Gå til innhold

Undertøy vask


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gammel_doler
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mange grader vasker dere undertøyet på? 40-60 eller 90? 

Anonymkode: da388...faa

60. Har til gode å finne undertøy hvor det står 90 grader på vaskeanvisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av undertøyet mitt er i ull/ullblanding, så 60 og 90 grader er ikke et tema 😅 Endel av sokkene må vaskes på ullprogram, på 30 grader. Men det andre går på vanlig vask, 40 grader. Har lurt på om jeg burde kjøpe en egen ulltøy-kjele, slik at jeg kan koke det av og til. Det føles veldig feil å putte boxere i lapskauskjelen. Men så vet jeg ikke om man kan koke klær som er ullblanding. Og kanskje ikke superwash heller 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Trine skrev:

Det meste av undertøyet mitt er i ull/ullblanding, så 60 og 90 grader er ikke et tema 😅 Endel av sokkene må vaskes på ullprogram, på 30 grader. Men det andre går på vanlig vask, 40 grader. Har lurt på om jeg burde kjøpe en egen ulltøy-kjele, slik at jeg kan koke det av og til. Det føles veldig feil å putte boxere i lapskauskjelen. Men så vet jeg ikke om man kan koke klær som er ullblanding. Og kanskje ikke superwash heller 🤔

Tror vel man kan koke både ull, bomull og bambus i hvert fall. Er jo bare det med å ikke bruke vaskemiddel som ødelegger fibrene i ull og muligens bambus og at det ikke blir noe sentrifugering. Mulig blonder tåler det dårlig da, men jeg vasker alt av undertøy og sokker på 60 grader og tromler det etterpå. Det inkluderer boxere i bambus og blondetruser. :)

Har ikke noe undertøy i ull nettopp fordi jeg ikke orker koking og jeg føler det blir for lite med 40 grader. 😛

Men ja, jeg ville også hatt en egen kjele. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Glitter skrev:

Tror vel man kan koke både ull, bomull og bambus i hvert fall. Er jo bare det med å ikke bruke vaskemiddel som ødelegger fibrene i ull og muligens bambus og at det ikke blir noe sentrifugering. Mulig blonder tåler det dårlig da, men jeg vasker alt av undertøy og sokker på 60 grader og tromler det etterpå. Det inkluderer boxere i bambus og blondetruser. :)

Har ikke noe undertøy i ull nettopp fordi jeg ikke orker koking og jeg føler det blir for lite med 40 grader. 😛

Men ja, jeg ville også hatt en egen kjele. 😅

Ja, men ofte har plagget f.eks strikk i et eller annet syntetisk materiale. Og er tråden i ull dersom det står 100% ull på plagget? Eller vil den smelte i kokende vann? Det er ikke bare å ikke bruke vaskemiddel. Lar du det fosskoke, eller rører rundt oppi kjelen, får du veldig små ullklær. Du må også legge klærne i kjelen før du setter på plata. Ull er ikke glad i plutselige og store temperaturforskjeller. Bambus aner jeg ikke. Bambus er jo egentlig bare tull og tøys 😂 Det er viskose og etter viskoseprosessen har det ikke igjen noe av bambusen sine egenskaper. Det er ikke verre enn at man kjører tøyet i sentrifuga når det har fått kjølt seg ned (oppi trusegryta 😂 ) Bare ikke ta det i tørketrommelen 😅 Blondetruser har jeg ikke.

Jeg foretrekker ull vasket på 40 grader framfor koldbrann på rumpa 😂 Men helt seriøst, ull behøver ikke vaskes så hardt som andre fibere. Jeg vasker det på vanlig program, ikke ullprogram. Altså det som er superwashbehandlet. Jeg har ingen boxere uten superwash. Men dersom ulla ikke er behandlet ihjel, da holder det lenge med 30 grader ullprogram.

Jeg har ikke følt noe behov for å koke det enda, så tviler på at behovet vil melde seg, egentlig. Så lenge det lukter rent etter vask, er jeg fornøyd. Jeg tror nok jeg skal overleve mine egne bakterier og visst nok er ikke bakterier spesielt glad i ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange grader vasker dere undertøyet på? 40-60 eller 90? 

