Gå til innhold

Vil bare si det.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv
16 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Ja, jeg er sikker på at du har brukt enormt mye tid her på DOL til å "dokumentere" virkning og bivirkning på ulike medisiner opp igjennom årene. Dessverre egner dette forumet seg dårlig som et oppslagsverk. Men @Laban sin idé med noen små smilefjes som gjør det raskt å tegne ned, tror jeg kan gjøre det enklere å gjennomføre for deg.

Og, ja, Topimax har mange bivirkninger. Den er gjerne ikke førstevalget som f.eks. epilepsimedisin selv om den regnes for å ha god effekt på mange, nettopp fordi den har et langt slep av bivirkninger ved seg som for mange føles utålelig. Men det må også sies at noen får nesten ingen bivirkninger mens andre får svært mange bivirkninger, så man har variasjoner. Dette uttaler jeg meg på grunnlag av at jeg er i en Facebook-gruppe der denne medisinen og virkning og bivirkning er diskusjonstema.

Får bare se om jeg får topimax og hvordan det går. Orker ikke for mange bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Nå har jeg sagt at jeg skal ta 75 mg xeplion tirsdag, apoteket får det inn da. Men hva om jeg ombestemmer meg til da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nå har jeg sagt at jeg skal ta 75 mg xeplion tirsdag, apoteket får det inn da. Men hva om jeg ombestemmer meg til da? 

Jeg tror du bare må si til deg selv at akkurat nå har du ingen angrefunksjon. Fristen for å angre har gått ut for denne gangen, så da må du vente til neste gang. Slik er livet dessverre.

Jeg kan kjenne igjen tendensene selv til å være ambivalent enkelte ganger, men langt ifra så mye og så ofte som deg, og det er jeg glad for for jeg tenker at det må være svært slitsomt i det lange løp. Jeg vil tro du bruker enorme mengder energi i form av tankevirksomhet, grubling og bekymring ang. dette temaet. Det tar på kreftene det... Jeg er bare litt ambivalent i blant til om jeg vil ta Truxal for å få sove fordi jeg ofte er så redd for å sove (for mareritt) - og det er bare peanuts i forhold til det du baler med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg tror du bare må si til deg selv at akkurat nå har du ingen angrefunksjon. Fristen for å angre har gått ut for denne gangen, så da må du vente til neste gang. Slik er livet dessverre.

Jeg kan kjenne igjen tendensene selv til å være ambivalent enkelte ganger, men langt ifra så mye og så ofte som deg, og det er jeg glad for for jeg tenker at det må være svært slitsomt i det lange løp. Jeg vil tro du bruker enorme mengder energi i form av tankevirksomhet, grubling og bekymring ang. dette temaet. Det tar på kreftene det... Jeg er bare litt ambivalent i blant til om jeg vil ta Truxal for å få sove fordi jeg ofte er så redd for å sove (for mareritt) - og det er bare peanuts i forhold til det du baler med.

Ja får prøve å tenke det, at nå er det bestemt. Utrolig slitsom med den ambivalensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Bare kom til å tenke på hvordan det er å gå på butikken uten medisin, få inn masse energier å føle meg helt rar. Det er de energiene som plager meg mest, mens andre som har de evnene klarer å beskytte seg selv. Her må det medisiner til :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Bare kom til å tenke på hvordan det er å gå på butikken uten medisin, få inn masse energier å føle meg helt rar. Det er de energiene som plager meg mest, mens andre som har de evnene klarer å beskytte seg selv. Her må det medisiner til :( 

Denne lille erkjennelsen er noe du burde ha skrevet ned og tatt frem og sett på neste gang du vingler og er sikker på at NÅ er du 100% sikker på at du vil ha det best uten medisin. Er det mulig å skrive det i et notat i notisblokken på telefonen? På min mobil (jeg har iPhone) kan jeg i hvert fall lage ulike mapper til ulike emner. Kall emnet "Medisin" og gjør deg slike notater.

Eva Sofie kommer igjen med noen forslag - jeg har det med å aldri gi opp :)

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
23 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Denne lille erkjennelsen er noe du burde ha skrevet ned og tatt frem og sett på neste gang du vingler og er sikker på at NÅ er du 100% sikker på at du vil ha det best uten medisin. Er det mulig å skrive det i et notat i notisblokken på telefonen? På min mobil (jeg har iPhone) kan jeg i hvert fall lage ulike mapper til ulike emner. Kall emnet "Medisin" og gjør deg slike notater.

Eva Sofie kommer igjen med noen forslag - jeg har det med å aldri gi opp :)

Kan skrive det på pcen da,bare kjente det når jeg gikk på butikken i dag...ingen energier og kom på hvordan det var uten medisiner. Masse masse energier og jeg svimet rundt i butikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nå vil jeg ikke ta xeplion mer. 

 

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Nei jeg kan ikke ta det, må tenke på vekta og min fysiske helse. Puls osv. 

Huff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Nei kan bare ikke. De har bivirkninger også selv om jeg ikke er psykotisk.

Les hele denne tråden og spesielt der du selv sier at du var så redd like før du skulle ta forrige dose og holdt på sånn da også, men tok 75 mg og var glad for det etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, stjernestøv skrev:

Eller kanskje jeg burde ta det, vet ikke. Får tenke på det. 

Du hadde jo bestemt deg sa du. Ref. Det med alle de vonde energiene når du gikk på butikken da du ikke var på medisiner. Det er vanskelig med så sterk ambivalens, men i stedet for å plage deg selv med all denne grublingen og fram og tilbake så trenger du å ta et klart valg om at det er ikke noe alternativ å slutte på medisin. Si til deg selv at du skal ta den og ferdig snakka. 

