Gå til innhold

Akutte magesmerter, oppkast, blod i avføring


Drømmeautomat

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat

Dette gjelder en kvinne, 34 år, ellers frisk. To netter våkna opp med svært sterke magesmerter og halsbrann, den ene av nettene kasta hun opp og da var det også litt frisk blod i oppkastet. Tatt to avføringsprøver hos lege med en ukes, påvist blod i avføringen begge gangene. Hemoglobin og jerninnhold i blodet meget lavt, langt under normalverdiene. Har fått tilført jern i blodet hos lege.

Bortsett fra disse anfallene har hun ikke hatt vondt i magen, men hun har vært slapp og trøtt den seinere tida.

Lege anbefaler nå kolonoskopi. Jeg trodde egentlig hun burde ta gastroskopi, for dette fikk meg til å tenke på magesår. Det er viktig at rett undersøkelse velges, for hun bor i USA, uten helseforsikring, så disse undersøkelsene er meget dyre. Håper det er noen helsearbeidere her som kan svare.

Burde hun evt. konsultere en spesialist på gastro før undersøkelse velges? Hvor viktig er det å få undersøkt dette raskt? Hun ønsker å utsette det to måneder og jeg forsøker å overtale henne til å gjøre det med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Dette gjelder en kvinne, 34 år, ellers frisk. To netter våkna opp med svært sterke magesmerter og halsbrann, den ene av nettene kasta hun opp og da var det også litt frisk blod i oppkastet. Tatt to avføringsprøver hos lege med en ukes, påvist blod i avføringen begge gangene. Hemoglobin og jerninnhold i blodet meget lavt, langt under normalverdiene. Har fått tilført jern i blodet hos lege.

Bortsett fra disse anfallene har hun ikke hatt vondt i magen, men hun har vært slapp og trøtt den seinere tida.

Lege anbefaler nå kolonoskopi. Jeg trodde egentlig hun burde ta gastroskopi, for dette fikk meg til å tenke på magesår. Det er viktig at rett undersøkelse velges, for hun bor i USA, uten helseforsikring, så disse undersøkelsene er meget dyre. Håper det er noen helsearbeidere her som kan svare.

Burde hun evt. konsultere en spesialist på gastro før undersøkelse velges? Hvor viktig er det å få undersøkt dette raskt? Hun ønsker å utsette det to måneder og jeg forsøker å overtale henne til å gjøre det med en gang.

Det er ingen leger som svarer her inne, men dette hadde jeg  blitt veldig engstelig for og slettes ikke ventet i 2 mnd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hun er sliten og slapp kommer mest sannsynlig av veldig lav jernmangel. Kolonoskopi høres mest logisk ut å prøve først, ihvertfall hvis det er mer type "anfall" hun får og det ikke er veldig ofte og ikke har magesmerter. Tror det er lurt og stole på legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Det burde hun få utredet så raskt som mulig. En blødning i mage/tarmkanalen kan f.eks. medføre jernmangelanemi. Litt friskt blod i oppkast kan komme av noe så uskyldig som at det oppstår sprekker i spiserøret som følge av sterke brekninger. Likevel tenker jeg det er viktig å få sjekket det. 

Det er vondt å lese om hvordan tilstandene er i USA, at avgjørelsen rundt hvilke undersøkelser man skal ta dikteres av hva man har råd til. Personlig tror jeg at jeg ville stolt på legens vurdering, evt diskutert det med en spesialist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...