Anonymkode: da388...faa

alltid på 60

Anonymkode: 52bd8...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Ja, men ofte har plagget f.eks strikk i et eller annet syntetisk materiale. Og er tråden i ull dersom det står 100% ull på plagget? Eller vil den smelte i kokende vann? Det er ikke bare å ikke bruke vaskemiddel. Lar du det fosskoke, eller rører rundt oppi kjelen, får du veldig små ullklær. Du må også legge klærne i kjelen før du setter på plata. Ull er ikke glad i plutselige og store temperaturforskjeller. Bambus aner jeg ikke. Bambus er jo egentlig bare tull og tøys 😂 Det er viskose og etter viskoseprosessen har det ikke igjen noe av bambusen sine egenskaper. Det er ikke verre enn at man kjører tøyet i sentrifuga når det har fått kjølt seg ned (oppi trusegryta 😂 ) Bare ikke ta det i tørketrommelen 😅 Blondetruser har jeg ikke.

Jeg foretrekker ull vasket på 40 grader framfor koldbrann på rumpa 😂 Men helt seriøst, ull behøver ikke vaskes så hardt som andre fibere. Jeg vasker det på vanlig program, ikke ullprogram. Altså det som er superwashbehandlet. Jeg har ingen boxere uten superwash. Men dersom ulla ikke er behandlet ihjel, da holder det lenge med 30 grader ullprogram.

Jeg har ikke følt noe behov for å koke det enda, så tviler på at behovet vil melde seg, egentlig. Så lenge det lukter rent etter vask, er jeg fornøyd. Jeg tror nok jeg skal overleve mine egne bakterier og visst nok er ikke bakterier spesielt glad i ull.

Jeg bruker bare å legge ullplagget i en bøtte og helle kokendevann over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange grader vasker dere undertøyet på? 40-60 eller 90? 

Anonymkode: da388...faa

Kommer an på hva det er. Mørke boxere/truser går på 40 grader, det lyse på 60 eller 95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Fionys skrev:

Jeg bruker bare å legge ullplagget i en bøtte og helle kokendevann over.

Hmm, jeg leste at man måtte legge det oppi mens vannet var kaldt og gi det et sakte oppkok. Men jeg ser jo egentlig ingen grunn til at det skulle krympe så lenge du ikke rører oppi der samtidig. Gjør du det med ubehandlet ull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

Hmm, jeg leste at man måtte legge det oppi mens vannet var kaldt og gi det et sakte oppkok. Men jeg ser jo egentlig ingen grunn til at det skulle krympe så lenge du ikke rører oppi der samtidig. Gjør du det med ubehandlet ull?

Har blant annet gjort det med hvit ulvang ullgenser, noen hjemmestrikkede ullgensere og noen ullsokker, litt usikker på hvilken ull de er strikket av. Ulvang genseren ble helt ren og fin, de andre hadde farger så er vanskeligere å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Fionys skrev:

Har blant annet gjort det med hvit ulvang ullgenser, noen hjemmestrikkede ullgensere og noen ullsokker, litt usikker på hvilken ull de er strikket av. Ulvang genseren ble helt ren og fin, de andre hadde farger så er vanskeligere å se.

Ullvanggenseren er mest sannsynliig superwash. Da vet jeg at det også kan kokes 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Trine skrev:

Ullvanggenseren er mest sannsynliig superwash. Da vet jeg at det også kan kokes 😄

Ekte ull kan i hvertfall kokes, men man må passe på at ikke farger smitter av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fionys skrev:

Ekte ull kan i hvertfall kokes, men man må passe på at ikke farger smitter av.

Ja, ekte ull vet jeg kan kokes. Men de kaller jo superwash-ull for ekte ull også, selv om fibrene virkeligheten har et mikroskopisk tynt lag med polymer rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt svar fra ekstrovert person i eksil, våkner 4 og må ha ut gruff så det er mye jogging mellom 1/2 5 og 1/2 6 😳 Og etter 18. Fra en som bare H A T E R  å jogge! Elsker det nå. Gleder meg til dette er over, har sikkert 100 mer-timer fra det startet. Ah.

Men undertøy ja, 40 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...