Håper du kan klare det, men jeg forstår at det ikke er så enkelt som jeg framstiller det. Det betyr ikke at det ikke er mulig. Uten at det blir en korrekt sammenligning da dette er noe du har slitt med i mange år, så kjenner jeg meg igjen i ambivalens i forhold til mitt misbruk av rusmidler. Jeg har vært i tre behandlinger, en på tvang, en kort på 8 uker og en på ett år. Hele veien i all behandling har jeg vært ambivalent rundt å aldri skulle ruse meg igjen. Den ene dagen har jeg ønsket å ruse meg. Den andre dagen ikke. Når jeg har vært i aktiv rus har ambivalensen dreid seg om jeg skulle fortsette eller oppsøke hjelp. Så har jeg hatt to sprekker på narkotika og drukket alkohol en gang i uken hele veien siden jeg kom ut av behandling. Det var først for en måned siden at jeg for første gang tok et valg om at nei, å ruse meg igjen er ikke et alternativ. Det går ikke. Konsekvensene er alt for store. Jeg har tatt et valg og det skal jeg ikke vike fra. 

Jeg har skrevet dagbok ganske lenge hvor jeg har skrevet om denne ambivalensen min og om sprekkene jeg har hatt. Når ambivalensen eller suget etter rus kommer tilbake så kan jeg slå opp i denne boken og minne meg på alle grunnene til at rus ikke er et alternativ. Etter at jeg tok dette valget så har tankene fram og tilbake rundt rus roet seg. Jeg har ikke brukt energi på å vurdere om jeg skal la meg selv gi etter eller ikke for det er simpelten ikke et alternativ. Jeg har fått en ro rundt det hele. En ro som er veldig god å ha og som jeg ikke har hatt siden høsten 2017. 

Jeg tror en slik ro ville vært veldig god for deg også å få rundt din egen ambivalens. 

Jeg vet jo at det du sliter med rundt om du skal ta medisiner eller ikke sikkert er mer utfordrende enn det jeg har slitt med, men stikkordet i det jeg deler rundt dette nå er at for å få ro må du ta et valg. For å slippe ambivalensen din så er det dette du må gjøre. Velge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, stjernestøv skrev:

Eller kanskje jeg burde ta det, vet ikke. Får tenke på det. 

Du tenker og grubler altfor mye. 

Anonymkode: 85363...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 timer siden, Lillemus skrev:

Les hele denne tråden og spesielt der du selv sier at du var så redd like før du skulle ta forrige dose og holdt på sånn da også, men tok 75 mg og var glad for det etterpå. 

Får gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 timer siden, Glitter skrev:

Du hadde jo bestemt deg sa du. Ref. Det med alle de vonde energiene når du gikk på butikken da du ikke var på medisiner. Det er vanskelig med så sterk ambivalens, men i stedet for å plage deg selv med all denne grublingen og fram og tilbake så trenger du å ta et klart valg om at det er ikke noe alternativ å slutte på medisin. Si til deg selv at du skal ta den og ferdig snakka. 

Håper du kan klare det, men jeg forstår at det ikke er så enkelt som jeg framstiller det. Det betyr ikke at det ikke er mulig. Uten at det blir en korrekt sammenligning da dette er noe du har slitt med i mange år, så kjenner jeg meg igjen i ambivalens i forhold til mitt misbruk av rusmidler. Jeg har vært i tre behandlinger, en på tvang, en kort på 8 uker og en på ett år. Hele veien i all behandling har jeg vært ambivalent rundt å aldri skulle ruse meg igjen. Den ene dagen har jeg ønsket å ruse meg. Den andre dagen ikke. Når jeg har vært i aktiv rus har ambivalensen dreid seg om jeg skulle fortsette eller oppsøke hjelp. Så har jeg hatt to sprekker på narkotika og drukket alkohol en gang i uken hele veien siden jeg kom ut av behandling. Det var først for en måned siden at jeg for første gang tok et valg om at nei, å ruse meg igjen er ikke et alternativ. Det går ikke. Konsekvensene er alt for store. Jeg har tatt et valg og det skal jeg ikke vike fra. 

Jeg har skrevet dagbok ganske lenge hvor jeg har skrevet om denne ambivalensen min og om sprekkene jeg har hatt. Når ambivalensen eller suget etter rus kommer tilbake så kan jeg slå opp i denne boken og minne meg på alle grunnene til at rus ikke er et alternativ. Etter at jeg tok dette valget så har tankene fram og tilbake rundt rus roet seg. Jeg har ikke brukt energi på å vurdere om jeg skal la meg selv gi etter eller ikke for det er simpelten ikke et alternativ. Jeg har fått en ro rundt det hele. En ro som er veldig god å ha og som jeg ikke har hatt siden høsten 2017. 

Jeg tror en slik ro ville vært veldig god for deg også å få rundt din egen ambivalens. 

Jeg vet jo at det du sliter med rundt om du skal ta medisiner eller ikke sikkert er mer utfordrende enn det jeg har slitt med, men stikkordet i det jeg deler rundt dette nå er at for å få ro må du ta et valg. For å slippe ambivalensen din så er det dette du må gjøre. Velge. 

Ja må vel ta et valg, det er ikke lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker og grubler altfor mye. 

Anonymkode: 85363...fd6

Ja jeg vet det, det blir til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, stjernestøv skrev:

Får gjøre det. 

Ja, og jeg håper du gjør det og ikke bare skriver at du skal gjøre det også. Tenk på alle som bryr seg om deg her inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...