Gå til innhold

Øke lamictal på egen hånd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan jeg øke lamictal på egen hånd for å unngå alvorlig depresjon? For å se om det hjelper. Jeg er på god vei nedover og kan ikke snakke med fastlegen om det av årsaker jeg ikke vil oppgi. Jeg scorer allerede nå 20 på madrs selvtest basert på to siste uker. Sist gang var den over 50 gjort av spesialist, og jeg vil ikke tilbake dit. Er det fornuftig av meg å øke på egen hånd, og hjelper det kan jeg snakke med legen og bare si at jeg tok ansvar? 

Anonymkode: c8be4...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg øke lamictal på egen hånd for å unngå alvorlig depresjon? For å se om det hjelper. Jeg er på god vei nedover og kan ikke snakke med fastlegen om det av årsaker jeg ikke vil oppgi. Jeg scorer allerede nå 20 på madrs selvtest basert på to siste uker. Sist gang var den over 50 gjort av spesialist, og jeg vil ikke tilbake dit. Er det fornuftig av meg å øke på egen hånd, og hjelper det kan jeg snakke med legen og bare si at jeg tok ansvar? 

Anonymkode: c8be4...de9

Det beste for deg er at du kontakter fastlegen og ikke lar fremmede på nett bestemme dosen din. Du trenger ikke utbrodere alt når du tar kontakt med vedkommende. Om det er fastlegen i seg selv som er problematisk å forholde seg til av ulike grunner har du mulighet til å bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, XbellaX skrev:

Det beste for deg er at du kontakter fastlegen og ikke lar fremmede på nett bestemme dosen din. Du trenger ikke utbrodere alt når du tar kontakt med vedkommende. Om det er fastlegen i seg selv som er problematisk å forholde seg til av ulike grunner har du mulighet til å bytte. 

Da lar jeg det bare være. 

Anonymkode: c8be4...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at det tar en stund før lamictal virker. Jeg ville tatt kontakt med den som har gitt deg medisinen og spurt. Tilbyr fastlegen e-konsultasjon? Da kan du evt sende inn spørsmål der og slippe å prate med vedkommende. Om du ikke ønsker å ha kontakt med fastlegen kan det være lurt å bytte eller sette seg på venteliste til en annen. 

Anonymkode: e958c...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel vært lenge nok på DOL til å vite at ingen her verken kan, vil eller tørr å anbefale deg en slik økning uten at du snakker med legen din. Før en evt øker, må en også vite nåværende serumkonsentrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lar det som sagt være. Jeg har har t o m vurdert å trappe ned/seponere fordi jeg ikke ser hensikten med å bruke en medisin som kanskje ikke virker lenger. Men det synes jeg er dumt uten samråd med lege, for jeg er ikke lege og kan ikke noe om medisiner. Det kan være at den virker uten at jeg ser det selv. At den beskytter meg mot alvorlig depresjon. Jeg husker bare hvor vondt og langvarig det var å være alvorlig deprimert, og jeg gjør det jeg kan for å unngå det. Jeg håper dere skjønner tankegangen min. 

Anonymkode: c8be4...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper dere skjønner tankegangen min.

Jeg skjønner at tanken om å trappe ned/slutte er depressivt motivert. Tanken om evt å øke er meget fornuftig, men må skje i samarbeid med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Det kan jo hende det snur også. Har erfaring med det også. Så jeg avventer og ser det an denne uka. Blir det verre kontakter jeg lege. 

Anonymkode: c8be4...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har strevd med en meget sterk håpløshetsfølelse som var i ferd med å knekke meg. Det har vært så vondt for meg. Ubeskrivelig vondt. Men i går fikk jeg et håp. Det hjalp meg. Så jeg håper det snur. Det kjennes litt lettere. 

Anonymkode: c8be4...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎03‎.‎2020 den 9.39, AnonymBruker skrev:

Kan jeg øke lamictal på egen hånd for å unngå alvorlig depresjon? For å se om det hjelper. Jeg er på god vei nedover og kan ikke snakke med fastlegen om det av årsaker jeg ikke vil oppgi. Jeg scorer allerede nå 20 på madrs selvtest basert på to siste uker. Sist gang var den over 50 gjort av spesialist, og jeg vil ikke tilbake dit. Er det fornuftig av meg å øke på egen hånd, og hjelper det kan jeg snakke med legen og bare si at jeg tok ansvar? 

Anonymkode: c8be4...de9

Det er ikke å ta ansvar å sjonglere med medisiner på egen hånd, det er å ta ansvar å ta kontakt med legen og be om en vurdering. Dette kan jo nå hos de fleste fastleger gjøres svært enkelt gjennom e-konsultasjon eller video-konsultasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, frosken skrev:

Det er ikke å ta ansvar å sjonglere med medisiner på egen hånd, det er å ta ansvar å ta kontakt med legen og be om en vurdering. Dette kan jo nå hos de fleste fastleger gjøres svært enkelt gjennom e-konsultasjon eller video-konsultasjon. 

Jeg skal se det an denne uka. Jeg fikk som sagt litt håp i går, og føler meg ikke lenger like håpløs og like ille som person som jeg har gjort de siste to uker. Jeg klamrer meg fast i dette. Går det ikke bra kontakter jeg legen. 

Anonymkode: c8be4...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes foresten det er rart at økt søvnbehov ikke er med i MADRS test. For jeg har et økt søvnbehov. Sov feks 10 timer i natt i sgs ett strekk, og måtte sove igjen nesten to timer i ettermiddag. Sånn har det vært de to siste ukene. Sover unormalt mye. 

Anonymkode: c8be4...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil ha hjelp. Om du merker at du holder på å bli dårlig, hvorfor kan du ikke ta kontakt med noen? Fastlege eller den som skriver ut medisiner til deg. Du trenger ikke skrive noe om det her, men prøv å tenk gjennom hvem du kunne tatt kontakt med for å finne ut av medisineringen. 

