Gå til innhold

Kupton ,konflikter med familiemedlemer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt noe problemer med noen i familien som har pågått over tid,psykologen min sier at jeg har lett for å misforstå på grunn av sykdom, men jeg tenker at det er de andre som er dust.  

Så ,er det vanlig at mennesker med schizofreni kommer i konflikt med familiemedlemer? Og i såfall hvordan løse dette?

Psykologen sier at jeg bør høre mer på hva andre mener, men det er vanskelig når jeg mener å ha rett.

Anonymkode: 64e16...cca

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454444-kupton-konflikter-med-familiemedlemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Det er ikke så ofte at noe er rett eller galt. Oftere er det at vi har ulikt syn på noe, at dette er subjektivt, og at det ikke finnes en objektiv sannhet.

2. Personer med schizofreni har ofte problemer med realitetstestingen. I dette inngår å tolke andres utsagn slik andre mente det. Det kan selvsagt også være at andre uttrykker seg uklart. Jeg skal prøve å forklare det med noen symboler. Hvis jeg ønsker å si elg til deg, og du skal oppfatte elg, så må jeg tenke elg, det som kommer ut av munnen min må være elg, øret ditt må høre elg, og du må tolke det du hører om elg. Hvis jeg tenker elg, men sier hjort, og du hører rein, men tolker det du hører som rådyr, da blir det misforståelser.

3. Misforståelser fører ofte til konflikter. Når schizofrene oftere enn andre feiltolker, gir det oftere misforståelser og dermed konflikter.

4. Det er smart å rolig høre på hva andre mener selv om du mener at de har feil.

AnonymBruker

Jeg hører på hva andre sier og tenker igjennom det ,men når det kommer til å ta en avgjørelse så er det sjelden jeg hører på andre, men det kan skje at jeg gjør det. Å stole på andres råd eller avgjørelser gir meg sterk angst. Det har vel kanskje med traumer fra oppveksten, der de jeg skulle kunne stole på sviktet. 

AnonymBruker
21 minutter siden, kupton skrev:

1. Det er ikke så ofte at noe er rett eller galt. Oftere er det at vi har ulikt syn på noe, at dette er subjektivt, og at det ikke finnes en objektiv sannhet.

2. Personer med schizofreni har ofte problemer med realitetstestingen. I dette inngår å tolke andres utsagn slik andre mente det. Det kan selvsagt også være at andre uttrykker seg uklart. Jeg skal prøve å forklare det med noen symboler. Hvis jeg ønsker å si elg til deg, og du skal oppfatte elg, så må jeg tenke elg, det som kommer ut av munnen min må være elg, øret ditt må høre elg, og du må tolke det du hører om elg. Hvis jeg tenker elg, men sier hjort, og du hører rein, men tolker det du hører som rådyr, da blir det misforståelser.

3. Misforståelser fører ofte til konflikter. Når schizofrene oftere enn andre feiltolker, gir det oftere misforståelser og dermed konflikter.

4. Det er smart å rolig høre på hva andre mener selv om du mener at de har feil.

Det nr 2 der skjønte jeg ikke noe av. Jeg har aldri hørt at schizofrene har problemer med sånt noe. Det er da mer autister som har problemer med å feiltolke ting.

Anonymkode: 95349...241

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører på hva andre sier og tenker igjennom det ,men når det kommer til å ta en avgjørelse så er det sjelden jeg hører på andre, men det kan skje at jeg gjør det. Å stole på andres råd eller avgjørelser gir meg sterk angst. Det har vel kanskje med traumer fra oppveksten, der de jeg skulle kunne stole på sviktet. 

Da synes jeg du kan evaluere om det har vært kloke avgjørelser du har tatt. Har du tatt kloke avgjørelser, kan du jo bare fortsette. Har dine avgjørelser ikke vært så smarte, bør du prøve å høre mer på andres råd.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...