Gå til innhold

Tungpustet for ingenting (ikke Covid)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg har "slitt" med tungpusthet en god stund nå, til og med tatt det opp med legen de siste to gangene der jeg har tatt blodprøver og spirometri, alt ser fint ut.        Så h*n ba meg trene kondisjon!

Fair enough, nå har jeg ikke helt kommet igang med det, MEN kan det virkelig være det at jeg er i så dårlig form? Hvilepulsen på klokken viser 76bpm. 

Jeg trener styrke, har en fysisk krevende jobb, er normalvektig og sunn ellers, men om jeg går fra stue til kjøkken f.eks eller støvsuger så blir jeg skikkelig andpusten.. Kan heldigvis trekke pusten helt inn når jeg blir sånn og jeg kommer meg etterhvert, men klarer ikke å legge fra meg at det kan være noe galt. 

Men synes det er "flaut" å skal spørre om. EKG og røntgen av lunger etter å vært der to ganger med dette nå og fått beskjed om å prøve kondistrening.. Føler meg så hypokonder, men jeg er bekymret. 

Hva hvis det er noe og eventuell kondistrening gjør det verre? Klarer ikke å legge fra meg den tanken. 

Anonymkode: 130c5...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har "slitt" med tungpusthet en god stund nå, til og med tatt det opp med legen de siste to gangene der jeg har tatt blodprøver og spirometri, alt ser fint ut.        Så h*n ba meg trene kondisjon!

Fair enough, nå har jeg ikke helt kommet igang med det, MEN kan det virkelig være det at jeg er i så dårlig form? Hvilepulsen på klokken viser 76bpm. 

Jeg trener styrke, har en fysisk krevende jobb, er normalvektig og sunn ellers, men om jeg går fra stue til kjøkken f.eks eller støvsuger så blir jeg skikkelig andpusten.. Kan heldigvis trekke pusten helt inn når jeg blir sånn og jeg kommer meg etterhvert, men klarer ikke å legge fra meg at det kan være noe galt. 

Men synes det er "flaut" å skal spørre om. EKG og røntgen av lunger etter å vært der to ganger med dette nå og fått beskjed om å prøve kondistrening.. Føler meg så hypokonder, men jeg er bekymret. 

Hva hvis det er noe og eventuell kondistrening gjør det verre? Klarer ikke å legge fra meg den tanken. 

Anonymkode: 130c5...bb0

Dette er ikke helt normalt, jeg ville ikke nølt med å bedt om EKG og rtg

Anonymkode: 66426...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tungpust uten ytre åpenlyse årsaker kan i verste fall skyldes hjertesykdom. Jeg ville insistert på EKG og utredning videre. 

Anonymkode: a5418...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar dere, da skal jeg absolutt purre på det når jeg skal ha videosamtale med legen på onsdag. 

Har en dårlig følelse selv om jeg ikke har noe hjertesykdom i familien.

Anonymkode: 130c5...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker

Hadde lett avfeid en lege som sier "dårlig form" når du trener, jobber fysisk og er normalvektig. Det virker LITE plausibelt. Selv folk med alvorlig hjertesykdom kan ta en fin øyeblikksekg, så det sier ikke nødvendigvis så mye, men på den andre siden er det mange andre sykdommer enn hjertet som kan gjøre en andpusten. Lav jern/blodprosent, lavt stoffskifte f.eks. 

Anonymkode: eedd8...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde lett avfeid en lege som sier "dårlig form" når du trener, jobber fysisk og er normalvektig. Det virker LITE plausibelt. Selv folk med alvorlig hjertesykdom kan ta en fin øyeblikksekg, så det sier ikke nødvendigvis så mye, men på den andre siden er det mange andre sykdommer enn hjertet som kan gjøre en andpusten. Lav jern/blodprosent, lavt stoffskifte f.eks. 

Anonymkode: eedd8...08a

Nettopp! Kroppen og hjertet er stort sett mestere på å stabilisere seg selv, så det er omtrent bar Even pågående infarkt eller urytme det vil vise på EKG. Eg kan godt ha hatt flere små infarkt i de små årene til hjertet uten at det vises på EKG. Det er det som er så skummelt. Dette skjedde stadig med faren min. Han insisterte på videre utredning og de fant ofte på blodprøver i ettertid at han hadde hatt ‘stille hjerteinfarkt. Hvor eneste symptomer var utmattelse og tung pust..

Anonymkode: a5418...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Kroppen og hjertet er stort sett mestere på å stabilisere seg selv, så det er omtrent bar Even pågående infarkt eller urytme det vil vise på EKG. Eg kan godt ha hatt flere små infarkt i de små årene til hjertet uten at det vises på EKG. Det er det som er så skummelt. Dette skjedde stadig med faren min. Han insisterte på videre utredning og de fant ofte på blodprøver i ettertid at han hadde hatt ‘stille hjerteinfarkt. Hvor eneste symptomer var utmattelse og tung pust..

Anonymkode: a5418...31e

Beklager skrivefeil med min kjipe autokorrektur😅

*Det er omtrent bare ved pågående infarkt...*

 

Anonymkode: a5418...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...