt torskerogn. Dette var på hårde 70 tallet, og matbudsjettene var ikke det de er nå. Men det var en avsporing. Dette likte jeg ikke i det hele tatt. Knekkebrød med ost går ned uten å trigge brekningsrefleksen. Så det er ikke det kjedeligste jeg spiser. Det er noe jeg ikke spiser i det hele tatt.

Jeg fikk også stekt rogn da jeg var ung og det slet jeg med å få ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller på det jeg ikke liker (som for eksempel kaviar) og det som bare er skikkelig kjedelig. 

Som flatbrød. Huff det er kjipt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Worrisome Plenty skrev:

Når jeg var liten presterte foreldrene mine å servere stekt torskerogn. Dette var på hårde 70 tallet, og matbudsjettene var ikke det de er nå.

Vi hadde god økonomi, men torskerogn sto på menyen hos oss også, både på 60- og 70-tallet. Men jeg likte det. Som student hadde jeg det ofte på brødskiver som middag, rett fra boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk servert torskerogn på 80-tallet. Jeg var ikke så begeistret, så det ble helst at mamma hadde stekt torskerogn på brødskive, mens jeg fikk noe annet.

Jeg spiste det aller meste, så de få tingene jeg ikke likte, slapp jeg som oftes å spise.

Jeg kan nesten huske lukten fremdeles, jeg likte ikke lukten heller. Heldigvis for meg, dessverre for mamma, så var det for mye nikkel i boksen med rognen, hun er så allergisk, så det ble slutt på det hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...