Anonymkode: e958c...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil ha hjelp. Om du merker at du holder på å bli dårlig, hvorfor kan du ikke ta kontakt med noen? Fastlege eller den som skriver ut medisiner til deg. Du trenger ikke skrive noe om det her, men prøv å tenk gjennom hvem du kunne tatt kontakt med for å finne ut av medisineringen. 

Anonymkode: e958c...002

Fordi jeg ikke orker å fortelle om alt jeg går gjennom for tiden og fordi jeg er redd for reaksjonen. Fordi jeg ikke føler meg trygg på noen lenger og er redd. Fordi det har vært så mye negativt for meg at jeg ikke klarer mer. Fordi jeg skammer meg veldig over meg selv og har et så godt forhold til fastlegen at jeg ikke vil ødelegge det med å fortelle han hvor ille jeg er. Jeg sliter fra før med å gå til lege og fortelle om andre ting også. Var dette et godt nok svar?

Anonymkode: c8be4...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke orker å fortelle om alt jeg går gjennom for tiden og fordi jeg er redd for reaksjonen. Fordi jeg ikke føler meg trygg på noen lenger og er redd. Fordi det har vært så mye negativt for meg at jeg ikke klarer mer. Fordi jeg skammer meg veldig over meg selv og har et så godt forhold til fastlegen at jeg ikke vil ødelegge det med å fortelle han hvor ille jeg er. Jeg sliter fra før med å gå til lege og fortelle om andre ting også. Var dette et godt nok svar?

Anonymkode: c8be4...de9

Om du har godt forhold til fastlegen er det et veldig godt utgangspunkt. Jeg forstår veldig godt det å ikke klare eller ønske å fortelle ting til legen, jeg løser det med e-konsultasjon på helse Norge. Om legen din ikke har e-konsultasjon kan du kanskje levere noe skriftlig. For min del har fastlegen vært en stor ressurs de gangene jeg har klart å forklare skikkelig og be om hjelp. Håper du kan klare å ta kontakt med noen. 

Anonymkode: e958c...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke orker å fortelle om alt jeg går gjennom for tiden og fordi jeg er redd for reaksjonen. Fordi jeg ikke føler meg trygg på noen lenger og er redd. Fordi det har vært så mye negativt for meg at jeg ikke klarer mer. Fordi jeg skammer meg veldig over meg selv og har et så godt forhold til fastlegen at jeg ikke vil ødelegge det med å fortelle han hvor ille jeg er. Jeg sliter fra før med å gå til lege og fortelle om andre ting også. Var dette et godt nok svar?

Anonymkode: c8be4...de9

Jeg forstår hva du mener, men vet du hva? Jeg har tråkket i salaten så ufattelig mye de siste årene. Jeg har likevel vært rask til å fortelle behandler/fastlege om hva som har skjedd fordi jeg vet jeg ikke hadde overlevd uten hjelp. I dag ringte jeg min behandler og fortalte gråtkvalt at nå har jeg klart det jeg på et underbevisst nivå har drevet med noen år. Jeg har fullstendig ødelagt livet mitt. Og jeg fortalte alt som har skjedd og at jeg føler meg presset inn i et hjørne uten noen utvei nå. Hvis jeg ikke skulle fortelle de som følger meg opp fordi jeg ikke vil de skal tenke ondt om meg så ville jeg gått glipp av avgjørende hjelp og jeg ville gått fra sans og samling. 

Det er viktig at du klarer å komme over denne frykten om hvor fæl du er og hva de vil tenke om deg. Sannsynligvis er du ikke så fæl som du tror du er heller. Jeg er dessuten overbevist om at min gode og trygge relasjon til både fastlege og behandler kommer av blant annet min ærlighet. De vet at jeg ikke holder tilbake eller prøver å lure dem. Dermed har de også vært trygge på at når jeg sier jeg er rusfri så er jeg det. Fordi jeg sier i fra med en gang jeg sprekker. Og det har jeg bevist at jeg gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjør det hvis jeg må.

Jeg vil prøve å være positiv først og se om det hjelper. Prøve å komme meg ut av det med det jeg har lært i terapien. Kanskje er jeg bare veldig sliten og pessismistisk også. Får se. 

Anonymkode: c8be4...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk høre positive ting i dag som gjorde noe med meg. Ting jeg trengte å høre i en tid der jeg har fått høre mye negative ting om meg selv og hvor ille jeg er. Det løftet meg litt opp å få positiv respons. Skal bruke det for det det er verdt for å komme meg opp. Vet mange her inne er mot meg og ikke liker meg. Så dol er ikke bra for meg lenger. 

Anonymkode: c8be4...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og det er pga dette og andre ting jeg ikke åpner meg for noen og vil snakke med legen. Jeg takler det så dårlig. Kan ikke noe for det. Ser jo bare responsen jeg får her inne når jeg åpner meg. Det er også vondt å se på hvor mye bedre andre er enn meg her inne. Har sett det flere ganger. Når dol gjør vondt er det ikke bra for meg, og i går bekreftet også kupton at jeg dummer meg ut her inne (med mindre det var ment veiledende, noe jeg også har forsøkt å se). Jeg vil ikke dumme meg ut mer; det er så vomdt, og jeg er på døgn to der jeg kkke får sove nå :(  

Anonymkode: c8be4...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg logger av for godt nå. Jeg passer ikke inn her, føler de fleste er i mot meg og nærmest avskyr meg. Jeg har dummet meg ut og kan og vil ikke åpne meg mer. Ønsker alle lykke til videre i sin prosess. 

Anonymkode: c8be4...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...