Gå til innhold

Er dette migrene?


Gjest Lisboa

Anbefalte innlegg

Hele mitt liv har jeg vært plaget av hodepine (i all efall fra jeg var en 6-7 år). I tenårene gikk hodepinen over til "anfall" - der jeg kastet opp og var ganske "fjern". Når anfallet var over kunne jeg sove i nesten ett døgn. Så våknet jeg og var helt bra igjen. Jeg kunne også kjenne at anfallet kom, ble irritabel og lett skjelven på hendene og i bena - litt vanskelig å forklare. Jeg var også "lyssky" før og etter anfallet.

Jeg har hele tiden trodd at dette ikke kunne være migrene, for smarten sitter i "hele hodet" ikke bare på ene siden. Jeg har også oppdaget at det hele egentlig henger sammen med en slags krape i mellomgulvet - som gjør at jeg kan kaste opp gang på gang. Virker som sagt som krampe som først gir seg etter flere timer.

Nå etter at jeg er blitt voksen er jeg blitt veldig oppmerksom på at hodepinen kommer når jeg er stresset eller har problemer med rygg og nakke (hadde en stor hofteoperasjon som liten og har fremdeles masse problemer med ryggen). Jeg kan i dag både forebygge (ved trening og avslapning) og stoppe anfall som kommer (forsiktig strekking av bestemte muskler og meditasjon der jeg slapper av i nakke - hals og mellomgulv). Det virker nesten som om anfallet kommer fra mellomgulvet - kan det stemme eller bare føles det slik?

Jeg har stort sett god kontroll over dette i dag (så lenge jeg får trenet og holder med frisk ellers), så anfallene er mye sjeldnere (ca. annenhver mnd.). Men jeg lurer fremdels på om dette kan være migrene. Det hadde liksom vært bedre å ha et "navn på det" slik at jeg bedre kan forklare hva som skjer når jeg blir syk.

Dersom dette er migrene, kan jeg da ha glede av medisin? Jeg har idag ansvar for et lite barn, og det er ikke alltid det er mulig å legge seg rett ned når anfallet kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære Lisboa !

Som du sikkert skjønner, kan det være vanskelig å stille en diagnose over nettet, og i utgangspunktet kan man vanligvis ikke gjøre det. Men det er helt klart at migrene er en mulig diagnose på de symptomene du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...