Gå til innhold

Krystallsyken?


emilie321

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg har fått krystallsyken.  Har lenge blitt svimmel når jeg har lagt meg ned. Deretter har det begynt også når jeg  setter meg opp.  To ganger har jeg følt at jeg skulle gå i bakken, etterfulgt av en veldig kvalme. 

Det lille jeg har hørt om krystallsyken,  er at det kommer plutselig,  men hos meg har det begynt litt og så gradvis forverret seg.

Er det noen som vet hvor lenge det er vanlig å gå før dette går over?

Er det noen her med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.4.2020 den 1.49, emilie321 skrev:

Lurer på om jeg har fått krystallsyken.  Har lenge blitt svimmel når jeg har lagt meg ned. Deretter har det begynt også når jeg  setter meg opp.  To ganger har jeg følt at jeg skulle gå i bakken, etterfulgt av en veldig kvalme. 

Det lille jeg har hørt om krystallsyken,  er at det kommer plutselig,  men hos meg har det begynt litt og så gradvis forverret seg.

Er det noen som vet hvor lenge det er vanlig å gå før dette går over?

Er det noen her med erfaring?

Søsteren min fikk krystallsyken og fikk svært god hjelp av en kiropraktor (eller muligens manuellterapeut) som gjorde en vridning på hodet hennes i det hun la seg brått bakover på en benk. Denne behandlingen var svært ubehagelig for henne, men også svært effektiv. Det var jo også ubehagelig å gå rundt å brått bli svært svimmel. Ubehandlet krystallsyke tror jeg det kan ta en stund før det går over, men det er jeg ikke sikker på. Les mer om krystallsyke og behandling av denne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2020 den 13.41, Eva Sofie skrev:

Søsteren min fikk krystallsyken og fikk svært god hjelp av en kiropraktor (eller muligens manuellterapeut) som gjorde en vridning på hodet hennes i det hun la seg brått bakover på en benk. Denne behandlingen var svært ubehagelig for henne, men også svært effektiv. Det var jo også ubehagelig å gå rundt å brått bli svært svimmel. Ubehandlet krystallsyke tror jeg det kan ta en stund før det går over, men det er jeg ikke sikker på. Les mer om krystallsyke og behandling av denne her.

Er nå ganske sikker på at det er krystallsyken jeg har og ja, det er ubehagelig.  Men blir ikke svimmel når jeg går, bare når jeg legger meg ned eller reiser meg opp fra liggende. Så nå reiser jeg meg ikke rett fra liggende og til stående, da løser jeg problemet at det svartner og blir kvalm når jeg står opp. Tror jeg venter å ser an (har en gammel nakkeskade, så jeg er litt redd for nakken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, emilie321 skrev:

Er nå ganske sikker på at det er krystallsyken jeg har og ja, det er ubehagelig.  Men blir ikke svimmel når jeg går, bare når jeg legger meg ned eller reiser meg opp fra liggende. Så nå reiser jeg meg ikke rett fra liggende og til stående, da løser jeg problemet at det svartner og blir kvalm når jeg står opp. Tror jeg venter å ser an (har en gammel nakkeskade, så jeg er litt redd for nakken)

Jeg vet også at enkelte leger er spesialister på å behandle krystallsyke. En venn av meg ble kurert i løpet av en eneste behandling. Det var en spesiell type stol som ble tippet bakover eller noe, jeg husker ikke helt. Hørte ikke noe om vridning av nakken. Det kan ta lang tid før det går over av seg selv, har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg vet også at enkelte leger er spesialister på å behandle krystallsyke. En venn av meg ble kurert i løpet av en eneste behandling. Det var en spesiell type stol som ble tippet bakover eller noe, jeg husker ikke helt. Hørte ikke noe om vridning av nakken. Det kan ta lang tid før det går over av seg selv, har jeg hørt.

Dette hørtes jo lovende ut. Får vel kanskje ta det opp med legen. Synes det bare er så flaut, det er jo hele tiden noe med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2020 den 9.00, emilie321 skrev:

Synes det bare er så flaut, det er jo hele tiden noe med meg.

Det er det med meg også, men jeg har aldri tenkt over at det er flaut. Jeg tenker at vi har fått utdelt ulike kort her i livet. Noen har flaks og noen har uflaks, og krystallsyken er i hvert fall ikke noe du har forårsaket selv så langt hva jeg vet om den tilstanden. Gå til legen med hevet hode og tenk at du har like mye rett til å gå dit som hvem som helst annen. Noen går hyppig til legen og noen går så og si aldri til legen. Få det undersøkt, for jeg tror også det kan ta tid hvis dette skal gå over av seg selv og du vil måtte lide unødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

2 timer siden, supadupa skrev:

Hei, kanskje litte sent ute men prøv her-de samarbeider med fastlegekontoret mitt (oslo vel å merke).

 

https://dinhelsebjolsen.no/krystallsyke/

 

 

Hei og takk for svar.   Etter å ha vært hos fastlegen, så kom jeg til en kiropraktor som var flink med krystallsyken. Er i dag helt bra av dette (Heldigvis, for det var ubehagelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...